Netthandel

Forbrukervernlovgivningen stiller strenge krav til næringsdrivende som driver nettbutikk. Det er viktig at disse kravene følges, slik at forbrukerne kan handle enkelt og trygt på nett.

Netthandel

Hva gjør vi?

Viktig å vite

Opplysningskrav

Den næringsdrivende skal gi en rekke opplysninger til forbrukeren før og etter kjøp på internett.

Abonnementsfeller

Enkelte næringsdrivende markedsfører «prøvepakker» eller «introduksjonstilbud som i realiteten er et abonnement. Det må være klart for forbrukeren at dette er et abonnement, og ikke et engangskjøp.

Nettsvindel

Forbrukere blir jevnlig forsøkt svindlet gjennom ulike typer henvendelser på nett. Blant annet ser vi flere tilfeller av abonnement som er forkledd som premier.

Les mer om nettsvindel.

Useriøse nettbutikker og falske merkevarer

Markedsføring av falske merkevarer florerer på nettet, særlig i sosiale medier. Du kan selv kjenne igjen en useriøs nettbutikk hvis du vet hva du skal se etter.

Visste du at

  • I 2019 forventes den samlede norske netthandelen å stige til 163,44 milliarder kroner. Det rekordhøye beløpet fordeler seg på tre kategorier: reiser, varer og tjenester.
Kilde: https://www.nettpilot.no/wp-content/uploads/2020/01/Norsk-e-handelsrapport_Nets_2019.pdf
Flere artikler
1. februar 2021

Byterett og angrerett ved netthandel

Har du kjøpt ei vare som ikkje svarar til forventningane? Dersom du har handla på nettet kan du ha angrerett.