Shein må følge loven

EU-Kommisjonen og CPC-nettverket har tatt opp sak mot Shein, og ber om at de innretter seg.

Publisert:

Det europeiske forbrukernettverket CPC (Consumer Protection Cooperation Network) har undersøkt Sheins praksis, og har kommet fram til at nettbutikken bryter flere forbrukervernregler som gjelder i hele EU/EØS.  Forbrukertilsynet er en del av dette nettverket og deltar i saken.

Bruddene på forbrukerlovgivningen kan villede forbrukerne og påvirke dem til å foreta kjøp de ellers ikke ville ha gjort.

Les pressemeldingen fra CPC-nettverket her

Dette mener nettverket er ulovlig

CPC har gjort grundige undersøkelser på tvers av nettverket. Arbeidet har blitt ledet av myndighetene i Belgia, Frankrike, Irland og Nederland.

Dette er noen av de ulovlige forholdene nettverket har tatt opp med Shein:

CPC-nettverket har i tillegg bedt Shein redegjøre for hva de gjør for å forhindre at brukeromtaler og rangeringer fremstår som villedende, og om hvordan de informerer forbrukeren om hvilke rettigheter de har hvis de handler med en tredjepart på siden.

Dette skjer videre

Shein har nå én måned på seg til å svare på CPCs funn, og komme med forslag til hvordan de skal endre sin praksis slik at den følger lovverket.

Hvis Shein ikke endrer praksis, kan de nasjonale tilsynsmyndighetene ta opp sak mot dem. Shein risikerer da økonomiske sanksjoner, inkludert bøter som baserer seg på selskapets omsetning i alle berørte EU/EØS-land.

Flere artikler

Selskapet bak «WhiteBright» må betale 1,8 millioner kroner for lovbrudd

Diamond Dental AS må nå betale en tvangsmulkt på 1,8 millioner kroner. Dette er fordi selskapet ikke har fulgt noen av lovkravene som Forbrukertilsynet allerede har pålagt selskapet å følge.