Dropshipping
Dropshipping er en forretningsmodell som brukes av foretak som selger varer på nettet, og kan gi forbrukere inntrykk av de kjøper varer i Norge eller EU/EØS, men i virkeligheten blir varene sendt direkte til forbrukeren fra en tredjepart som ofte befinner seg i Asia.
Hva er dropshipping?
Dropshipping kan forklares i tre steg
- Forbrukeren kjøper en vare i en nettbutikk.
- Nettbutikken legger inn en bestilling på forbrukerens vegne hos en leverandør som er basert utenfor EU/EØS.
- Leverandøren sender varene direkte til forbrukeren på vegne av den nettbutikken forbrukeren kjøpte varene fra.
Kort fortalt innebærer dropshipping at foretaket selv ikke holder varene på eget lager, og håndterer verken emballasje eller levering, men drifter normalt kun nettsiden og markedsføringen av varene.
Dropshipping er ikke forbudt, men ettersom leverandøren av varene befinner seg utenfor EU/EØS, kan en slik praksis ofte føre til ulike problemer for forbrukeren. I tillegg er det en rekke useriøse nettbutikker som benytter seg av dropshipping, og kjennetegnes ved at de ofte legges ned før forbrukeren får det vedkommende har krav på.
Hvordan gjenkjenne dropshipping?
Nettbutikker som driver med dropshipping kjennetegnes ofte av uklare opplysninger om varen og avtalen som inngås. Før det inngås en avtale om kjøp er selger forpliktet til å gi forbrukeren visse opplysninger om den aktuelle varen og avtalen som skal inngås. Les mer om hvilke opplysninger forbrukere har krav på når de handler ting på internett her.
Det kan ofte være vanskelig å vite om du handler fra en dropshipper. For å unngå eventuelle problemer som dropshipping ofte fører med seg, anbefaler Forbrukertilsynet å undersøke følgende:
Manglende eller lite informasjon om leveringstid
Nettbutikker som driver med dropshipping har ingen kontroll over leveringstiden, og leveringsinformasjonen på nettsiden er ofte uklar eller mangelfull. Dersom det er opplyst om en leveringstid på flere uker, kommer sannsynligvis varen fra Asia. Sjekk derfor leveringstiden på nettsiden før du gjennomfører kjøpet.
Uklare kontaktopplysninger
Ved dropshipping er det ofte vanskelig å komme i kontakt med nettbutikken og som regel er det uklart hvem forbrukeren skal kontakte dersom det oppstår problemer. Finner du ikke kontaktinformasjon til selskapet utenom et kontaktskjema bør du være kritisk til nettbutikken. Angrerettloven pålegger nettbutikker å opplyse om geografisk adresse, e-post og organisasjonsnummer.
Sjekk returinformasjon
Dersom nettbutikken har informert deg på forhånd om at du selv må returnere bestillingen til utlandet, må du betale kostnadene selv. Ved dropshipping er det ikke uvanlig av returkostnadene er større enn prisen for selve produktet. Sjekk derfor alltid returinformasjonen på nettsiden før du gjennomfører kjøpet.
Informasjon om importavgifter
Les vilkårene og betingelsene i nettbutikken før du kjøper en vare. Dersom du finner informasjon om toll og merverdiavgift, kan dette være en indikasjon på at varene kommer fra et land utenfor EU/EØS.
Stave- og språkfeil
Dårlig språk eller automatisk oversatte tekster kan være en indikasjon på dropshipping.
Sjekk andres erfaringer
Søk på internett etter andres erfaringer med den aktuelle nettbutikken, for eksempel i diskusjonsforum eller på sosiale medier.