Selskapet bak «WhiteBright» må betale 1,8 millioner kroner for lovbrudd

Diamond Dental AS må nå betale en tvangsmulkt på 1,8 millioner kroner. Dette er fordi selskapet ikke har fulgt noen av lovkravene som Forbrukertilsynet allerede har pålagt selskapet å følge.

Publisert:
Oppdatert:

Diamond Dental markedsfører og selger tannblekingsproduktet «WhiteBright» gjennom en abonnementsavtale i sosiale medier og på nettsiden whitebright.no. Selskapet har i lang tid brutt loven. Den 7. mars 2025 fattet vi derfor vedtak mot Diamond Dental med flere forbud, og tvangsmulkt for at de skulle rette seg etter forbudene. Diamond Dental har klaget på vedtaket. Selv om de har klaget, gjelder vedtaket. Les mer om forbudsvedtaket fra mars 2025 her.

Nå har Diamond Dental i fem uker brutt alle forbudene. Da må de betale en tvangsmulkt på totalt kr 1,8 millioner. Les vedtaket her

Tvangsmulkten fortsetter å løpe, så Forbrukertilsynet vil ilegge tvangsmulkt til lovbruddene opphører. Det er altså svært kostbart for Diamond Dental å bryte loven.

Dette er lovbruddene

Vi mener Diamond Dental fremdeles bryter markedsføringsloven ved at de:

Diamond Dental har tre uker på seg til å klage på vedtaket om at de må betale kr 1,8 millioner. Hvis de klager, vil vi oversende klagen til vår klageinstans Markedsrådet for behandling av klagen der.

Har du bestilt en «prøvepakke» fra White Bright eller Diamond Dental?

Hvis du har bestilt en prøvepakke fra White Bright eller Diamond Dental, kan du lese mer på Forbrukerrådets nettsider om hvordan du kan gå frem hvis du ønsker å klage eller stoppe abonnementet.

Her kan du lese mer om sakene Forbrukerklageutvalget har behandlet hvor forbrukere som har takket ja til en gratis prøvepakke på tannbleking har endt opp med et uønsket abonnement.

Flere artikler

Selskapet bak «WhiteBright» bryter markedsføringsloven

Forbrukertilsynet mener at Diamond Dental AS villeder forbrukere i sin markedsføring. Nå må de endre praksis for å unngå tvangsmulkt.