14. juli 2022

Menneskerettigheter i hagen: Forbrukertilsynet i podkast om åpenhetsloven

Hva betyr åpenhetsloven for for næringslivet og hvordan skal loven følges opp?

Etter loven plikter selskaper å arbeide aktivt for å kartlegge, vurdere og håndtere menneskerettighetsrisikoer i virksomheten sin.

I sommer deltok Forbrukertilsynets seksjonssjef Christoffer Bjørnum i podkast med Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) der temaet var nettopp åpenhetsloven.

I tillegg til Bjørnum deltok NIMs Anine Kierulf med Frode Elgesem fra Norges OECD-kontaktpunkt og NIMs assisterende direktør Gro Nystuen i denne episoden av podkasten Menneskerettigheter i hagen.

Sendingen ble laget av NIM i samarbeid med Norges OECD-kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv.

Åpenhetsloven skal fremme virksomheters respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, samt sikre allmenheten tilgang på informasjon.

Mer informasjon om loven finner du på vår temaside om åpenhetsloven. Der finner du også kontaktinformasjon, lenker til aktuelle saker og muligheten til å melde deg på som mottaker av nyhetsbrevet vårt om åpenhetsloven.

Flere artikler
29. mars 2022

Teknologi og mennesker: Hva betyr åpenhetsloven for din virksomhet

I podkasten forteller Bente Øverli, avdelingsleder i Forbrukertilsynet, om hvorfor åpenhetsloven er viktig og hvordan virksomheter må forholde seg til den.