Forbrukertilsynets rolle

Publisert:
Oppdatert:

Innhold på denne siden:

Hvordan utfører vi samfunnsoppdraget vårt?
Innsyn i vårt arbeid med åpenhetsloven
Vedtak
Veiledning og saksbehandling

Forbrukertilsynet fører tilsyn med åpenhetsloven. Dette betyr at vi jobber med å følge opp formålet og intensjonen med åpenhetsloven.

Formålet med åpenhetsloven er todelt. For det første skal loven fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester. For det andre skal loven sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter jobber med negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Hvordan utfører vi samfunnsoppdraget vårt?

Forbrukertilsynet fører tilsyn med åpenhetsloven på mange ulike måter. Vi må jobbe målrettet og effektivt for å ivareta formålene med åpenhetsloven på best mulig måte. Hvilke arbeidsmetoder og virkemidler vi bruker, avhenger av hva som er nødvendig for at virksomheter følger loven.

Vi bruker i stor grad veiledning og dialog som virkemiddel. Vi veileder bredt gjennom våre nettsider, som oppdateres fortløpende. Vi veileder også ved konkrete spørsmål. Se vår kontaktinformasjon her.

For å følge opp at virksomheter følger loven, fører vi også tilsyn ved å behandle enkeltsaker. Forbrukertilsynet må ikke behandle alle saker vi blir oppmerksomme på gjennom tips. Tipsene vi får inn blir likevel alltid vurdert grundig. Vi vurderer blant annet sakens alvorlighetsgrad, eller om den har stor prinsipiell betydning og vil bidra til å utvikle praksis for hvordan åpenhetsloven skal forstås. Basert på slike vurderinger prioriterer vi hvilke saker vi følger opp nærmere. Henvendelsene vi får, for eksempel som tips, danner et viktig grunnlag for vårt arbeid med åpenhetsloven.

Vi fører også tilsyn ved å gjøre kontroller. Når vi gjennomfører kontroller kan vi for eksempel kontrollere om virksomheter gjør aktsomhetsvurderinger, om de har publisert redegjørelse for sine aktsomhetsvurderinger, eller om virksomhetene svarer på informasjonskrav. Alle disse er eksempler på plikter i åpenhetsloven som virksomhetene må følge.

Dersom det er nødvendig for å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, kan vi også fatte vedtak. Vedtak er bindende avgjørelser. Forbrukertilsynet kan bruke forbuds- og påbudsvedtak for å sikre at virksomheter overholder loven fremover i tid. Vi kan også ilegge bot (tvangsmulkt) som må betales dersom vedtaket ikke følges.

Ved gjentatte brudd på plikten til å gi informasjon gjennom redegjørelse for aktsomhetsvurderinger (åpenhetsloven § 5) og informasjonskrav (åpenhetsloven § 6), kan vi ilegge overtredelsesgebyr. Overtredelsesgebyr kan også ilegges ved gjentatte brudd på fristene for å svare på informasjonskrav (åpenhetsloven § 7). Overtredelsesgebyr er en alvorlig sanksjon som brukes til å reagere på lovbrudd som har skjedd og for å signalisere at et brudd på lovverket ikke aksepteres.

Innsyn i vårt arbeid med åpenhetsloven

Vedtak

På denne siden finner du Forbrukertilsynets vedtak

Markedsrådet er klageinstans for vedtak som Forbrukertilsynet fatter, og Markedsrådets vedtak finner du her.

Veiledning og saksbehandling

Forbrukertilsynet har offentlig postjournal som er tilgjengelig via eInnsyn. Her kan alle søke etter dokumenter og be om innsyn i konkrete saker.

For å finne Forbrukertilsynets saker og dokumenter relatert til åpenhetsloven, anbefaler vi å benytte en kombinasjon av disse søkeordene, avhengig av hva du er ute etter: åpenhetsloven; veiledning; spørsmål; svar; tips; klage; orientering; aktsomhetsvurdering; redegjørelse; informasjonskrav; tilsynsaksjon; kontroll; påpekning; plikt.

Du finner mer informasjon om søk og søketips på eInnsyn.no