Om Forbrukertilsynet

Forbrukertilsynet (tidligere Forbrukerombudet) er en offentlig tilsynsmyndighet. Vi jobber for å gjøre markedene enklere og tryggere for forbrukerne.

Forbrukertilsynet arbeider først og fremst med å forebygge og stoppe ulovlig markedsføring, urimelige vilkår i kontrakter og andre former for ulovlig handelspraksis rettet mot forbrukere.

Dette vil vi oppnå gjennom veiledning og dialog med næringsdrivende, ved effektiv bruk av økonomiske sanksjoner og gjennom god informasjonsvirksomhet. Vi bidrar også til at forbrukernes rettigheter ivaretas og at forbrukerne kan ta informerte valg.

Markedsføringsloven

Markedsføringsloven regulerer Forbrukertilsynets virksomhet, og er den viktigste loven vi håndhever. I tillegg fører vi tilsyn med at næringsdrivende overholder forbrukervernregler i angrerettloven, finansavtaleloven og en rekke andre lover. Her finner du mer informasjon om hvilke lover vi fører tilsyn med.

Forbrukertilsynet deltar i en rekke internasjonale fora. Der jobber vi for et godt forbrukervern på tvers av landegrensene.

Ledelse

Forbrukertilsynet ledes av forbrukerdirektør Elisabeth Lier Haugseth. Direktøren blir utpekt av Kongen i statsråd for seks år av gangen.

Forbrukertilsynet har ca. 40 ansatte og holder til i Nydalen i Oslo.

Nøkkeltall 2018

  • Vi mottok 14.661 skriftlige klager
  • 347 saker ble behandlet
  • I 177 saker ble ulovlig markedsføring eller avtalevilkår endret
  • Forbrukertilsynet ila 8 forbudsvedtak
  • 2 saker ble behandlet i Markedsrådet

Forbrukertilsynet løser ikke tvister mellom forbrukere og næringsdrivende. Det er en oppgave for Forbrukerrådet og forbrukerklagenemndene.

Forbrukertilsynet vs Forbrukerrådet - hvem gjør hva?

  • Bildet viser Forbrukertilsynets logo. Bildet lenker til forbrukertilsynets forside.

    Forbrukertilsynet er en frittstående tilsynsmyndighet som på vegne av forbrukerne forebygger og stopper ulovlig markedsføring og urimelige kontrakter. Vi gir også veiledning til næringsdrivende om regelverket.

  • Bildet viser Forbrukerrådets logo.

    Forbrukerrådet er en uavhengig interesseorganisasjon som bistår forbrukerne i konkrete tvister med næringsdrivende og påvirker myndigheter og næringsliv i en forbrukervennlig retning.

    Gå til Forbrukerrådets nettsider
24.06.2019

Varsler bransjen om prismarkedsføring på flyreiser

Flere tilbydere av flyreiser bryter med markedsføringsloven når de oppgir for lav totalpris på flyreiser på sine nettsider. Forbrukertilsynet har nå sendt ut brev til tre norske selskaper og ett svensk.