Viktige prinsipper for aktsomhetsvurderinger
Siste endringer på denne siden
05.11.2025:
Vi har gjort større faglige oppdateringer på siden. Vi har tatt inn praktiske eksempler og presiseringer av «hvor ofte» aktsomhetsvurderinger skal utføres, hva dynamiske aktsomhetsvurderinger betyr i praksis, hvordan vurdere alvorlighetsgrad, og mer veiledning om meningsfylt interessentdialog. Bakgrunnen for oppdateringene er praksisen vi har sett og tilbakemeldinger vi har fått siden lovens ikrafttredelse.
Vi har også gjort oppdateringer i oppsett og utforming, inkludert innholdsfortegnelse og liste over sentrale kilder vi har benyttet oss av.
Innhold på denne siden:
Aktsomhetsvurderinger er forebyggende og dynamiske
Aktsomhetsvurderinger er risikobaserte
Aktsomhetsvurderinger er forholdsmessige
Aktsomhetsvurderinger flytter ikke ansvar
Aktsomhetsvurderinger blir styrket gjennom interessentdialog
Kilder
Aktsomhetsvurderinger styres av noen viktige prinsipper. Prinsippene er førende for aktsomhetsvurderinger og må tas med i betraktning i virksomhetens arbeid med alle trinnene som en aktsomhetsvurdering består av. Mye av informasjonen på denne siden oppsummerer sentrale trekk ved aktsomhetsvurderinger, som du kan lese om på side 16-19 i OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger.
«Aktsomhetsvurderingene skal utføres regelmessig og stå i forhold til virksomhetens størrelse, virksomhetens art, konteksten virksomheten finner sted innenfor, og alvorlighetsgraden av og sannsynligheten for negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold»
Kilde: Åpenhetsloven § 4 annet ledd (Lovdata)
Aktsomhetsvurderinger er forebyggende og dynamiske
Formålet med aktsomhetsvurderinger etter åpenhetsloven er å unngå å forårsake eller bidra til negativ påvirkning på menneskerettigheter og arbeidsforhold, og forsøke å hindre negativ påvirkning knyttet til virksomhetens forretningsvirksomhet, produkter eller tjenester gjennom leverandørkjeder eller forretningspartnere. Aktsomhetsvurderinger er derfor ment å være forebyggende.
Aktsomhetsvurderinger skal også være dynamiske, og skal utføres regelmessig. Dette betyr at det er en pågående og gjentakende prosess som hele tiden skal evalueres. Dere kan gjennom denne prosessen lære hva som har fungert godt og mindre godt, og gradvis forbedre systemer, retningslinjer og rutiner i fremtiden.
Hva menes med ‘negative konsekvenser’?
Åpenhetsloven handler om å kartlegge og vurdere, og håndtere og følge opp «faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold».
– «Faktiske negative konsekvenser» betyr negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold som har resultert i en skade.
– «Potensielle negative konsekvenser» betyr risiko for skade på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Skaden har enda ikke skjedd, men den er sannsynlig – i ulike grader – ut fra risikobildet.
Det er dette vi sikter til når vi bruker begreper som «skade», «risiko» og «negativ påvirkning» i veiledningen. I trinn 2 beskriver vi nærmere hva dere skal kartlegge, vurdere, håndtere og følge opp i deres aktsomhetsvurderinger. Der finner dere også konkrete eksempler på skade og risiko for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Hvor ofte skal dere utføre aktsomhetsvurderinger?
Det finnes ingen fasit på «hvor ofte» aktsomhetsvurderinger skal utføres. Spørsmålet stammer nok fra en misforståelse av hva aktsomhetsvurderinger faktisk går ut på, nemlig at det hovedsakelig dreier seg om regelmessige risikokartlegginger.
