Kravet om prisliste for strømavtaler

Publisert:
Oppdatert:

Denne veiledningen beskriver hva Forbrukertilsynet vil legge til grunn når vi fører tilsyn med regelverket. Husk at det også kan gjelde andre krav for deres virksomhet. Det er deres ansvar å sørge for at dere overholder kravene i forbrukervernlovgivningen.

Prisopplysningsforskriften § 21 stiller krav til at strømleverandørene skal ha en prisliste, hvilken informasjon prislisten skal inneholde, hvordan den skal utformes og hvor den skal fremgå.

Hvorfor er det særlige krav til prisliste for strømavtaler?

Formålet bak kravene til prisliste er å gjøre det enklere for forbrukerne å få oversikt over og sammenligne strømleverandørens strømavtaler, slik at forbrukerne kan treffe godt informerte valg.[1]

Dette skal prislisten inneholde:

Prislisten skal inneholde informasjon om alle avtaler som kraftleverandøren har aktive kundeforhold på, både avtaler som er åpne for nytegning og avtaler som ikke er det men som fremdeles har aktive kundeforhold. Dette gjelder også for avtaler som kun tilbys enkelte forbrukere, som for eksempel medlems-/fordelsavtaler, avtaler til ansatte i en bedrift og avtaler som kun tilbys i utvalgte deler av landet.

Prislisten skal for hver enkelt avtale inneholde informasjon om:

Avtalenavn

– Prislisten skal inneholde informasjon om navnet på strømavtalen, slik at forbrukerne enkelt kan skille avtalene fra hverandre.

Prisområde

– Hvis strømavtalen ikke tilbys og er tilgjengelig for alle prisområder, må prislisten inneholde informasjon om hvilke prisområder strømavtalen gjelder for. Dette gjelder også for avtaler som ikke lenger tilbys, men som dere har aktive kundeforhold på.

Avtaletype

– Prislisten skal inneholde informasjon om avtaletype. For eksempel om avtalen er en timesspotavtale, fastprisavtale eller standard variabelavtale.

– Hvis det ikke er mulig å gi informasjon om avtaletype på en enkel og beskrivende måte, må dere etter Forbrukertilsynets vurdering gi en kort beskrivelse som gjør det mulig å forstå hvordan avtalen fungerer. Dette vil for eksempel gjelde for avtaler som ikke er en alminnelig timesbasert spotprisavtale eller en fastprisavtale. For at en forbruker skal kunne sammenlikne strømavtalen med andre strømavtaler, må prislisten inneholde nok informasjon om avtaletypen til at forbrukeren forstår hvilke andre strømavtaler forbrukeren kan sammenligne med.

Pris

– I prislisten må dere gi opplysninger om alle obligatoriske priselementer ved hver enkelt strømavtale. Et priselement vil regnes som obligatorisk selv om det kun gjelder enkelte kundegrupper. For eksempel vil prisen for etableringsgebyr for nye kunder, gebyr for papirfaktura eller andre faktureringsmetoder regnes som obligatoriske priselementer ved avtalen. Det er fordi dette er priselementer som enkelte kunder ikke kan velge bort.

– Priselementene skal oppgis inkludert merverdiavgift. Unntaket gjelder for strømavtaler som utelukkende tilbys i områder fritatt for mva. (Nord-Norge NO4). Da kan dere oppgi pris eks. mva. Hvis avtalen tilbys både i Nord-Norge og øvrige deler av landet må dere altså oppgi pris inkl. mva. Alternativt kan pris eks. mva. for kunder i Nord-Norge settes som tilleggsopplysning til prislisten.

– For spotprisavtaler bør dere etter Forbrukertilsynets vurdering unngå å opplyse om den til enhver tid gjeldende spotprisen. Årsaken er at dette kan skape forvirring for kunden. Det er nok å gi informasjon om at strømprisen følger spotprisen time for time, eller at prisen er basert på et gjennomsnitt av spotprisen i en angitt tidsperiode.

