Veiledning til «Min side»
Her finner du veiledning til hvordan du kan sende inn en sak, hvordan du kan finne alle saker du er involvert i, og hvordan du kan ettersende dokumentasjon i en eksisterende sak.
Du finner også veiledning til deg som representerer et firma eller en annen virksomhet, og til advokater som representerer en klient.
Velg den informasjonen som er mest relevant for deg.
Meklingssaker og saker hos Forbrukerklageutvalget
Du må logge inn på Min side for å sende inn en sak, følge opp saken, og for å lese og sende dokumenter og brev digitalt.
Du bruker elektronisk ID for å logge deg inn på Min side via ID-porten. Se informasjon under «Virksomheter i Min side» dersom du representerer en virksomhet.
Slik ettersender du dokumentasjon
For å ettersende dokumentasjon i en sak må du først velge riktig sak i nedtrekksmenyen. For privatpersoner vil det stå “Mine saker”. Hvis du representerer en virksomhet, står det «Våre saker». Trykk på «valg»-knappen og velg alternativet «Ettersend dokumentasjon».
Slik trekker du saken
Noen ganger kan det skje ting etter at du har sendt inn en meklingssak som gjør at du ikke ønsker mekling likevel. Det kan for eksempel være at du har blitt enig med motparten om en god løsning. Da kan du trekke, saken på Min side. Det gjør du ved å trykke på knappen «trekk saken». Her kan du også skrive hvorfor du velger å trekke saken. Merk at du ikke får tilbakebetalt saksbehandlingsgebyret selv om du trekker saken.
Hvis du ønsker å trekke en påbegynt meklingssak, eller en sak hos Forbrukerklageutvalget, må du ta kontakt med saksbehandleren i saken.
OBS! Det er ikke mulig å trekke tips og veiledningssaker.
Vil du kontakte saksbehandleren i saken?
Det finnes flere måter å komme i kontakt med saksbehandleren i saken din på. Hvis du har fått brev fra oss, kan du svare på brevet på Min side. Du kan også trykke på fanen i saken din som heter «Dokumenter». Deretter trykker du på knappen «Valg» og «Kontakt saksbehandler». Da kan du skrive meldingen din, og laste opp filer du vil sende til oss.
Tips, veiledning og tilsynssaker
På Min side kan du se alle tips du har sendt til Forbrukertilsynet. Du kan ettersende informasjon, og du kan kommunisere med saksbehandleren.
Du kan også se andre saker hvor Forbrukertilsynet har vært i kontakt med deg eller virksomheten din angående lover og regler vi håndhever. Disse sakene kalles tilsynssaker. Det kan for eksempel være saker hvor Forbrukertilsynet følger opp et tips du har send inn, eller undersøker om virksomheten din har brutt loven.
Tilsynssaker kan også være andre saker hvor Forbrukertilsynet er i kontakt med deg, som kontaktmøter med virksomheten din og kommunikasjon om arrangementer og samarbeidsprosjekter.
Hvis du representerer en virksomhet kan du også se og følge opp henvendelser om veiledning som du har sendt til Forbrukertilsynet på vegne av virksomheten din.
Vil du kontakte saksbehandleren i saken?
Det finnes flere måter å komme i kontakt med saksbehandleren i saken din på. Hvis du har fått brev fra oss, kan du svare på brevet på Min side. Du kan også trykke på fanen i saken din som heter «Dokumenter». Deretter trykker du på knappen «Valg» og «Kontakt saksbehandler». Da kan du skrive meldingen din, og laste opp filer du vil sende til oss.
Til deg som representerer en virksomhet
Her kan du lese om hvordan virksomheter kan registrere seg og følge opp saker på Min side.
Roller
Det finnes to roller i MinSide for virksomheter: administrator og bruker.
Administrator
Som administrator kan du se og administrere alle saker virksomheten din har hos Forbrukertilsynet.
Administratorer kan godkjenne at andre får roller hos virksomheten på MinSide. Hvis en person logger seg inn på MinSide og ber om å knytte seg til din virksomhet, må en administrator bekrefte at personen skal få en rolle.
Den første som registrerer seg som representant for en organisasjon, får rollen som «administrator». En virksomhet kan ha flere administratorer.
Bruker
Som bruker kan du kun se de sakene hvor du representerer virksomheten.
Det er Forbrukertilsynet som må registrere brukeren som representant i en sak.
