Salg og bruk av førpriser

Publisert:
Oppdatert:
Siste endringer på denne siden

Faglig oppdatert 14.03.2025
Oppdateringene omhandler hovedsakelig hvor ofte/lenge en vare kan være på salg, bruk av flere priser i markedsføringen og oppjustering av priser før et salg. Vi har også lagt inn informasjon om hvilken dokumentasjon vi typisk vil be når vi fører tilsyn. Enkelte av disse temaene har vi ikke omtalt i prisveilederen tidligere. For andre temaer kommer vi med enkelte presiseringer eller strengere standpunkter sammenlignet med tidligere. Bakgrunnen for dette er praksisen vi har sett blant de næringsdrivende den siste tiden. Vi mener dette er nødvendig for å sikre at forbrukerne ikke blir villedet.

Reglene dere må kjenne til

Med salgsmarkedsføring mener vi markedsføring hvor dere gir inntrykk av at dere har satt ned prisen på varene deres i en begrenset periode, eventuelt markedsføring hvor dere gir inntrykk av at prisene er nedsatt frem til varene er sluttsolgt (typisk outlet). Outlet blir ikke omtalt nærmere på denne siden. Outlet kan dere lese mer om her.

Ved markedsføring av salg er det spesielt viktig at dere kjenner til:

Reglene i prisopplysningsforskriften og markedsføringsloven bygger i stor grad på direktiver fra EU. Dere vil derfor se at vi enkelte steder henviser til avgjørelser fra EU-domstolen eller dokumenter utarbeidet av EU-kommisjonen.

Prisopplysningsforskriften § 9a

§ 9a. Prisnedsettelse

Der prisen på varer markedsføres som nedsatt, skal den næringsdrivende gi informasjon om varens førpris.

Førprisen er den laveste prisen som den næringsdrivende har anvendt i minimum 30 dager før markedsføringen startet. Med laveste pris menes prisen som har blitt anvendt for varen overfor allmennheten, eller andre større grupper av forbrukere som tilhører ulike lojalitetsprogrammer eller kundeklubber. Der prisnedsettelsen øker gradvis, er førprisen den laveste prisen før første prisnedsettelse.

For varer som kan forringes eller foreldes raskt er førprisen den laveste prisen som den næringsdrivende har anvendt umiddelbart før markedsføringen startet.

Vi bruker hovedsakelig begrepet «salg» i stedet for «prisnedsettelse».

Prisopplysningsforskriften § 9a gjelder kun for varer. Bestemmelsen gjelder derfor ikke ved markedsføring av tjenester (herunder digitale tjenester) eller digitalt innhold. Her kan du lese mer om hvilke regler som gjelder for markedsføring av salg på tjenester.

Hvilken førpris skal dere bruke?

Dere må ta hensyn til allment tilgjengelige priser

Det følger av prisopplysningsforskriften § 9a at dere må oppgi førpris i salgsmarkedsføring. Med førpris menes den laveste prisen dere har brukt i minimum de siste 30 dagene før salget startet. Rabatten som markedsføres skal beregnes ut fra denne prisen. At rabatten skal beregnes ut fra førprisen ble slått fast av EU-domstolen i sak C-330/23.

Før et salg annonseres, må dere altså undersøke egen prishistorikk for å finne ut hvilken pris som er den laveste prisen dere har brukt de siste 30 dagene. Priser som har vært tilgjengelig for allmennheten de siste 30 dagene skal tas med i denne beregningen. Dette inkluderer blant annet priser som er tilbudt til medlemmer av kundeklubben. Kundeklubbtilbud anses for å være allment tilgjengelig, fordi det er enkelt for forbrukerne å få tilgang til disse prisene.

Før et salg annonseres, må dere altså undersøke egen prishistorikk for å finne ut hvilken pris som er den laveste prisen dere har brukt de siste 30 dagene.

Priser som har vært tilgjengelig for allmennheten de siste 30 dagene skal tas med i denne beregningen.

Dette inkluderer blant annet priser som er tilbudt til medlemmer av kundeklubben. Kundeklubbtilbud anses for å være allment tilgjengelig, fordi det er enkelt for forbrukerne å få tilgang til disse prisene.

Dere lurer kanskje på … 
…om førprisen dere skal oppgi ved annonsering av salg blir påvirket av at dere i ukene før salget har hatt en 3 for 2-kampanje eller et pakketilbud? Etter Forbrukertilsynets vurdering vil slike kampanjer ikke ha direkte innvirkning på førprisen. Grunnen til dette er at kampanjene ikke har hatt innvirkning på hva hver enkelt vare selges for individuelt. Det er likevel ikke fritt frem for å ha slike tilbud i forkant av et salg. Dette omtaler vi nærmere under ”Hvor ofte og hvor lenge kan dere ha salg”.

Eksempel:
«Dere ønsker å markedsføre 20 % rabatt på en sofa fra 1. oktober. Før salget starter koster sofaen 20 000 kr. To uker tidligere hadde dere dagstilbud på samme sofa, hvor medlemmer av kundeklubben fikk kjøpe sofaen til 15 000 kr. Dette er den laveste prisen dere har anvendt på sofaen de siste 30 dagene før salgsstart 1. oktober. Førprisen som markedsføres 1. oktober skal da være 15 000 kr. Rabatten skal beregnes ut fra denne prisen, slik at tilbudsprisen blir 12 000 kr.»