– For avtaletyper med priselementer som fastsettes bakover i tid (etter at strømmen er brukt), må dere angi nettopp dette – at prisen fastsettes bakover i tid. Dere kan i tillegg velge å lenke til en side med mer informasjon om hvordan prisen beregnes og informasjon om historiske priser for avtalen. Uavhengig av dette skal forbrukeren få tilstrekkelig informasjon om hvordan prisen beregnes gjennom kravet til beskrivelse av avtaletypen i prislisten (se over), og ved lenken til avtalevilkårene hvor dere selvsagt må beskrive nøyaktig hvordan prisen beregnes. Hvis dere oppgir historiske priser, er det viktig at dere presiserer at dette nettopp er historiske priser, og ikke noen garanti for fremtidige priser.

– Hvis noen forbrukere har forskjellig pris for samme strømavtale, skal dere opplyse om laveste og høyeste pris i form av et prisintervall fra–til. For eksempel kan kunder som inngikk avtalen på et gitt tidspunkt ha et lavere påslag eller strømpris enn kunder som inngikk avtalen på et annet tidspunkt.

Lenke til avtalevilkår

– Prislisten skal inneholde en direktelenke til oppdaterte avtalevilkår for hver enkelt strømavtale. 

– Hvis dere nylig har varslet og/eller gjennomført en endring i avtalevilkårene for en strømavtale, og de nye vilkårene ikke har trådt i kraft for alle kunder, må dere opplyse om virkningstidspunktet for de nye avtalevilkårene i prislisten. Dette gjelder i en overgangsperiode frem til alle kunder har samme avtale med like vilkår.

– Dere må ha en egen, separat lenke til alle avtalevilkårene for hver enkelt strømavtale i prislisten. Lenken må lede til en samlet fremstilling av alle vilkårene som gjelder for den aktuelle strømavtalen. Etter Forbrukertilsynets vurdering er det ikke tilstrekkelig å ha en felleslenke til alle avtalevilkår for alle strømavtaler i prislisten. Det er heller ikke tilstrekkelig å ha en lenke til avtalevilkår som kun gjelder den enkelte strømavtalen (produktspesifikke vilkår), hvis dere også har generelle vilkår som gjelder for alle strømavtaler som kommer i tillegg til de produktspesifikke vilkårene.

Forbrukerrådets strømprisportal

– Prislisten skal inneholde opplysning om at det er mulig å sammenlikne strømavtaler på Forbrukerrådets strømprisportal. For eksempel vil “Du kan sammenlikne strømavtaler på Forbrukerrådets strømprisportal” oppfylle dette kravet.

– Dere må gi opplysningen på en klar og tydelig måte. Dette stiller krav til hvor i prislisten opplysningen plasseres, og hvilken skriftstørrelse og farge mv. dere bruker med tanke på synlighet når forbrukere navigerer i prislisten. Pass på at forbrukere ikke risikerer å gå glipp av opplysningene. Les mer om kravet til presentasjon lengre ned.

– Det er ikke krav til at prislisten skal inneholde en hyperlenke til www.strompris.no.

Kan prislisten inneholder flere opplysninger enn lovkravene?

– Forbrukertilsynet mener at kravene til innhold i prislisten å betrakte som minimumskrav. Det betyr at det er lov å ha med flere opplysninger om strømavtalene i prislisten.

– Dere bør ta en nøye vurdering av om dere virkelig har behov for å ha med flere opplysninger enn de påkrevde opplysningene i prislisten. Dette er fordi det er krav til at opplysningene i prislisten skal presenteres på en klar og tydelig måte. Hvis dere tar med flere opplysninger enn det dere må, kan dette gjøre at innholdet i prislisten blir uklart, og derfor ikke oppfyller kravene til presentasjon.

Hvis ulike strømleverandører varierer mellom hvilke tilleggsopplysninger de velger å ha med, kan dette også gjøre det vanskeligere for forbrukeren å få oversikt over og å sammenligne strømavtaler på tvers av strømleverandører. Vi mener derfor at det å ta med tilleggsopplysninger kan være i strid med kravene til prisliste fordi det går ut over formålet bak kravet til prisliste. [2]

Slik skal prislisten utformes

Prislisten skal utformes på en klar og tydelig måte, og skal gi en oppdatert, samlet og skjematisk oversikt over priser og vilkår for alle leverandørens ulike avtaler. Dette gjelder også avtaler som ikke lenger tilbys, men som leverandøren har aktive kundeforhold på.

