Netthandel

Forbrukervernlovgivningen stiller strenge krav til næringsdrivende som driver nettbutikk. Det er viktig at disse kravene følges, slik at forbrukerne kan handle enkelt og trygt på nett.

Hva gjør vi?

  • Vi fører tilsyn med at næringsdrivende følger angrerettloven og markedsføringsloven
  • Vi informerer og veileder om ehandelsloven
  • Vi driver opplysende arbeid for å hindre at forbrukere blir lurt på nett

Viktig å vite

  • Nettsvindel

    Forbrukere blir jevnlig forsøkt svindlet gjennom ulike typer henvendelser på nett. Blant annet ser vi flere tilfeller av abonnement som er forkledd som premier. Les mer om metodene for nettsvindel.

  • Useriøse nettbutikker og falske merkevarer

    Markedsføring av falske merkevarer florerer på nettet, særlig i sosiale medier. Du kan selv kjenne igjen en useriøs nettbutikk hvis du vet hva du skal se etter.

Visste du at

  • I 2019 forventes den samlede norske netthandelen å stige til 163,44 milliarder kroner. Det rekordhøye beløpet fordeler seg på tre kategorier: reiser, varer og tjenester.
Kilde: https://www.nettpilot.no/wp-content/uploads/2020/01/Norsk-e-handelsrapport_Nets_2019.pdf
10.10.2019

Krever enklere oppsigelse av abonnementer

Forbrukertilsynet mottar jevnlig klager fra forbrukere som opplever at det er vanskelig, eller umulig å si opp abonnement på blant annet helsekost, bøker og magasiner. Tilsynet har derfor blant annet stilt krav om at det skal være like lett å si opp en avtale som å inngå den.

Fagpersoner