Rabattkoder fra influensere påvirker førprisen

Etter Forbrukertilsynets vurdering skal rabattkoder som deles ut av influensere, og som innebærer at forbrukerne får en prisreduksjon på en eller flere konkrete varer, tas med i beregningen av hva som er laveste pris siste 30 dager. Det er klart at slike annonseinnlegg ikke bare når ut til forbrukere som faktisk følger den aktuelle influenseren. Annonseinnlegget kan bli synlige for enhver gjennom for eksempel «Utforsk»-funksjonen på Instagram eller gjennom «For deg»-siden på TikTok. Rabattkodene er også ofte søkbare. Etter Forbrukertilsynets vurdering vil de rabatterte prisene derfor være allment tilgjengelig.

Eksempler på rabattkoder som dere må ta hensyn til når dere fastsetter førpriser er:

«Få 20 % på hele sortimentet ved bruk av kode XX20»

«Få 20 % på en hel handel ved bruk av kode XX20»

«Få 20 % på all hudpleie ved bruk av kode XX20»

«Få 20 % på en valgfri vare ved bruk av kode XX20»  

Hvis influenseren har lukket profil i perioden hvor rabattkoden er aktiv, og rabattkoden ikke annonseres andre steder, kan dere likevel se bort fra denne prisen når dere skal finne frem til laveste pris siste 30 dager. Årsaken til dette er at rabattkoden i et slikt tilfelle kun markedsføres mot en klart avgrenset kundegruppe.

Individuelle priser kan holdes utenfor

Dere trenger ikke ta hensyn til individuelle priser når dere skal fastsette førpris (laveste pris siste 30 dager). Dere kan derfor se bort fra bursdagsrabatter, bryllupsrabatter eller en rabatt som gis som plaster på såret til en misfornøyd kunde.

Etter Forbrukertilsynets vurdering kan dere også se bort fra priser gitt til en avgrenset kundegruppe, slik som studenter eller medlemmer av en organisasjon, forening o.l. Dette inkluderer for eksempel faste rabatter som gis til kunder som kan dokumentere at de er studenter, eller at de er medlem av den lokale idrettsforeningen eller et boligbyggelag. Begrunnelsen for dette er at vilkårene som stilles for å motta den aktuelle rabatten, innebærer at prisene ikke kan sies å være tilgjengelig for allmennheten.

Referanseperioden

Når dere skal oppgi førpris kan dere for eksempel skrive «førpris», «før» eller «laveste pris siste 30 dager». Det følger av prisopplysningsforskriften § 9a at referanseperioden ikke kan være kortere enn 30 dager. Bestemmelsen er ikke til hinder for at dere kan ta utgangspunkt i en lengre referanseperiode. En førpris kan f.eks. være den laveste prisen de siste 60 dagene, slik at det i markedsføringen står «laveste pris siste 60 dager». Det er en forutsetning at førprisen som oppgis faktisk er den laveste prisen i denne perioden.  

Prisopplysningsforskriften § 9a stiller ingen krav til hvor lenge dere har brukt førprisen, utover at det skal være den laveste prisen de siste 30 dagene.

Dere kan markedsføre salg selv om dere ikke har omsatt den aktuelle varen tidligere. Det holder altså at dere har hatt varen tilgjengelig for salg.

Vær oppmerksom på at det er laveste pris i den relevante salgskanalen som danner grunnlaget for førprisen. Det vil si at hvis dere bruker ulike priser i fysisk butikk og på nett, så blir førprisen ulik i de to salgskanalene.  

Når skal dere oppgi førpris?

Plikten til å oppgi førpris gjelder både ved kortvarige salg og i tilfeller hvor prisnedsettelsen markedsføres over en lengre periode (f.eks. der en vare er utgående og derfor selges til redusert pris frem til den er sluttsolgt, typisk outlet). Dere kan lese mer om outlet her.  

Dere trenger kun å informere om førpris hvis prisnedsettelsen annonseres – altså hvis dere informerer forbrukerne om at prisene er nedjustert. Hvis dere nedjusterer prisene uten å markedsføre eller informere om dette på andre måter, trenger dere altså ikke oppgi førpris.  

Et salg kan annonseres på ulike måter. Eksempler på budskap som typisk oppfattes som salgsmarkedsføring er: «-50 %», «Få 200 kr i avslag på alle bukser», «Black Friday-priser», «SALG», «Denne helgen får medlemmer av kundeklubben 20 % på alle jakker», «20 % på en hel handel» og «Få 20 % rabatt på en valgfri vare ved bruk av koden XYZ». Så lenge markedsføringen gir inntrykk av salg, må dere informere om førpris.

Plikten til å oppgi førpris gjelder både ved salgsmarkedsføring av én enkelt vare, utvalgte varer/varegrupper eller der salget omfatter hele varesortimentet.

Hvis dere i en annonse markedsfører rabatt på en hel varegruppe/hele sortimentet, uten å fremheve enkeltvarer i selve annonsen, er det tilstrekkelig at informasjon om førpris kun fremgår der varen selges – enten på eller i umiddelbar nærhet av varen. Dersom én eller flere enkeltvarer fremheves i annonsen, skal førprisen på de fremhevede varene også fremgå av selve annonsen.

Det er ikke nødvendig å opplyse om førpris dersom annonsen omtaler en hel varegruppe, uten at noen enkeltvarer fremheves i annonsen. Førpris må likevel alltid fremgå på selve varen eller i umiddelbar nærhet av varen.

Bruk av førpris når rabatten gradvis økes

Dere kan øke rabatten gradvis underveis i en kampanje, dvs. at dere kan øke rabatten, men likevel vise til samme førpris som da salget startet. Forutsetningen er at det er snakk om en sammenhengende kampanje. 

