Veiledninger

Forbrukertilsynet har laget veiledninger for god markedsføringspraksis innen mange forskjellige bransjer og fagfelt. Under finner du alle våre veiledninger etter tema.

Veiledningene og retningslinjene inneholder som regel informasjon både om gjeldende lovverk, om hvordan Forbrukertilsynet tolker dette lovverket og om hvordan næringslivet kan holde seg innenfor rammene for lovlig markedsføring. De er i noen tilfeller utarbeidet i samarbeid med bransjen de regulerer. Veiledningene og retningslinjene er ikke forskrifter.

20.05.2020

SATS må innhente samtykke til nytt digitalt medlemskap

Forbrukertilsynet har mottatt flere klager fra forbrukere som reagerer på at SATS automatisk overfører kunder til et digitalt medlemskap i perioden treningssentrene er stengt som følge av koronaviruset. Dette er brudd på markedsføringsloven, mener Forbrukertilsynet, som nylig har tatt dette opp med selskapet.