I realiteten er det slik at aktsomhetsvurderinger innebærer flere pågående og sammenvevde prosesser for å kartlegge, vurdere, håndtere og følge opp negativ påvirkning. Denne prosessen må samsvare med deres virksomhets risikobilde og stå i forhold til virksomhetens størrelse, art og kontekst. Dette følger av prinsippene om risikobasert tilnærming og forholdsmessighet, som dere kan lese mer om lenger nede på denne siden.
Hva er dynamiske aktsomhetsvurderinger i praksis?
De ulike trinnene illustrerer hvordan dere skal forholde dere til aktsomhetsvurderinger som dynamiske prosesser:
– Retningslinjer for ansvarlighet, og tilhørende rutiner, avtaler og kontrakter, må oppdateres når og om nødvendig – for eksempel ved inngåelse av nye kontrakter (trinn 1)
– Når dere kartlegger og vurderer risiko, må både interne og eksterne endringer i virksomhetens risikobilde hensyntas. Dere må også ta hensyn til eventuelle varsler og klager, eller andre tilbakemeldinger fra interessenter og rettighetshavere (trinn 2)
– Noe negativ påvirkning kan håndteres raskt, for eksempel ved å stanse aktiviteter som fører til aktiv skade. Annen påvirkning og risiko må man jobbe over tid for å forebygge eller begrense, og en tiltaksplan kan innebære flere elementer og prosesser (trinn 3)
– Dere må følge med på gjennomføringen og resultatene av tiltakene dere iverksetter, blant annet for å kunne forbedre prosessene deres i fremtiden (trinn 4)
– Meningsfylt interessentdialog innebærer blant annet at dialogen skal være passende og foregå på rett tidspunkt for interessentene det gjelder (trinn 5 og gjennomgående)
– Dere må sørge for, eller samarbeide om, gjenoppretting og erstatning i de tilfellene der dere har forårsaket eller bidratt til skade (trinn 6)
Aktsomhetsvurderinger er risikobaserte
Prinsippet om risikobasert tilnærming innebærer at arbeidet dere iverksetter i aktsomhetsvurderingen, bør samsvare med alvorlighetsgraden til den negative påvirkningen, og sannsynligheten for at skaden inntreffer. Når sannsynligheten og alvorlighetsgraden er høy, vil det kreve mer omfattende aktsomhetsvurderinger.
Aktsomhetsvurderingene bør også tilpasses etter type risiko, og ta hensyn til hvordan risikoen kan påvirke ulike grupper. Dere må være spesielt oppmerksomme på negativ påvirkning på sårbare personer og grupper, som vi skriver mer om under trinn 2.
Aktsomhetsvurderinger kan innebære prioriteringer. Når dere ikke har mulighet til å identifisere og håndtere all negativ påvirkning på én gang, må dere prioritere på bakgrunn av særlig alvorlighetsgraden og sannsynligheten for skade. Slike prioriteringer er en løpende prosess, fordi det kan dukke opp ny påvirkning som dere må prioritere før dere fortsetter med de mindre alvorlige skadene og risikoene dere avdekker.
Hvordan vurderer man alvorlighetsgrad?
Alvorlighetsgrad vurderes basert på den negative påvirkningens skala, omfang og mulighet for gjenoppretting:
- Skala: Alvorlighetsgraden (tyngden eller grovheten) av skade og risiko for skade
- Omfang: Omfang (eller rekkevidden) av skade og risiko, for eksempel antall personer som er eller kan bli berørt
- Mulighet for gjenoppretting: vurder om situasjonen kan gjenopprettes tilbake til slik den var før skaden skjedde i utgangspunktet, eller finnes det begrensninger for dette?
Selv om disse tre ofte henger sammen (for eksempel at større skala og omfang ofte betyr mindre mulighet for gjenoppretting) er det ikke nødvendig at en negativ påvirkning har mer enn én av disse for å bli ansett som alvorlig. Alvorlighetsgraden kommer nemlig an på konteksten. I OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger side 43 og 44 kan dere finne indikatorer for skala, omfang og mulighet for gjenoppretting når det gjelder arbeidsforhold og menneskerettigheter.