Eksempel:
1. mars har dere en bukse i butikken som koster 600 kr 
2. mars starter dere et salg hvor buksene markedsføres med 20 % rabatt. Den laveste prisen de siste 30 dagene har vært 500 kr. Førpris oppgis derfor til å være 500 kr, mens nåpris er 400 kr. 
9. mars senker dere rabatten ytterligere, slik at det nå er 40 % rabatt. Førpris er da fremdeles kr 500, mens nåprisen er kr 300. 
16. mars økes rabatten ytterligere til 50 %. Førpris er fremdeles kr 500, mens nåprisen er kr 250.

Merk at salgsdagene i november (Singles Day, Black Friday og Cyber Monday) ikke er å anse som en sammenhengende kampanje, med mindre tilbudet faktisk er gjeldende hele denne perioden. Hvis dere velger å kjøre et sammenhengende salg fra Singles Day t.o.m. Cyber Monday, anbefaler vi at dere informerer tydelig om salgskampanjens lengde slik at forbrukerne ikke blir villedet om hvor lenge salget varer. Les mer om hvor lenge et salg kan vare. Det er også viktig at dere ikke på andre måter gir et feilaktig inntrykk av at tilbudet er begrenset til Singles Day, Black Friday eller Cyber Monday. 

Førpris i butikk og kampanjeavis i forbindelse med sentrale kampanjer

Hvilken førpris skal brukes i butikkene?

Ved nasjonale/sentrale kampanjer, altså salgskampanjer hvor flere eller samtlige butikker i en kjede deltar, er det viktig at hver enkelt butikk oppgir førpris i tråd med kravene som følger av prisopplysningsforskriften § 9a. Etter Forbrukertilsynets vurdering er det laveste pris i hver enkelt salgskanal som skal oppgis som førpris (dette følger også av EU-kommisjonens veiledningsdokument punkt 2.1). Det vil si at hvis butikker i samme kjede har benyttet ulike priser de siste 30 dagene, vil også førprisen variere mellom butikkene. Det samme gjelder hvis kjeden opererer med ulike priser på nett og i fysiske butikker – da vil førprisen være ulik i nettbutikken og i de fysiske butikkene. Ved annonsering av tilbud i forbindelse med nasjonale/sentrale kampanjer må dere derfor sikre at tilstrekkelige rutiner er på plass, slik at hver enkelt butikk overholder førprisreglene.

Hvilken førpris skal oppgis i kampanjeaviser/markedsføring på vegne av flere butikker?

Når førprisene varierer mellom butikkene, blir det et spørsmål om hvilken førpris som skal oppgis i kampanjeavisen og lignende markedsføringsmateriell som publiseres på vegne av flere butikker.

Under viser vi ulike alternativer til hvordan dette kan gjøres, avhengig av hvordan kjeden er organisert. Forbrukertilsynet understreker at disse alternativene ikke er uttømmende. Dere står altså fritt til å utforme kampanjeavisene annerledes, så lenge kravene i prisopplysningsforskriften § 9a overholdes, og prisinformasjonen som gis i markedsføringen ikke er egnet til å villede forbrukerne, jf. markedsføringsloven §§ 6-8.

Ved planlegging og utforming av kampanjer er det også viktig at dere tar hensyn til konkurransereglene. Dette gjelder spesielt dersom det er snakk om franchisevirksomhet. Forbrukertilsynet kan ikke veilede om konkurransereglene, da disse faller utenfor vårt myndighetsområde. I veiledningen under har vi likevel forsøkt å ta hensyn til at det særlig for franchisevirksomhet følger enkelte begrensninger med hensyn til hvordan en kampanje kan planlegges/utformes. Den enkelte næringsdrivende er likevel selv ansvarlig for å undersøke hvilke begrensninger som eventuelt følger av konkurransereglene og hvordan disse reglene slår ut for sin egen virksomhet.

Hvis dere ønsker mer informasjon om konkurransereglene kan dere lese på Konkurransetilsynets nettsider eller kontakte en advokat for juridisk bistand.

Eksempler der kjeden er organisert som ett selskap

Alternativene som skisseres her er relevante for kjeder hvor hovedkontor og samtlige butikker inngår i samme AS. Vi ser for oss at en slik kjede ønsker å arrangere en nasjonal kampanje hvor samtlige butikker deltar. I forbindelse med kampanjen er det en spesifikk kaffekanne som skal være på tilbud. 

Alternativ 1: Butikkene skal benytte samme førpris
Fremgangsmåten som beskrives under dette alternativet kan benyttes dersom kjeden ønsker at samtlige butikker skal benytte samme førpris.

Som følge av kravene i prisopplysningsforskriften § 9a, kan ikke hver enkelt butikk pålegges å oppgi en førpris som er høyere enn butikkens laveste pris de siste 30 dagene. Prisopplysningsforskriften § 9a er imidlertid ikke til hinder for at hver enkelt butikk oppgir en førpris som er lavere enn deres laveste pris de siste 30 dagene. Det vil si at en butikk som har tilbudt kaffekannen til kr 700 i løpet av de siste 30 dagene, ikke kan oppgi kr 800 som førpris. Regelverket er imidlertid ikke til hinder for at butikken setter kr 600 som førpris, selv om butikken aldri har tilbudt kaffekannen til en så lav pris tidligere.

For å finne ut hvilken førpris samtlige butikker skal benytte, og også hvilken førpris som skal fremgå av kampanjeavisen, kan hovedkontoret gjøre følgende:

1. Samle inn informasjon fra butikkene som skal delta i kampanjen for å få en oversikt over hva som er butikkenes laveste pris de siste 30 dagene. Vi ser for oss at denne oversikten viser at spennet i butikkene vil variere mellom kr. 600-800.