Klar og tydelig

– Alle opplysningene i prislisten skal presenteres på en klar og tydelig måte. Med klar og tydelig menes at en gjennomsnittlig forbruker uten særlig kjennskap til strømmarkedet lett skal kunne finne og forstå opplysningene i prislisten. Kravene til klarhet og tydelighet stiller dermed også krav til hvor i prislisten opplysningene plasseres, og til presentasjonen av opplysningene ved for eksempel valg av skriftstørrelse og farge mv. Det er viktig å sørge for at alle opplysningene er synlige for forbrukeren på en slik måte at forbruker ikke risikerer å gå glipp av opplysningene dere plikter å gi i prislisten.

Oppdatert

– Prislisten skal alltid være oppdatert. Det vil si at alle avtaler som er tilgjengelig på markedet skal være i prislisten, også de som nylig er lansert. Dere må derfor sørge for at prisene og vilkårene for den enkelte strømavtalen oppdateres fortløpende.

– Dere må også sørge for å fjerne strømavtaler som ikke lenger har aktive kundeforhold fra prislisten. Dette er viktig både for å oppfylle kravet om at prislisten skal være oppdatert, men også for å unngå at prislisten bli unødvendig omfattende og uoversiktlig.

Samlet

– Prislisten skal inneholde en samlet oversikt over strømavtalene. Med samlet oversikt menes at alle strømavtalene med aktive kundeforhold skal fremgå av en og samme oversikt/side. Det betyr at en prisliste hvor forbrukeren må klikke seg videre for å få tilgang til ulike inndelinger etter aktive/utgåtte avtaler, avtaletyper eller lignende, ikke vil regnes som samlet.

– Etter Forbrukertilsynets vurdering vil det være greit med tematiske oppdelinger av strømavtaler i selve prislisten. Forutsetningen er som nevnt at alle avtaler fremgår av en og samme oversikt, og at alle strømavtaler er synlige på samme sted uten at forbrukeren må klikke på en lenke eller nedtrekksmeny for å få opp alle strømavtaler. Eksempler på tematiske inndelinger på én og samme side kan være et skille mellom aktive avtaler som er åpne for nytegning og aktive avtaler som ikke lenger er åpne for salg, eller å skille mellom ulike avtaletyper.

Skjematisk

– Opplysningene i prislisten skal presenteres skjematisk. En naturlig forståelse av begrepet prisliste, er en liste med en samlet fremstilling av opplysninger som er kategorisert og systematisert i en skjematisk fremstilling. Dette støttes av formålet bak kravet til prisliste, som er å gjøre det enklere for forbrukere å få oversikt og kunne sammenligne strømavtaler. Dette oppnår man enklest ved at prislisten er fremstilt nettopp som en liste, med kategorisering av informasjonen som skal fremgå.[3]

– En liste med oversikt over avtalenavn og lenke til en side med mer informasjon om den enkelte strømavtalen, vil derfor ikke oppfylle kravene til prisliste.[4]

Ikke-kommersiell

– Etter Forbrukertilsynets vurdering kan ikke prislisten ha et kommersielt preg. Det vil si at den ikke kan inneholde bestillingsknapp eller opplysninger som oppfordrer til bestilling eller avtaleinngåelse, som “bestill avtalen her”, “les mer og bestill” eller tilsvarende.

– Begrunnelsen for vår vurdering er at lovgiver har valgt å skille mellom hvilke opplysninger som skal gis i markedsføring med oppfordring til kjøp og hvilke opplysninger som skal fremgå av prislisten, les mer om kravene her. Formålet bak kravet til prisliste er å gjøre det enklere for forbrukere å få oversikt og kunne sammenligne strømavtaler. Formålet bak kravet til prisliste er ikke først og fremst å fremme salg av strømavtaler (kommersielt formål).