Når det gjelder negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter vil det aller viktigste hensynet for prioritering være alvorlighetsgrad, der en for sen håndtering kan påvirke virksomhetens mulighet til å rette opp skaden. Det kan for eksempel være tilfelle når det er snakk om risiko for tap av liv. Sannsynligheten for skade vil da være et supplerende moment i vurderingen.
I trinn 2 skriver vi mer utfyllende om hvilken rolle risikobasert tilnærming spiller når dere skal kartlegge, vurdere og prioritere skade og risiko, med sikte på håndtering i trinn 3.
Aktsomhetsvurderinger er forholdsmessige
Prinsippet om forholdsmessighet sikter til at forventningene til deres aktsomhetsvurderinger avhenger av blant annet virksomhetens størrelse, art og konteksten dere jobber innenfor.
Med «virksomhetens størrelse» menes det at aktsomhetsvurderingene må tilpasses virksomhetens ressurssituasjon. Med virksomhetens «art» og «kontekst» menes for eksempel bransje og posisjon i leverandørkjedene, hvilke varer og tjenester dere tilbyr, samt hvilken geografisk lokasjon produksjonen finner sted – det vil si hvilke utfordringer og risikoer som finnes der.
Aktsomhetsvurderinger vil derfor variere på bakgrunn av virksomhetenes ulike omstendigheter. Dette skal blant annet ta høyde for at virksomheter har ulike ressurssituasjoner, forretningsmodeller, og opererer i ulike bransjer og markeder. Likevel vil ikke en virksomhets størrelse eller tilgang til ressurser endre det faktum at den har et ansvar for å gjennomføre aktsomhetsvurderinger som samsvarer med sitt risikobilde. I stedet vil det påvirke måten aktsomhetsvurderingen utføres på. For eksempel kan det være at en virksomhet med færre ressurser i større grad kan basere seg på samarbeid når den utfører aktsomhetsvurderinger, og den må kanskje måtte gjøre strengere risikoprioriteringer.
I OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger side 46 og 47 finner dere eksempler på hvordan ressursbegrensninger kan håndteres og hvordan aktsomhetsvurderinger kan tilpasses virksomhetens kontekst.
Eksempel om risikobasert prioritering og forholdsmessig tilnærming
Et teknologiselskap designer og produserer smarttelefoner med fokus på lang levetid og reparasjonsvennlighet av miljøhensyn. Det siste året har de også gjennomgått en større intern omstrukturering med hensikt om å fokusere ytterligere på ansvarlig forretningspraksis.
Som ofte i elektronikkbransjen er leverandørkjeden til selskapet lang og kompleks, med gjennomgående risiko for negativ påvirkning på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Gjennom sin risikokartlegging vet dermed selskapet at det eksisterer risiko for tvangsarbeid i leverandørkjeden, spesielt ved råvarestadiet. Samtidig har selskapet også funnet annen risiko i leverandørkjeden for produksjon av komponenter og sluttprodukt. Dette gjelder spesielt risiko for lave lønninger (i land der minstelønn ikke kan anses å nå opp til levelønnsnivå) samt negativ påvirkning på HMS som følge av feil kjemikaliehåndtering.
På tross av økt fokus på ansvarlighet, anser ikke selskapet det som realistisk å kunne håndtere all denne risikoen på én gang grunnet blant annet ressurshensyn internt. De bestemmer seg derfor for å lage en plan for prioritering og tiltak i tiden fremover. For å kunne prioritere hvilken risiko selskapet skal ta tak i først, må de vurdere alvorlighetsgraden til de negative påvirkningene, og sannsynligheten for at skadene inntreffer. I tillegg er det relevant å se til selskapets tilknytning til risikoene, og å rådføre seg med relevante aktører og interessenter om hvordan de bør prioritere.