2. Hovedkontoret ber hver enkelt butikk om å oppgi kr 600 som førpris (den laveste prisen i spennet). På den måten er det ingen butikker som bryter med kravet om at førpris skal være laveste pris i minimum de siste 30 dagene.

Ved å gjøre det på denne måten vil prisopplysningene i kampanjeavisen samsvare med prisene som vises i samtlige butikker.

Alternativ 2: Butikkene benytter ulike førpriser, men samtlige tilbyr 30 % rabatt

Fremgangsmåten som beskrives under dette alternativet kan benyttes dersom kjeden ønsker at hver enkelt butikk skal oppgi sin laveste pris som førpris, slik at førprisene kan variere mellom butikkene. Kjeden ønsker likevel at samtlige butikker skal tilby kaffekannen til 30 % rabatt. Tilbudsprisene vil derfor også variere mellom butikkene

For å finne ut hvilken førpris som skal fremgå av kampanjeavisen, kan hovedkontoret gjøre følgende:

1. Samle inn informasjon fra butikkene som skal delta i kampanjen for å få en oversikt over hva som vil være førprisen i de ulike butikkene. Vi ser for oss at denne oversikten viser at spennet i butikkene vil variere mellom kr 600-800.

2. Førprisen som oppgis i kampanjeavisen er da kr 800 (den høyeste prisen i spennet). Det informeres også om at kaffekannen tilbys til 30 % rabatt. Tilbudsprisen som oppgis i kundeavisen er kr 560.

3. Etter Forbrukertilsynets vurdering må det i kampanjeavisen også opplyses om at førprisen kan variere mellom butikkene og hva spennet er (kr 600-800). Dette for at markedsføringen skal gi korrekt informasjon om førpris, jf. prisopplysningsforskriften § 9a. For å unngå en villedende effekt etter markedsføringsloven §§ 6-8 bør det også fremgå at tilbudsprisen kan variere. Det er også fint å informere om spennet i tilbudsprisene.

4. I hver enkelt butikk må det opplyses om førprisen som er gjeldende på det aktuelle stedet. Rabatten på 30 % skal beregnes ut fra denne førprisen.

Ved å gjøre det på denne måten vil forbrukerne få samme pris som i kampanjeavisen (kr 560, som tilsvarer 30 % rabatt dersom førprisen er kr 800), eller en lavere pris (for eksempel kr 420, som tilsvarer 30 % rabatt dersom førprisen er kr 600).

Alternativ 3: Butikkene benytter ulike førpriser, men samme tilbudspris

Fremgangsmåten som beskrives under dette alternativet kan benyttes dersom kjeden ønsker at hver enkelt butikk skal oppgi sin laveste pris som førpris, slik at førprisene kan variere mellom butikkene. Kjeden ønsker likevel at samtlige butikker skal benytte samme tilbudspris. Dette innebærer at størrelsen på prisavslaget vil variere mellom butikkene.

For å finne ut hvilken førpris som skal fremgå av kampanjeavisen, kan hovedkontoret gjøre følgende:

1. Samle inn informasjon fra butikkene som skal delta i kampanjen for å få en oversikt over hva som vil være førprisen i de ulike butikkene. Vi ser for oss at denne oversikten viser at spennet i butikkene vil variere mellom kr 600-800.

2. Basert på denne oversikten beslutter hovedkontoret at tilbudsprisen skal være kr 500 i samtlige butikker.

3. Førprisen som oppgis i kampanjeavisen er da kr 600 (den laveste prisen i spennet). Det informeres også om at tilbudsprisen er kr 500. 

4. For å unngå en villedende effekt etter markedsføringsloven §§ 6-8 bør det fremgå av kampanjeavisen at førprisen, og dermed størrelsen på prisavslaget, kan variere mellom butikkene. Det er også fint å informere om at førprisen i butikkene varierer mellom kr. 600-800.

5. I hver enkelt butikk må det opplyses om førprisen som er gjeldende på det aktuelle stedet.

Ved å gjøre det på denne måten vil forbrukerne enten få et like godt tilbud som annonsert (prisavslag på kr 100), eller et høyere prisavslag (fordi differansen mellom førpris og tilbudspris vil være større i butikker med høyere førpris).

Eksempler der hovedkontoret er morselskap, mens butikkene er organisert som datterselskap

Se beskrivelse og alternativene under «Eksempler der kjeden er organisert som ett selskap» for veiledning til utforming av kampanjeaviser i nasjonale/sentrale kampanjer.

Eksempler der kjeden er franchiseorganisert

Alternativene som skisseres her er relevante for kjeder som er franchiseorganisert.

Vi ser for oss at en slik kjede ønsker å annonsere en nasjonal kampanje hvor samtlige butikker deltar. I forbindelse med kampanjen er det en spesifikk kaffekanne som skal være på tilbud. Konkurransereglene innebærer at en franchisegiver ikke kan bestemme hvilken utsalgspris eller rabatt franchisetakerne (butikkene) skal benytte. Førpris og tilbudspris vil derfor kunne variere mellom butikkene.

Konkurransereglene innebærer altså en rekke begrensninger som kjeden må ta hensyn til ved planlegging/utforming av kampanjen. I alternativene under legger vi til grunn at

1) kjeden kan pålegge sine butikker å delta i en slik nasjonal kampanje
2) kjeden kan stille krav om minsterabatt (for eksempel at kaffekannen skal tilbys til minst 30 % rabatt).
3) kjeden kan fastsette makspriser (for eksempel at tilbudsprisen på kaffekannen skal være maksimalt kr 500).

