6. juli 2021

Prinsipielt vedtak i sak i Forbrukerklageutvalget

Forbrukerklageutvalget fattet i mars i år et vedtak i en såkalt prinsipiell sak. Saken handler om et betalt hytteopphold som ikke kunne bli gjennomført da koronaen kom til Norge.

Prinsipielt vedtak i sak i Forbrukerklageutvalget

Saken gjaldt avtale om leie av en hytte i en periode i april 2020, der hytteoppholdet ikke kunne gjennomføres på grunn av restriksjonene som ble innført som følge av koronapandemien.

Forbrukerklageutvalget behandler først og fremst saker om kjøp av ting til forbruker, om kjøp og salg mellom private parter, om håndverkertjenester og om avtaler etter angrerettloven. Utvalget kan også behandle andre typer forbrukersaker, hvis de ser at saken er prinsipiell. Det er den for eksempel hvis den reiser spørsmål som gjelder mange forbrukere, eller den handler om et tema hvor det er særlig behov for rettslig avklaring. Dette var en slik sak.

I Forbrukeklageutvalget fikk forbrukeren medhold i sitt hevingskrav.

Vedtaket i saken kan du lese her.

Flere artikler
12. oktober 2021

Reisearrangør får 400 000 kroner i gebyr

Forbrukertilsynet har ilagt pakkereisearrangøren Route66usa Info AS et overtredelsesgebyr på 400 000 kroner. Gebyret er ilagt fordi selskapet blant annet har gitt villedende opplysninger til forbrukere under koronapandemien om forbrukeres rettigheter til refusjon av avbestilte reiser.