Risikoens alvorlighetsgrad baseres på risikoens skala, omfang og muligheten for gjenoppretting. Når selskapet vurderer risikoen for tvangsarbeid grundigere, anser de at denne risikoen har noe mindre omfang og sannsynlighet for å skje sammenlignet med de to andre risikoformene (lave lønninger og kjemikaliehåndtering). Samtidig vet selskapet, gjennom dialog med sivilsamfunnsorganisasjoner og eksperter, at tvangsarbeid anses som en alvorlig menneskerettighetskrenkelse (og dermed av høy alvorlighetsgrad, eller skala), som er vanskelig å gjenopprette. Selskapet bestemmer seg derfor for å utarbeide en tiltaksplan for å forebygge og begrense denne risikoen, i samarbeid med eksperter på området. Fordi tvangsarbeid ofte er systemisk og vanskelig å avdekke konkret, er selskapet forberedt på å måtte arbeide i samarbeidsinitativer for å forsøke å adressere problemet over tid.
Samtidig er det slik at eksponering for farlige kjemikalier også ligger høyt på alvorlighetsskalaen fordi det kan føre til alvorlige helseskader, både av akutt og varig natur. Skadene kan også være vanskelige, om ikke umulige, å gjenopprette når de først har skjedd. Denne typen risiko har derimot noe mindre omfang da den gjerne er mer lokal og avgrenset til bestemte fabrikker, og derfor mulig å håndtere over en kortere tidsperiode. Grunnet selskapets relativt nære tilknytning til leverandørene har de også større mulighet for å gå i dialog med de aktuelle fabrikkene, og andre kunder av dem, for å påvirke eller støtte i å gjøre nødvendige HMS-forbedringer. Dette kan inkludere oppgradering av verneutstyr og opplæring, samt å koordinere inspeksjoner fremover. Selskapet velger derfor også å følge opp denne risikoen.
Dette betyr ikke at selskapet mener problematikken rundt lave lønninger ikke er å anse som alvorlig negativ påvirkning. På bakgrunn av selskapets ressurs- og risikobilde er det nødvendig å gjøre prioriteringer og håndtere noe av gangen. Når selskapet har lykkes i å gjøre forbedringer i risikoen knyttet til HMS, vil de følge opp med en tiltaksplan for å adressere lønnsnivået hos sine leverandører.
Ulike virksomheters omstendigheter, risikobilde og ressurssituasjon vil variere betraktelig, og er heller ikke statisk. Det er derfor ikke mulig å illustrere hvordan en enkelt virksomhet bør utføre risikovurderinger og prioriteringer på en overordnet og kortfattet måte. Dette eksemplet er følgelig ikke ment å brukes som en fasit, men kan heller inspirere til tenkning om hvordan vurderingsmomentene kan hensyntas i aktsomhetsvurderinger. I trinn 2 skriver vi mer om å prioritere de viktigste skadene og risikoene for tiltak.
Aktsomhetsvurderinger flytter ikke ansvar
Aktsomhetsvurderinger skal ikke flytte ansvar fra myndigheter til næringslivet og virksomheter, eller fra virksomheter som forårsaker eller bidrar til negativ påvirkning til de virksomhetene som er direkte knyttet til den negative påvirkningen. Alle virksomheter har sitt selvstendige ansvar for å kartlegge og håndtere sin egen negative påvirkning.
Virksomhetens tilknytning til skade og risiko – det vil si, om dere har forårsaket, bidratt til eller er direkte knyttet til dem – er avgjørende for hvilket ansvar dere har for å håndtere dem, og hvordan dere eventuelt skal kommunisere med og følge opp (potensielt) berørte interessenter og rettighetshavere. Hovedregelen er at desto nærmere virksomheten er negativ påvirkning, desto større ansvar vil den ha for å stanse, forebygge og begrense den. For eksempel vil dere alltid være ansvarlige for å håndtere negativ påvirkning som dere selv forårsaker eller bidrar til. I de tilfellene dere er direkte knyttet til skade og risiko, skal dere søke å bruke innflytelse, alene eller i samarbeid med andre, for å få til endring. Her kan dere lese mer om å vurdere tilknytning til skade og risiko, inkludert definisjoner og eksempler.
