Forbrukertilsynet arbeider først og fremst med å forebygge og stoppe ulovlig markedsføring, urimelige vilkår i kontrakter og andre former for ulovlig handelspraksis rettet mot forbrukere.
Dette vil vi oppnå gjennom veiledning og dialog med næringsdrivende, ved effektiv bruk av økonomiske sanksjoner og gjennom god informasjonsvirksomhet. Vi bidrar også til at forbrukernes rettigheter ivaretas og at forbrukerne kan ta informerte valg.
Markedsføringsloven
Markedsføringsloven regulerer Forbrukertilsynets virksomhet, og er den viktigste loven vi håndhever. I tillegg fører vi tilsyn med at næringsdrivende overholder forbrukervernregler i angrerettloven, finansavtaleloven og en rekke andre lover. Her finner du mer informasjon om hvilke lover vi fører tilsyn med.
Forbrukertilsynet deltar i en rekke internasjonale fora. Der jobber vi for et godt forbrukervern på tvers av landegrensene.
Ledelse
Forbrukertilsynet ledes av forbrukerdirektør Elisabeth Lier Haugseth. Direktøren blir utpekt av Kongen i statsråd for seks år av gangen.
Forbrukertilsynet har ca. 40 ansatte og holder til i Nydalen i Oslo.
Nøkkeltall 2018
- Vi mottok 14.661 skriftlige klager
- 347 saker ble behandlet
- I 177 saker ble ulovlig markedsføring eller avtalevilkår endret
- Forbrukertilsynet ila 8 forbudsvedtak
- 2 saker ble behandlet i Markedsrådet
Forbrukertilsynet løser ikke tvister mellom forbrukere og næringsdrivende. Det er en oppgave for Forbrukerrådet og forbrukerklagenemndene.