I dag er det vanlig at forbrukere som skal overta en bolig må inngå, eller får tilbud om å inngå, en strømavtale når de skal signere boligovertakelsesprotokollen eller kontrakten.
I enkelte av boligovertakelsesprotokollene Forbrukertilsynet er kjent med, er det å velge strømavtale et obligatorisk punkt for at protokollen skal kunne signeres.
Basert på den informasjonen vi har fått, er det flere forhold ved denne praksisen som bryter med kravene i forbrukervernreglene.
Vi har derfor sendt ut et veiledningsbrev der vi går nærmere inn på hva vi mener er ulovlig, og hva som må gjøres for å ikke bryte loven fremover. Brevet er sendt til alle strømleverandører i Norge, og bransjeforeningene Eiendom Norge, Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF), Fornybar Norge og Distriksenergi.
Lovbrudd kan føre til økonomiske sanksjoner
Vi oppfordrer alle som tilbyr strømavtaler til forbrukere gjennom boligovertakelsesprotokoll eller ved signering av kontrakt, til å sette seg inn i veiledningsbrevet.
– Når vi nå sender ut veiledningsbrev til bransjen, så er det for å gi tydelig informasjon til de som regelverket gjelder for. Vi forventer at bransjen setter seg inn i regelverket, og rydder opp i egen praksis dersom det er nødvendig, sier direktør Bente Øverli i Forbrukertilsynet.
Dersom vi fremover finner lovbrudd ved kontroll av selskapene som er veiledet gjennom brevet, vil vi vurdere bruk av økonomiske reaksjoner for å sikre at reglene overholdes. Vi kan forby en bestemt praksis og ilegge tvangsmulkt hvis en virksomhet bryter regelverket. Vi kan også ilegge overtredelsesgebyr.
Slik unngår du å bryte loven
Hvis dere markedsfører og tilbyr strømavtaler i boligovertakelsesprotokoller eller kontrakter for kjøp eller leie av bolig, er det særlig syv ting dere må gjøre for å unngå å bryte loven.
- Dere må sørge for at forbruker kan velge å ikke inngå en strømavtale ved overtakelse av bolig eller ved signeringen av kontrakt.
- Dere må tydelig merke avtaler som er markedsført og tilbudt på grunnlag av kommersielle samarbeid med strømleverandørene.
- Dere må sørge for at markedsføringen av strømavtalene oppfyller kravene til presentasjon av vesentlige opplysninger.
- Dere må ha prisliste over alle strømleverandørens strømavtaler, og sørge for at prislisten er lett tilgjengelig for forbrukeren.
- Dere må gi forbruker tilstrekkelige opplysninger om strømavtalen, og opplysninger om angrerett før, under og etter avtaleinngåelsen.
- Dere må sørge for at forbrukere som ønsker oppstart av strømavtalen tidligere enn før utløpt av angrefristen (14 dager fra avtaleinngåelsen) selv uttrykkelig må be om dette.
- Dere må sørge for at det er forbrukeren selv som gjennomfører bestillingen av strømavtalen.
Les mer utfyllende informasjon i orienteringsbrevet
Les også mer om markedsføring og salg av strømavtaler i vår veileder