Aktsomhetsvurderinger blir styrket gjennom interessentdialog
Interessentdialog sikter til interaktiv involvering av relevante interessenter (også kjent som ‘stakeholders’) i forbindelse med aktsomhetsvurderingsprosessen. Interessentdialog er en helt sentral del av arbeidet med aktsomhetsvurderinger, og bør anses som en rød tråd gjennom alle trinnene i prosessen. Her forklarer vi hva som menes med interessenter, rettighetshavere og representanter, hvorfor slik dialog er viktig, samt hvordan å sørge for at interessentdialogen blir meningsfull.
Identifiser relevante interessenter
Interessenter er personer eller grupper som har interesser som er, eller kan bli, påvirket av aktiviteten til en virksomhet. Interessenter kan være hvem som helst som har interesse i virksomheten, og er derfor en bred betegnelse. Men ikke alle som anses som interessenter vil bli berørt av en bestemt aktivitet, og dette vil variere fra virksomhet til virksomhet. Dere må derfor særlig identifisere hvilke enkeltpersoner eller grupper som har blitt berørt, eller som potensielt kan bli berørt, av deres aktiviteter. Dersom den negative påvirkningen gjelder en individuell menneskerettighet (for eksempel i forbindelse med barnearbeid) eller kollektiv rettighet (for eksempel urfolk) kalles interessentene rettighetshavere. Dette omfatter også rettighetshaveres legitime representanter.
Eksempler på interessenter
Potensielt berørte interessenter og rettighetshavere kan inkludere:
- Virksomhetens egne ansatte, andre arbeidstakere som utfører arbeid på vegne av virksomheten, samt fagforeninger og representative organisasjoner
- Arbeidstakere, fagforeninger og representative organisasjoner i virksomhetens leverandørkjeder eller hos forretningspartnere
- Innbyggere i samfunn som berøres av en virksomhets aktiviteter (lokalt, regionalt eller nasjonalt)
- Forbrukere eller sluttbrukere av produkter og tjenester
Andre interessenter som kan være viktige for å få til meningsfull involvering:
- Sivilsamfunnsorganisasjoner og menneskerettighetsinstitusjoner
- Lokalsamfunnsorganisasjoner og lokale menneskerettighetsforsvarere
- Andre virksomheter i bransjen, leverandører og forretningspartnere
- Bransje- eller handelssammenslutninger
- Myndighetene i jurisdiksjonene virksomheten har aktivitet
- Investorer eller aksjonærer
Det er særlig viktig å involvere berørte interessenter og rettighetshavere når det er snakk om negativ påvirkning på menneskerettigheter. Der det ikke er mulig å konsultere direkte med rettighetshavere, kan dere vurdere alternativer som konsultasjon med troverdige, uavhengige eksperter. Dette kan for eksempel være menneskerettighetsforsvarere, fagforeninger eller sivilsamfunnsgrupper.
I tilfeller hvor det er et stort antall berørte, eller potensielt berørte, interessenter eller rettighetshavere, kan dere engasjere troverdige representanter. Dette kan være særlig viktig dersom det å ha dialog med noen utvalgte enkeltpersoner kan undergrave visse rettigheter eller kollektive interesser. En virksomhet som kun snakker med mannlige representanter blant de ansatte hos en leverandør kan for eksempel få et feilaktig inntrykk av utfordringene arbeidstakerne opplever som gruppe, fordi de ikke får høre de kvinnelige arbeidstakernes syn på utfordringene som eksisterer på arbeidsplassen, for eksempel knyttet til seksuell trakassering.
