Kombinasjon av salg og betinget tilbud

Publisert:
Oppdatert:
Siste endringer på denne siden

Faglig oppdatert 14.03.2025
Oppdateringene består hovedsakelig av presiseringer eller strengere standpunkter sammenlignet med tidligere veileder. Bakgrunnen for oppdateringene  er praksisen vi har sett blant de næringsdrivende den siste tiden. Vi mener dette er nødvendig for å sikre at forbrukerne ikke blir villedet. Vi har også lagt inn informasjon om hvilken dokumentasjon vi typisk vil be om når vi fører tilsyn.

Kampanjer som «Kjøp for kr 1000 og få 50 % rabatt» er dels et betinget tilbud og dels et salg:

I det følgende tar vi utgangspunkt i eksempelet over («Kjøp for kr 1000 og få 50 % rabatt»), men veiledningen ville vært den samme uavhengig av hvilket beløp dere setter som grense, eller hvilken rabatt dere tilbyr. Veiledningen gjelder også for kampanjer hvor dere tilbyr kroneavslag i stedet for rabatt, slik som: «Kjøp for kr 1000 og få kr 500 i rabatt».

Sikre at prisfordelene er reelle

Dere må sikre at prisfordelene dere markedsfører er reelle. For varer som koster kr 1000 eller mer og som dermed er på salg, betyr dette at dere må oppgi førpris i tråd med prisopplysningsforskriften § 9a. Dere må også sikre at markedsføringen ikke på andre måter er egnet til å villede forbrukerne med hensyn til hvilken prisfordel de kan oppnå (les mer om salg og førpriser).

For varer som koster under kr 1000, og som dermed ikke er på salg, må dere etter Forbrukertilsynets vurdering sørge for at dere har etablert en reell ordinær pris. For slike varer vil det variere hvor lett tilgjengelig prisfordelen er:

Hva som skal til for å sikre reelle ordinære priser i et slikt tilfelle, må vurderes konkret. For å være sikker på å unngå en villedende effekt, anbefaler Forbrukertilsynet at dere for samtlige varer som koster under kr 1000:

Dere må kunne dokumentere at prisfordelene dere markedsfører er reelle. Se vår veileder om salgsmarkedsføring for de varene som koster kr 1000 eller mer og vår veileder om betingede tilbud for varer som koster under kr 1000.

Tilbudsprisene får betydning ved senere salg

Husk at ved tilbud som «Kjøp for 1000 kr og få 50 % rabatt» eller «Kjøp for 1000 kr og få kr 500 i rabatt», vil varer som for eksempel koster kr 1000 være allment tilgjengelig til kr 500. Hvis dere skal ha et salg de neste 30 dagene, må dere derfor ta hensyn til denne tilbudsprisen når dere skal fastsette førpris. Dette følger av prisopplysningsforskriften § 9a. Dette gjelder også der tilbudet kun har vært tilgjengelig for medlemmer, ettersom det følger av § 9a dere også må ta hensyn til priser som har blitt brukt overfor større grupper forbrukere som tilhører ulike lojalitetsprogrammer eller kundeklubber. 

Les mer om hvordan dere finner riktig førpris i vår veileder om salgsmarkedsføring.