Forbrukertilsynet understreker at hver enkelt kjede må foreta en egen vurdering av hvilket spillerom de har innenfor konkurransereglene. Næringsdrivende som ønsker mer informasjon om konkurransereglene kan lese på Konkurransetilsynets nettsider eller kontakte en advokat for juridisk bistand.

Alternativ 1: Kjeden ønsker å benytte minsterabatt i forbindelse med kampanjen

Fremgangsmåten som beskrives under dette alternativet kan benyttes dersom kjeden ønsker å annonsere at samtlige butikker tilbyr kaffekannen til minst 30 % rabatt. For å finne ut hvordan prisene kan kommuniseres i kampanjeavisen, kan franchisegiver gjøre følgende: 

1. Samle inn informasjon fra franchisetakerne som skal delta i kampanjen, for å få en oversikt over hva som vil være førprisen i de ulike butikkene. Vi ser for oss at denne oversikten viser at spennet i butikkene vil variere mellom kr. 600-800.

2. Førprisen som oppgis i kampanjeavisen er da kr 800 (den høyeste prisen i spennet). Det informeres også om at kaffekannen tilbys til minst 30 % rabatt. Tilbudsprisen som fremgår av annonsen er kr 560 (som tilsvarer 30 % rabatt dersom førprisen er kr 800).

3. Etter Forbrukertilsynets vurdering må det i kampanjeavisen også opplyses om at førprisen kan variere mellom butikkene og hva spennet er (kr 600-800). Dette for at markedsføringen skal gi korrekt informasjon om førpris, jf. prisopplysningsforskriften § 9a. For å unngå en villedende effekt etter markedsføringsloven §§ 6-8 bør det også fremgå at størrelsen på rabatten og tilbudspris kan variere mellom butikkene. Det er også fint å informere om spennet i tilbudsprisene.

4. I hver enkelt butikk må det opplyses om førpris og prosentavslaget som er gjeldende på det aktuelle stedet. Prosentavslaget skal beregnes ut fra førprisen som er gjeldende på stedet.

Ved å gjøre det på denne måten vil forbrukerne enten få samme pris som annonsert i kampanjeavisen (kr 560), eller en lavere pris (for eksempel hvis forbruker oppsøker en butikk som tilbyr et høyere prosentavslag eller en butikk som opererer med en lavere førpris).

Alternativ 2: Kjeden ønsker å benytte makspris i forbindelse med kampanjen

Fremgangsmåten som beskrives under dette alternativet kan benyttes dersom kjeden ønsker å annonsere en makspris på kaffekannen i forbindelse med kampanjen. For å finne ut hvordan prisene skal kommuniseres i kampanjeavisen, kan franchisegiver gjøre følgende:

1. Samle inn informasjon fra franchisetakerne som skal delta i kampanjen, for å få en oversikt over hva som vil være førprisen i de ulike butikkene. Vi ser for oss at denne oversikten viser at spennet i butikkene vil variere mellom kr. 600-800.

2. Basert på oversikten beslutter franchisegiver at tilbudsprisen på kaffekannen maksimalt skal være kr 500.

3. Førprisen som oppgis i kampanjeavisen er da kr 600 (den laveste prisen i spennet). Det informeres også om at tilbudsprisen er (opptil) kr 500. 

4. For å unngå en villedende effekt etter markedsføringsloven §§ 6-8 bør det fremgå av kampanjeavisen at førpris og tilbudspris, og dermed størrelsen på prisavslaget, kan variere mellom butikkene. Det er også fint å informere om butikkenes prisspenn (både for førpris og tilbudspris).

5. I hver enkelt butikk må det opplyses om førpris og tilbudspris som er gjeldende på det aktuelle stedet.

Ved å gjøre det på denne måten vil forbrukerne enten få et like godt tilbud som annonsert i kampanjeavisen (prisavslag på kr 100), eller et høyere prisavslag (fordi differansen mellom førpris og tilbudspris vil være større i butikker med høyere førpris eller i butikker som benytter en lavere tilbudspris enn annonsert).

Eksempler der kjeden er delvis franchiseorganisert

Se beskrivelse og alternativene under «Eksempler der kjeden er franchiseorganisert» for veiledning til utforming av kampanjeaviser i nasjonale/sentrale kampanjer hvor enkelte butikker er egeneide, mens andre er drevet av franchisetakere.

Informer om salgets lengde og omfang

Selv om dere overholder kravene i prisopplysningsforskriften § 9a, kan det være andre aspekter som gjør at salgsmarkedsføringen likevel anses villedende etter markedsføringsloven §§ 6-8. Dette beror på en konkret vurdering.

Det kan for eksempel være villedende hvis dere i markedsføringen:  

  • gir uriktig/manglende informasjon om salgskampanjens lengde eller avvikende salgsperioder (f.eks. ved markedsføring av et helgetilbud, men hvor enkelte varer også er på salg den påfølgende uken) 
  • gir uriktig/villedende informasjon om hvilke varer som er omfattet av salget 
  • ikke informerer om viktige begrensninger i tilbudet  

Hvor ofte og hvor lenge kan dere ha salg?

Kort om reglene som gjelder

Det er forbudt å gi forbrukerne et uriktig inntrykk av at de kan spare penger, eller villede forbrukerne om hvor god en prisfordel er (eksistensen av en prisfordel). Dette følger av markedsføringsloven § 7. Et slikt villedende inntrykk kan skapes hvis dere har salg på en vare for ofte eller for lenge. Grunnen til dette er at forbrukere som handler på salg forventer å spare penger sammenlignet med hva varene har kostet tidligere. At en slik praksis kan være villedende etter markedsføringsloven følger også av av EU-kommisjonens veiledningsdokument til prismerkingsdirektivet (se punkt 3 i dokumentet).