– Opplysningskravene som gjelder for markedsføring med oppfordring til kjøp, gjelder for kommersielle kommunikasjon. Dersom prislisten gis et kommersielt preg vil den regnes som markedsføring med oppfordring til kjøp og bli underlagt de samme opplysningskravene som gjelder for markedsføring. Hvis prislisten må inneholde all informasjon som må gis i markedsføring med oppfordring til kjøp, vil den inneholde så mye informasjon om hver enkelt avtale at det blir vanskeligere for forbrukeren å få oversikt over-, og å sammenligne strømavtaler. Formålet bak kravet til prisliste vil etter vårt syn da ikke være ivaretatt.

– For å unngå at prislisten regnes som kommersiell kommunikasjon mener Forbrukertilsynet derfor at lenker til informasjonssider for den enkelte strømavtalen i prislisten må utformes på en ikke-kommersiell måte. For eksempel mener vi det er greit at det står «les mer» eller «les mer om avtalen her», men ikke «bestill her» eller lignende.

Her skal prislisten fremgå

Prislisten skal være lett tilgjengelig på egne nettsider, og andre steder og kanaler der forbrukeren kan inngå strømavtaler.

Egne nettsider

– Prislisten skal være lett tilgjengelig på strømleverandørens egne nettsider. Det betyr at prislisten eller lenke til prislisten må være plassert på en måte som gjør at også forbrukere som ikke vet at det finnes en prisliste, enkelt kan finne prislisten.

– Prislisten må være synlig og enkel å finne for forbrukeren på nettsiden, uavhengig av hvilken del av nettsiden forbrukeren er inne på til enhver tid.[5] Etter Forbrukertilsynets vurdering er prislisten lett tilgjengelig for forbrukeren hvis den finnes i topptekst, bunntekst, eller i hovedmenyen. Forbrukertilsynet mener også at prislisten er lett tilgjengelig hvis den er tilgjengelig et sted på nettsiden der besøkende naturlig finner viktig informasjon, og som alltid er synlig når besøkende navigerer på ulike undersider på nettsiden.

Andre kanaler og steder der forbruker kan inngå en strømavtale

– Prislisten skal også være lett tilgjengelig andre steder og kanaler der forbrukere kan inngå strømavtaler.

– Det vil si at hvis en forbruker kan inngå en strømavtale ved dørsalg, må prislisten være fysisk lett tilgjengelig i salgssituasjonen. Ved telefonsalg eller ved inngåelse av strømavtale i en boligovertakelsesprotokoll, må meldingen/protokollen inneholde en tydelig lenke til prislisten.

– Ved salg over disk må prislisten, eller informasjon om at forbrukeren kan få se prislisten dersom forbrukeren ber om dette, være lett synlig for forbrukeren.

– Hvis forbrukere kan inngå/bestille en strømavtale på en annen nettside eller plattform enn deres egen, som for eksempel en kommersielle sammenligningsside, må dere sørge for at sammenligningssiden også har en prisliste over deres strømavtaler.

Eksempel på lovlig prisliste

Sentrale rettskilder


[1] Se mer om formålet bak kravet til prisliste i høringsnotat av 08.04.2022 fra Barne- og familiedepartementet og Olje- og energidepartementet om forslag til endringer i prisopplysningsforskriften og forskrift om kraftomsetning og nettjenester side 6 og side 13.

[2] Formålet bak kravene til prisliste er å gjøre det enklere for forbrukerne å få oversikt over og sammenligne strømleverandørens strømavtaler, slik at forbrukerne kan treffe godt informerte valg. Formålet følger av høringsnotat av 08.04.2022 fra Barne- og familiedepartementet og Olje- og energidepartementet

om forslag til endringer i prisopplysningsforskriften og forskrift om kraftomsetning og nettjenester.

[3] Denne tolkningen fikk også støtte i Markedsrådets sak 2024/157, se særlig avsnitt 53..

[4] I Markedsrådets sak 2024/157 konkluderte Markedsrådet med at en liste over avtalenavn med lenke til sider med mer informasjon om avtalene, ikke oppfylte lovens krav til innhold og presentasjon av prislisten.