Hvordan vurderer man representanter for interessenter?
Her er noen kontrollspørsmål som kan hjelpe dere med å vurdere om dere engasjerer riktige interessentrepresentanter:
– Kommer mangfoldet hos de relevante interessentgruppene frem blant representantene?
– Er interessentene selv med på å velge sine representanter?
– Finnes det røde flagg – for eksempel om representantene kan søke å bruke sin stilling til personlig vinning, eller har interessekonflikter?
– Er representantene uavhengige fra virksomheten, leverandører eller forretningspartnere?
– Bør man vurdere stedfortredende representanter, det vil si representanter som ikke selv tilhører en interessentgruppe men som arbeider for gruppens behov og ønsker? Dette kan for eksempel være sivilsamfunnsorganisasjoner eller nøytrale mellommenn. Er det ønsket av interessentgruppen?
Hvorfor er interessentdialog en viktig del av aktsomhetsvurderinger?
Interessentdialog er en viktig del av aktsomhetsvurderinger blant annet fordi:
- Personene og gruppene som blir, eller kan bli, berørt skal kunne uttale seg om forhold som gjelder dem. Det betyr at virksomheten må ta hensyn til interessentenes tanker og meninger, særlig før dere tar beslutninger som kan påvirke dem. Det handler om å snakke med og lytte til de som påvirkes av aktivitetene deres.
- Interessentdialog er en effektiv måte å kartlegge og vurdere skade og risiko for skade, da interessenter og rettighetshavere kan bidra med viktig kunnskap om situasjonen. Videre kan interessentdialog hjelpe med å gjøre gode prioriteringer, finne egnede tiltak, og følge opp om iverksatte tiltak har fungert etter sin hensikt.
- Interessentdialog kan også være den mest passende metoden for å vurdere og følge opp visse typer negativ påvirkning, for eksempel fordi påvirkningen er særlig sensitiv eller vanskelig å dokumentere og undersøke på annet vis.
Som nevnt er ikke alle interessenter av like stor betydning i alle situasjoner, og må dermed ikke behandles eller involveres på samme måte. I hvilken grad interessentene og rettighetshaverne blir, eller kan bli, berørt av aktivitetene til en virksomhet kan være førende for graden av involvering. De interessentene og/eller rettighetshaverne som kan bli påvirket negativt, er nemlig ofte de det er særlig viktig å ha dialog med. I noen tilfeller er interessentdialog også en rettighet, som for eksempel etter FNs erklæring om urfolks rettigheter. Berørte urfolk har følgelig rett til konsultasjoner med formål om å oppnå fritt og informert samtykke (free, prior and informed consent, FPIC).
Utover dialog med berørte interessenter og rettighetshavere bør dere også, etter behov, engasjere og ha dialog med eksperter og fagpersoner på ulike temaer eller kontekster for å få råd om gjennomføringen av aktsomhetsvurderinger.
Dialogen skal være meningsfylt
OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv fremhever viktigheten av at interessentdialog man utfører i forbindelse med aktsomhetsvurderinger skal være meningsfylt.
Meningsfylt interessentdialog
Med meningsfylt interessentdialog menes kontinuerlig toveisdialog med interessenter som er gjennomført i god tro og som er responderende.
- Med kontinuerlig dialog menes et løpende engasjement, hvilket vil si at dialogen skal foregå gjennom hele operasjonens eller aktivitetens levetid, og ikke kun én gang.
- Toveisdialog betyr at partene fritt uttrykker sine meninger og erfaringer, og at man hører på alternative synspunkter for å komme frem til en felles forståelse. Relevante interessenter bør selv være involvert i og ha mulighet til å utforme og gjennomføre dialogen.
- Dialog i «god tro» gjelder begge sider av dialogen. Virksomheten må ha et genuint ønske om å forstå hvordan interessentene påvirkes av virksomhetens aktiviteter, og være forberedt på å håndtere den negative påvirkningen. Interessentene må også være ærlige når de fremmer sine interesser, intensjoner og bekymringer.