Når dere skal markedsføre et salg vil det altså ikke være nok å kun sørge for at førprisen er den laveste prisen dere har brukt de siste 30 dagene før salget startet (i tråd med prisopplysningsforskriften § 9a). Etter Forbrukertilsynets vurdering må dere også sørge for at førprisen er brukt i et tilstrekkelig omfang i forkant av salget. Dette omtaler vi nærmere under.

I det følgende omtaler vi salg på ordinære varer – altså salg som varer i en tidsbegrenset periode. Det som står her gjelder derfor ikke for langvarige prisnedsettelser på utgående varer (outlet). Salg på utgående varer (outlet) kan dere lese mer om her.

Slik unngår dere at en vare er for ofte eller for lenge på salg

Det må vurderes konkret om et salg har vart for lenge, eller om en vare har vært for ofte på salg. Ved en slik vurdering vil vi hovedsakelig se på hvor mye dere har brukt førpris i ukene og månedene før salget starter.

Etter vår vurdering kan dere for eksempel unngå en villedende effekt ved å sørge for at førpris er den laveste prisen dere har brukt i en periode som er dobbelt så lang som tilbudsperioden (og at denne perioden er rett før salget starter). Når dere planlegger en kampanje, kan dere altså ta utgangspunkt i følgende:

Dere planlegger et salg som skal vare i:Førpris er laveste pris de siste
1-14 dager30 dagene før salget starter
3 uker6 ukene før salget starter
4 uker8 ukene før salget starter
6 uker12 ukene før salget starter
8 uker16 ukene før salget starter
Selv om salget kun varer i for eksempel 7 dager, vil det ikke være tilstrekkelig å vise til en førpris som er deres laveste pris siste 14 dager. Dette fordi kravet om 30 dager som følger av prisopplysningsforskriften § 9a, er et minstekrav. Førprisperioden kan derfor aldri være kortere enn 30 dager.

Tabellen vi har skissert over er kun et eksempel på hvordan vi mener dere kan unngå at en vare er for ofte eller for lenge på salg. Dere kan altså løse dette på andre måter, men dere må huske at dere aldri kan ta utgangspunkt i en kortere førprisperiode enn 30 dager.  Det avgjørende vil, etter Forbrukertilsynets vurdering, være om førprisen (eller høyere priser enn førpris) er brukt i et slikt omfang at prisfordelene dere markedsfører er reelle.

Betydningen av betingede tilbud før et salg

Med betingede tilbud mener vi prisfordeler som:

Vi sikter altså til tilbud hvor forbrukerne først oppnår en prisfordel hvis de handler et bestemt antall varer eller en bestemt sammensetning av varer. Les mer om betingede tilbud her.

Som omtalt over må dere være forsiktige med å ha salg på samme vare for ofte eller for lenge.

Etter Forbrukertilsynets vurdering bør dere også unngå å ha enkelte former for betingede tilbud for tett opptil et salg. Dette gjelder først og fremst betingede tilbud som «50 % ved kjøp av 2 varer», «2 for 1» og lignende. Grunnen til dette er at ved slike tilbud er prisfordelen svært lett tilgjengelig for forbrukerne.

Dette kan illustreres slik:

Petter oppsøker klesbutikken Trendy fordi han har sett at butikken tilbyr 50 % rabatt ved kjøp av to varer. Han har sett seg ut en t-skjorte til kr 400. For å få 50 % plukker han med seg et par sokker til kr 50. Sluttsummen blir da kr 225.

Dagen etter oppsøker Lise butikken.  Hun er på utkikk etter én spesiell t-skjorte, men plukker også med seg en ekstra for å få rabatten. Lise får altså kjøpt to t-skjorter til prisen av én.

Fordi prisfordelen er svært lett tilgjengelig for forbrukerne ved betingede tilbud som «50 % ved kjøp av 2 varer», «2 for 1» og lignende, mener vi at det å markedsføre et salg på de samme varene kort tid etter slike tilbud, kan gjøre at forbrukerne får et villedende inntrykk av hvor god prisfordel de egentlig kan oppnå under salget. For å unngå en villedende effekt kan dere for eksempel ta utgangspunkt i følgende:

Dere planlegger et salg som skal vare i:Dere unngår derfor betingede tilbud som
«50 % ved kjøp av 2 varer» og «2 for 1» og lignende de siste
1-14 dager30 dagene før salget starter
3 uker6 ukene før salget starter
4 uker8 ukene før salget starter
6 uker12 ukene før salget starter
8 uker16 ukene før salget starter
Når vi skriver «og lignende» sikter vi til andre betingede tilbud hvor terskelen for å få tilbudet er like lav som ved «50 % ved kjøp av 2 varer» og «2 for 1».

Forbrukertilsynet vurderer likevel at det er annerledes for betingede tilbud som «3 for 2», «50 % på rimeligste vare ved kjøp av 2 varer» eller pakketilbud. Grunnen til dette er at vilkårene som stilles for denne typen betingede tilbud innebærer at rabatten ikke er like lett tilgjengelig. Forbrukertilsynet mener derfor at det i utgangspunktet ikke vil være villedende å ha betingede tilbud som «3 for 2», «50 % på rimeligste vare ved kjøp av 2 varer» eller pakketilbud i perioden før et salg.

Ikke skru opp prisen før et salg

Det er som nevnt forbudt å gi forbrukerne et uriktig inntrykk av at de kan spare penger, eller villede forbrukerne om hvor god en prisfordel er (eksistensen av en prisfordel). Dette følger av markedsføringsloven § 7.

Et slikt villedende inntrykk kan etter Forbrukertilsynets vurdering skapes hvis dere skrur opp prisen i forkant av salget.

