Flere nettsider bruker en forretningsmodell kalt «Dropshipping», som gir forbrukere inntrykk av de kjøper varer i Norge eller EU/EØS, men i virkeligheten blir varene sendt direkte til kunden fra en tredjepart som ofte befinner seg i Asia.
Dropshipping kan forklares i tre steg:
- Kunden kjøper en vare i en nettbutikk.
- Nettbutikken legger inn en bestilling på kundens vegne hos en leverandør som er basert utenfor EU/EØS.
- Leverandøren sender varene direkte til kunden på vegne av den nettbutikken kunden kjøpte varene fra.
Det vil si at nettbutikken ikke holder varene på eget lager, og håndterer verken emballasje eller levering, men drifter normalt bare nettsiden og markedsføringen av varene. Det kan gjelde norske nettbutikker eller utenlandske nettbutikker som fremstår som norske.
Det er ikke forbudt å selge varer på denne måten, men ettersom leverandøren av varene befinner seg utenfor EU/EØS, kan en slik praksis ofte føre til ulike problemer for kundene.
Dette kan for eksempel være problemer knyttet til leveringstid, importavgifter, høye returkostnader, uklar kontaktinformasjon, eller varer som er av dårlig kvalitet eller som rett og slett er ulovlige i Norge fordi produkter fra for eksempel Asia ikke nødvendigvis blir produsert etter de samme kravene som gjelder i Norge eller EU/EØS.
I tillegg er det en rekke useriøse nettbutikker som benytter seg av dropshipping, og mange av disse nettsidene legges ned før kunden får varen de har krav på.
Hvordan gjenkjenne dropshipping?
Før det inngås en avtale om kjøp er selger forpliktet til å gi kunden visse opplysninger om den aktuelle varen og avtalen som skal inngås. Les mer om hvilke opplysninger forbrukere har krav på når de handler ting på internett.
Det kan ofte være vanskelig å vite om du handler fra en dropshipper. For å unngå eventuelle problemer som dropshipping ofte fører med seg, anbefaler Forbrukertilsynet å ha øynene åpne når du handler.
Manglende eller lite informasjon om leveringstid
Nettbutikker som driver med dropshipping har ingen kontroll over leveringstiden, og leveringsinformasjonen på nettsiden er ofte uklar eller mangelfull. Dersom det er opplyst om en leveringstid på flere uker, kommer sannsynligvis varen fra Asia. Sjekk derfor leveringstiden på nettsiden før du gjennomfører kjøpet.
Uklare kontaktopplysninger
Ved dropshipping er det ofte vanskelig å komme i kontakt med nettbutikken og som regel er det uklart hvem kunden skal kontakte dersom det oppstår problemer. Finner du ikke kontaktinformasjon til selskapet utenom et kontaktskjema bør du være kritisk til nettbutikken. Angrerettloven pålegger nettbutikker å opplyse om geografisk adresse, e-post og organisasjonsnummer.
Sjekk returinformasjon
Dersom nettbutikken har informert deg på forhånd om at du selv må returnere bestillingen til utlandet, må du betale kostnadene selv. Ved dropshipping er det ikke uvanlig at returkostnadene er større en prisen for selve produktet. Sjekk derfor alltid returinformasjonen på nettsiden før du gjennomfører kjøpet.
Informasjon om importavgifter
Les vilkårene og betingelsene i nettbutikken før du kjøper en vare. Dersom du finner informasjon om toll og merverdiavgift, kan dette være en indikasjon på at varene kommer fra et land utenfor EU/EØS.
Dårlig språk og skrivefeil
Dårlig språk eller automatisk oversatte tekster kan være en indikasjon på dropshipping.
Sjekk andres erfaringer
Søk på internett etter andres erfaringer med den aktuelle nettbutikken, for eksempel i diskusjonsforum eller på sosiale medier.