Er du forbruker og har spørsmål om strøm? Se hvem du kan kontakte her
Forbrukertilsynet fører tilsyn med at strømleverandørene følger forbrukervernlovgivningen. Vi fører også tilsyn med avtalevilkår i strømavtaler.
Har du opplevd reklame, avtalevilkår eller en praksis som du tror kan være ulovlig? Da kan du tipse oss om dette. Det er viktig å merke seg at vi ikke kan ta stilling til eller løse konkrete saker mellom deg og din strømleverandør eller nettleverandør. Dette gjelder selv om vi eventuelt bruker tipset som grunnlag for å ta opp en sak mot strømleverandøren.
Mener du at din strømleverandør eller nettleverandør bryter avtalen, og at du på grunn av dette har lidd et økonomisk tap, kan du lese på Forbrukerrådets nettsider om hva du bør gjøre. Hvis du har tatt opp saken med strømleverandøren uten å få medhold, kan du sende inn en klage til Elklagenemnda. Elklagenemnda er en nøytral og uavhengig bransjenemnd som behandler klagesaker mellom forbrukere og strømselskaper.
Hvis du har spørsmål om strømavregning, nettleie eller beregning av faktura, kan du ta kontakt med Reguleringsmyndigheten for energi (RME). RME fører blant annet tilsyn med nettselskapene, og med strømleverandørenes fakturering.
Hvis du har andre spørsmål som gjelder strøm kan du ta kontakt med Forbrukerrådet, eller sjekke ut deres nettside med veiledning om strøm til forbrukere.
Har du spørsmål om autentisering med BankID?
Forbrukertilsynet fører ikke tilsyn med kravene til autentisering med BankID. Har du spørsmål om autentisering, kan dette rettes til Reguleringsmyndigheten for energi (RME).
Veileder for strømleverandører
Forbrukervernreglene stiller mange krav til dere som tilbyr og/eller markedsfører strømavtaler. Kravene gjelder både markedsføring, prisliste, bestillingsprosess, avtalevilkår og håndtering av avtaleforhold.
Forbrukertilsynet har utarbeidet en veileder for å gjøre det enklere for dere å forstå og sette dere inn i innholdet i regelverket vi fører tilsyn med. Veiledningen er sortert i ulike kategorier for å gjøre det lettere å finne svar på akkurat det dere måtte lure på.
Selv om veilederen kan være et godt verktøy for å hjelpe dere å forstå flere av de sentrale forbrukervernreglene, er det viktig å være klar over at veilederen ikke gir en fullstendig oversikt over alle krav som kan gjelde for deres selskap. Dere er selv ansvarlige for å sørge for at deres selskap følger forbrukervernreglene.
Rettskilder
- Markedsføringsloven
- Angrerettloven
- Prisopplysningsforskriften
- Energiloven
- Avregningsforskriften
- Forskrift om opprinnelsesgarantier for produksjon av elektrisk energi
Forbrukertilsynets orienteringsbrev til strømbransjen
- 25.11.2022 – 22/11156 – Orienteringsbrev til strømbransjen om angrerett
- 08.04.2022 – 22/612 – Orienteringsbrev om angrerett på strømavtaler med fastpris
- 02.05.2022 – 22/797 – Orienteringsbrev om lovkrav ved bruk av klima- og miljøpåstander i markedsføring av strøm
- 14.10.2016 – 16/2029 – Orientering om nye standardvilkår for levering av kraft – tar for seg viktige endringer i standardvilkårene og ber om at praksis rundt todeling av avtalevilkår endres slik at forbruker kun får oversendt et sett med vilkår
- 18.12.2015 – 15/2610 – Orienteringsbrev om markedsføring og inngåelse av strømavtaler til forbrukere (gjelder etterlevelse av angrerettloven)
- Januar 2010 – 11/1801 – Forbrukerombudets veiledning om markedsføring av elektrisk kraft til husholdningskunder
Forbrukertilsynets vedtak på strømfeltet
2023
FOV-2022-7125: Tinde Energi AS – Vedtak om ileggelse av tvangsmulkt
FOV-2023-2009: Å Strøm AS: Vedtak med tvangsmulkt (brudd på kravene til prisliste)
FOV-2023-2017: NTE Marked AS: Vedtak med tvangsmulkt (villedende markedsføring)
FOV-2023-2012: Lyse Marked AS: Vedtak med tvangsmulkt (manglende opplysninger om angrerett)
FOV-2023-2015: Ishavskraft AS – Vedtak med tvangsmulkt (manglende opplysninger om angrerett)
FOV-2023-2027: Agva Kraft AS – Vedtak med tvangsmulkt (villedende markedsføring og manglende prisliste) (opphevet av Markedsrådet)