Dette kan illustreres slik:

Klesbutikken Trendy selger en skinnjakke. Jakken koster vanligvis kr 1000. Butikken ønsker å markedsføre en høy rabatt i forbindelse med Black Week.

30 dager før Black Week øker butikken derfor prisen på jakken, slik at den koster kr 1500.

Når Black Week starter markedsfører butikken følgende: «Black Week – 50 % rabatt på skinnjakke. Førpris kr. 1500, nå kr 750».

I dette eksempelet oppfyller klesbutikken kravet i prisopplysningsforskriften § 9a om at førpris skal være laveste pris siste 30 dager. Butikken har likevel glemt at de også må vurdere om de på andre måter gir et villedende inntrykk av tilbudet som markedsføres (eksistensen av en prisfordel). I eksempelet over gir butikken inntrykk av at forbrukerne får 50 % rabatt, mens de i realiteten kun får 25 % rabatt sett opp mot hva jakken vanligvis koster. I dette tilfellet mener Forbrukertilsynet at butikken gir inntrykk av en bedre prisfordel enn det som er reelt, og at praksisen dermed er villedende og forbudt etter markedsføringsloven.

Husk at dere i utgangspunktet står fritt til å justere egne priser. Det er først når dere bruker disse prisene for å vise en prisbesparelse at dere må tenke over om prisjusteringene kan gjøre at dere gir et villedende inntrykk av hvor god prisfordelen er.

Flere priser i markedsføringen

Forbrukertilsynet ser at flere næringsdrivende oppgir tre priser i sin salgsmarkedsføring: ordinær pris, førpris og tilbudspris. Ordinær pris er ofte høyere enn førpris, og vi antar derfor at næringsdrivende viser denne prisen for at tilbudsprisen skal fremstå så gunstig som mulig.

Det er ikke forbudt etter prisopplysningsforskriften § 9a å oppgi ordinær pris i tillegg til førpris når dere markedsfører salg. Det er likevel viktig å huske på at når dere markedsfører salg så må tilbudsprisen være lavere enn førpris og rabatten skal beregnes ut fra førpris. Det vil si at hvis dere markedsfører -50 % rabatt, så skal tilbudsprisen være halvparten av førprisen. At det må være snakk om en prisnedsettelse sammenlignet med førpris, og at rabatten skal beregnes ut fra førprisen, ble slått fast av EU-domstolen i sak C-330/23. Den ordinære prisen kan heller ikke presenteres på en slik måte at det tar forbrukernes oppmerksomhet bort fra førprisen (se EU-kommisjonens veiledningsdokument til prismerkingsdirektivet punkt 2.1.)

Selv om det ikke er forbudt etter prisopplysningsforskriften § 9a å oppgi ordinær pris i tillegg til førpris, vil Forbrukertilsynet likevel fraråde en slik praksis. Grunnen til dette er at flere priser kan gjøre at forbrukerne misforstår markedsføringen og dermed blir villedet med hensyn til hvilken prisfordel de kan oppnå. I så fall vil markedsføringen lett være forbudt etter markedsføringsloven.

Hvis dere likevel vurderer å oppgi ordinær pris i tillegg til førpris, må dere sørge for at markedsføringen utformes på en slik måte at den ikke er egnet til å villede forbrukerne. I den forbindelse må dere blant annet tenke på at:

Hvis dere viser ordinær pris i salgsmarkedsføringen i tillegg til førpris, vil forbrukerne vurdere prisfordelen opp mot begge disse prisene. Dere må derfor sørge for at den ordinære prisen ikke gir inntrykk av en bedre prisfordel enn det som er reelt.  Den ordinære prisen må altså utgjøre en reell sammenligningspris. Om en ordinær pris utgjør en reell sammenligningspris, må vurderes konkret. Et eksempel på hvordan dere kan sikre reelle ordinære priser, er ved å sørge for at dette er den klart mest brukte prisen i en periode som er dobbelt så lang som salgsperioden. Dere kan da ta utgangspunkt i følgende tabell:

Dere planlegger et salg som skal vare i:«Ordinær pris» er den klart mest brukte prisen de siste:
1-14 dager30 dagene før salget starter
3 uker6 ukene før salget starter
4 uker8 ukene før salget starter
6 uker12 ukene før salget starter
8 uker16 ukene før salget starter

Ved kortere salgskampanjer (varighet på 1-14 dager) mener vi likevel at ordinær pris bør være den klart mest brukte prisen i minimum de siste 30 dagene før salget starter. Dette henger sammen med forbrukernes forventninger om å spare penger sammenlignet med prisene dere bruker ellers. Da er det etter vår vurdering nødvendig å se på en periode som er lenger enn et par uker.

Med «klart mest brukte pris» mener vi for eksempel at den ordinære prisen er prisen dere har brukt de siste 28 av de siste 30 dagene før salget starter (i et tilfelle hvor salget varer i 1-14 dager).

Se også den delen av veilederen hvor vi omtaler praksisen med å skru opp prisene før salget starter. Dette gjelder også for de tilfellene hvor dere viser til ordinære priser i salgsmarkedsføring (i tillegg til førpris). Hvis den ordinære prisen er en oppjustert pris sammenlignet med prisen dere vanligvis bruker, kan praksisen vurderes som villedende etter markedsføringsloven § 7. Husk her at dere i utgangspunktet står fritt til å justere egne priser. Det er først når dere bruker disse prisene for å vise en prisbesparelse at dere må tenke over om prisjusteringene kan gjøre at dere gir et villedende inntrykk av hvor god prisfordelen er.