En bruker kan ikke administrere andre brukere for virksomheten.
Slik oppretter du bruker og knytter deg til virksomheten
Du lager en bruker i Min side ved å klikke på «Logg inn Min side» og «Jeg representerer en virksomhet». Logg inn på Min side med elektronisk ID, og søk etter virksomheten din under feltet «Velg organisasjon».
Hvis virksomheten din allerede er registrert i systemet vårt kan du finne virksomheten i feltet «Velg virksomhet». Dersom du ikke finner virksomheten din kan du registrere virksomheten ved å klikke på «Jeg finner ikke virksomheten min».
Godkjenning av ny virksomhet på Min side
Første gang en virksomhet registrerer seg på Min side, må Forbrukertilsynet verifisere registreringen av virksomheten og tilknytningen til administrator.
For å registrere virksomheten, må du være daglig leder, styreleder eller nestleder., eller ha godkjenning fra en av disse..
Når du registrerer en virksomhet, får du status som «ubekreftet administrator» frem til Forbrukertilsynet har verifisert registreringen. Statusen vises øverst i høyre hjørne på Min side. Når du er godkjent som representant for virksomheten, endres status til «administrator».
Innen neste virkedag får du en melding på Min side om at du enten er godkjent eller avvist som administrator. Hvis rollen som administrator blir avvist, vil du få en begrunnelse for dette i meldingen. Virksomheten blir da ikke registrert i Min side.
Den første som registrerer seg som representant for en organisasjon, får rollen som «administrator». Administratorer kan se alle saker virksomheten har med Forbrukertilsynet. Den som godkjenner at en ny virksomhet blir registrert på Min side, samtykker samtidig til at den som vil registrere virksomheten blir administrator.
Du finner alle meldinger i innboksen øverst til høyre på Min side. Uleste meldinger er merket med et rødt tall.
Slik registrerer du en ny bruker i virksomheten
Etter at virksomheten er registrert i Min side, kan administrator legge til brukere.
Den som skal opprette en bruker må selv logge inn i Min side, og velge «Jeg representerer en virksomhet». Søke opp virksomheten i feltet «Velg organisasjon». Når dette er gjort, får administratoren for virksomheten et varsel fra Min side. Hen må da logge seg inn for å godkjenne den nye brukeren.
Frem til den nye brukeren er godkjent av administratoren vil personen stå som «ubekreftet bruker» øverst til høyre på Min side.
Det er ingen begrensning i antall brukere som kan være knyttet til virksomheten din på MinSide.
Slik sletter du en brukertilknytning
Administrator for virksomheten kan slette brukere på Min side.
Klikk på ”Din organisasjon” i toppmenyen. Deretter velger du ”Organisasjonsroller”. Her kan du som administrator endre roller, overføre roller, og fjerne roller.
Administratorene har ansvaret for å følge opp hvilke personer som skal ha brukere i portalen på vegne av virksomheten.
Slik ser du sakene dine
Klikk på «Våre saker», og velg deretter meklingssaker, klagesaker hos Forbrukerklageutvalget, tipssaker, veiledningssaker eller tilsynssaker.
Du kan se både pågående og avsluttede saker.
Til advokater som representerer en part
Som advokat kan du representere en part på MinSide. Parten må først registrere seg selv på MinSide, før du kan knyttes til parten. Hvis parten ikke er registrert på MinSide, kan du altså ikke knytte deg til parten. Da vil du heller ikke se sakene på MinSide.
Hvis parten du skal representere har registrert seg på MinSide, kan du logge deg på MinSide med din private elektroniske ID.
Du skal logge inn under det valget som passer for parten du representerer.
Hvis parten du representerer er en privatperson logger du inn under «Jeg er en privatperson».
Hvis parten du representerer er en virksomhet logger du inn under «Jeg representerer en virksomhet».
Du vil kun se saker hvor Forbrukertilsynet har satt deg som representant i saken med rollen «Advokat».
Du kan oppdatere din kontaktinformasjon når du logger inn. Oppgi e-postadressen og postadressen du bruker i jobbsammenheng.
Vi jobber med å videreutvikle Min side slik at også advokatfirmaet ditt kan registrere seg som en representant. Per nå er det du som privatperson som må logge inn i Min side og stå oppført som «Advokat» for virksomheten eller privatpersonen du representerer.