- Responderende dialog sikter til oppfølging av forpliktelsene som blir avtalt gjennom interessentdialogen, altså at virksomheten håndterer negativ påvirkning i tråd med sitt ansvar. Det er derfor viktig å få frem synet til potensielt berørte interessenter og rettighetshavere før virksomheter fatter beslutninger som kan påvirke dem, og at disse hensyntas.
Meningsfylt interessentdialog handler ikke kun om å unngå negativ påvirkning, men også om å kunne forsterke potensielle positive effekter for berørte. Dersom dere tar deres ansvar for å gjennomføre meningsfylt interessentdialog på alvor, vil dette også bidra til å bygge tillit til deres virksomhet.
Dialogen må være trygg, tilgjengelig og passende for interessentene
For at interessentdialogen skal være meningsfylt og effektiv, må dere sørge for at dialogen er trygg, tilgjengelig og passende for interessentene. Dere må videre identifisere og forsøke å fjerne mulige barrierer for interessentdialog. Slike barrierer kan oppstå på bakgrunn av eksempelvis språk, kultur og kjønns- og maktubalanser.
Noen personer og grupper har også økt risiko for sårbarhet eller marginalisering. Det vil ofte være slik at de som er mest sårbare eller marginaliserte også blir mest negativt påvirket av virksomheter og deres aktiviteter. Derfor skal man være spesielt oppmerksom på negativ påvirkning på disse personene og gruppene ved utførelsen av aktsomhetsvurderinger. For eksempel kan kvinner, barn og sosialt marginaliserte personer bli mer berørt av en aktivitet, eller berørt på en annen måte, og kan derfor trenge ekstra oppmerksomhet i interessentdialogen.
Videre veiledning om interessentdialog
Fordi interessentdialog er relevant gjennom hele aktsomhetsvurderingsprosessen, bør dere se hen til de ulike trinnene for mer informasjon om når og hvordan dialogen bør utføres. Videre er det slik at åpenhetslovens trinn 5 går ut på at dere må kommunisere med berørte interessenter og rettighetshavere om hvordan negativ påvirkning er håndtert. Se derfor særlig trinn 5 for veiledning om kommunikasjonsformer og hva det er viktig å være oppmerksom på. Videre finnes det mange ressurser for å hjelpe dere med god interessentdialog, inkludert OECDs veileder for meningsfylt interessentdialog i utvinningsindustrien.
Kilder
Rettskilder:
Lov 18. juni 2021 nr. 99 om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (åpenhetsloven)
Prop. 150 L (2020-2021) Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (åpenhetsloven)
Litteratur:
Buhmann, K., Fonseca, A., Andrews, N. og Amatulli, G. (Red.) (2024) The Routledge Handbook on Meaningful Stakeholder Engagement (1. Utgave). Routledge.
Elgesem, F. og Tonstad, K. (2021) Karnov lovkommentar: Åpenhetsloven. Hentet fra Lovdata Pro.
Norges kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv (2023) OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv. En OECD-publikasjon oversatt til norsk.
Norges kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv (2023) OECDs veileder for meningsfylt interessentdialog i utvinningssektoren. En OECD-publikasjon oversatt til norsk. Tilgjengelig på: https://files.nettsteder.regjeringen.no/wpuploads01/sites/263/2023/10/OECD_Veileder_Meningsfylt-interessentdialog_NORSK_web.pdf
OECD (2017) OECD Due Diligence Guidance for Meaningful Stakeholder Engagement in the Extractive Sector. OECD Publishing: Paris.
OECD (2018) OECD Due Diligence Guidance for Responsible Business Conduct.
OECD (2023) OECD Guidelines for Multinational Enterprises on Responsible Business Conduct. Publishing: Paris.
UN (2011) UN Guiding Principles on Business and Human Rights (UNGP).