Under ser dere et eksempel på hvordan dere kan presentere ordinær pris og førpris i salgsmarkedsføring. Legg merke til at førprisen er mer fremhevet enn ordinær pris, at førprisen omtales som «laveste pris siste 30 dager» og at rabatten er beregnet ut fra denne prisen:

Dere må kunne dokumentere at prisfordelene er reelle

Dere må kunne dokumentere at prisfordelene dere markedsfører er reelle. Les mer om dette under «Krav til dokumentasjon av prisfordeler».

Ved salgsmarkedsføring må dere altså kunne fremlegge dokumentasjon som sannsynliggjør:

  1. At førprisene deres er i tråd med kravene som stilles i prisopplysningsforskriften § 9a
  2. At førprisene (eller høyere priser) har blitt brukt i et tilstrekkelig omfang i forkant av salgskampanjen (les mer om dette i punktene «Hvor ofte og hvor lenge kan dere ha salg» og «Ikke skru opp prisen før et salg»)
  3. At de ordinære prisene er reelle sammenligningspriser, hvis dere viser slike priser i tillegg til førpris (les mer om dette i punktet «Flere priser i markedsføringen»)

Hvis vi vil undersøke om prisfordelene dere markedsfører i forbindelse med salg er reelle, kan vi for eksempel be om:

  • Dokumentasjon som viser:
    • Hvilke priser som ble vist på varene (på prislapper eller i nettbutikken og lignende) i månedene før kampanjen startet. Hvor langt tilbake i tid vil avhenge av salgsperiodens lengde.
    • Omsetningsoversikt, altså dokumentasjon som viser hva varene faktisk er solgt for i månedene før kampanjen starter. Hvor langt tilbake i tid vil avhenge av salgsperiodens lengde.
  • En oversikt og kopi av markedsføringen dere har brukt i månedene før salget startet og underveis i salget. Hvor langt tilbake i tid vil avhenge av salgsperiodens lengde. Dette kan for eksempel være:
    • Annonser, markedsføringshenvendelser dere har sendt til forbrukere på SMS eller e-post og tilbud dere har annonsert via apper.
    • En oversikt over hvor mange forbrukere som har mottatt markedsføringshenvendelser fra dere.
  • En oversikt over rutinene dere har for å sikre at førprisene er i tråd med prisopplysningsforskriften § 9a og at førpriser (og eventuelt ordinære priser hvis dere også viser dette), er brukt i et tilstrekkelig omfang.

Obs: Hvilken dokumentasjon som vil være relevant kan variere fra sak til sak, og vi kan derfor ikke gi en fullstendig oversikt over hvilken dokumentasjon som vil være relevant i alle tilfeller. Før hver enkelt kampanje må dere derfor ta en egen vurdering av hvilket inntrykk markedsføringen deres gir, og hvilken dokumentasjon som dermed vil være nødvendig.

Sjekkliste for markedsføring av salg på varer

  • Oppgi førpris. Førprisen skal være den laveste prisen dere har brukt i minimum de siste 30 dagene.  
  • Sørg for at prislapper o.l. er oppdatert slik at riktig førpris vises 
  • Skill tydelig mellom varer som er nedsatt og øvrige varer 
  • Oppgi salgsperiodens lengde for å unngå at forbrukerne blir villedet om hvor lenge tilbudet er tilgjengelig. Sørg for at samme vare ikke er for lenge eller for ofte på salg.
  • Ikke skru opp prisen i forkant av salget for å gi inntrykk av en bedre prisfordel enn det som er reelt
  • Informer tydelig dersom enkelte varer/varegrupper har avvikende kampanjeperiode  
  • Informer tydelig om eventuelle begrensninger i tilbudet (f.eks. antallsbegrensning per kunde) 

OBS: Listen er ikke uttømmende. Dere må alltid foreta en selvstendig vurdering av om markedsføringen er utformet på en slik måte at den kan gi et villedende inntrykk av tilbudet som annonseres.

Sjekkliste for markedsføring av salg på tjenester

Salgsmarkedsføring knyttet til tjenester skal vurderes etter markedsføringsloven. Om annonsering av salg på tjenester er villedende og dermed i strid med markedsføringsloven, må vurderes konkret. Ved en slik vurdering vil Forbrukertilsynet blant annet legge vekt på:

  • Om det opplyses om førpris. Det vil lett anses villedende hvis informasjon om førpris utelates fra markedsføringen.
  • Om førprisen er reell. For å unngå en villedende effekt anbefaler Forbrukertilsynet at førprisen er den laveste prisen som dere har brukt på den aktuelle tjenesten de siste 30 dagene før salget starter. Hvis salget varer mer enn et par uker, kan det være villedende hvis førpris ikke er laveste pris i en enda lenger periode (se «Hvor ofte og hvor lenge kan dere ha salg», som også er relevant for tjenester)
  • Om prislister o.l. er oppdatert slik at riktig førpris vises.
  • Om det fremgår tydelig hva tjenesten innebærer.
  • Om markedsføringen er egnet til å villede forbrukerne med hensyn til hvor lenge tilbudsprisen er tilgjengelig. Dette kan dere unngå ved å informere tydelig om salgsperiodens lengde i markedsføringen. Sørg også for at samme tjeneste ikke er for lenge eller for ofte på salg.
  • Om prisen er skrudd opp før salget, slik at markedsføringen gir inntrykk av en bedre prisfordel enn det som er reelt
  • Om dere gir tydelig informasjon om eventuelle begrensninger ved tilbudet

OBS: Listen er ikke uttømmende. Dere må alltid foreta en selvstendig vurdering av om markedsføringen er utformet på en slik måte at den kan gi et villedende inntrykk av tilbudet som annonseres.