Løp og kjøp!
Skal dere reklamere for et produkt eller en tjeneste til barn? Eller har dere et produkt eller en tjeneste som er av interesse for de under 18 år? Da må dere huske at direkte kjøpsoppfordringer ikke er lov i reklame rettet mot barn. En direkte kjøpsoppfordring er når en næringsdrivende henvender seg direkte til barn og oppfordrer dem til å kjøpe et produkt eller en tjeneste.

Husk at det heller ikke er lov å oppfordre barna til å mase på foreldrene sine eller andre voksne om å kjøpe et produkt eller en tjeneste til dem. Eksempler på såkalte maseoppfordringer kan være «få mamma til å skaffe dette til deg» eller «få en voksen til å kjøre deg til butikken».
Markedsføringsloven legger til grunn at barn er lettere påvirkelige og har mindre erfaring. Barn er ofte naturlig godtroende, og har stor tillit til voksne. Det gjør det vanskeligere for dem å tenke kritisk når de ser reklamebudskap. Også eldre barn kan være lett påvirkelige når det gjelder produkter og tjenester som er av interesse for dem. Det kan for eksempel være sminke, data- og gamingutstyr, treningsutstyr og hudpleieprodukter. Det er bare kjøpsoppfordringer rettet direkte mot barn som er forbudt. I reklame som ikke retter seg direkte mot barn, vil kjøpsoppfordringer som «løp og kjøp» være lov.
Forbrukertilsynet må vurdere konkret om en reklame inneholder direkte kjøpsoppfordringer til barn. Når vi vurderer om forbudet er brutt, ser vi særlig på følgende:
- Hvor reklamen er publisert
- Hvor klar kjøps- eller maseoppfordringen er
- Type produkt og tjeneste
- Hvor tilgjengelig produktet eller tjenesten er
Hvor er reklamen publisert?

Hvor reklamen er publisert har stor betydning for om barn ser den. Det er enklere å nå ut til barn på plattformer som er populære for dem. Da skal det mindre til før både barna og Forbrukertilsynet oppfatter en formulering eller andre virkemidler i reklamen som en direkte kjøpsoppfordring. Eksempler på slike plattformer er sosiale medier som Instagram og TikTok. Også direktesendt epost, SMS og reklame på arrangementer for barn kan gjøre at reklamen retter seg direkte mot dem.
TikTok er blant det mest populære sosiale mediet blant barn og unge. Derfor vil Forbrukertilsynet vurdere at reklame på denne plattformen fort retter seg mot barn. Innhold på TikTok sirkulerer raskt og når ut til mange brukere. Med mindre dere bevisst forhindrer dette ved hjelp av alderskontroll, vil innholdet også nå barn. Instagram, Snapchat og YouTube har også utpekt seg som spesielt populære plattformer blant barn, ifølge Medietilsynets Barn og medier-undersøkelse fra 2024.

Visste dere at…
De mest populære sosiale mediene blant 9-18-åringer er:
YouTube 83 %
Snapchat 70 %
TikTok 58 %
Instagram 46 %
Og at andelen barn og unge på disse kanalene øker jo eldre barna blir? Blant barn mellom 12 og 14 år opplyser 69 % at de bruker TikTok, mens hele 80 % av 15-18-åringene opplyser at de har TikTok-konto.
Når det gjelder Instagram så opplyser 77 % av 15-16-åringene og 88 % av 17-18-åringene at de har en konto der.
Markedsføring som legges ut i disse kanalene kan derfor som utgangspunkt ses og høres av barn, selv om målgruppen for reklamen deres er ment å være de over 18 år.
Bruk målgruppekontroll eller aldersbegrensning
Både TikTok og Instagram har en funksjon for målgruppekontroll eller aldersbegrensning. Slike funksjoner kan forhindre at barn får se innholdet.
På TikTok er det mulig å begrense hele kontoen. Det går også an å velge at konkrete innlegg ikke skal vises for mindreårige. På Instagram kan en bedriftskonto eller skaperkonto (offentlige personer, influensere, artister, innholdsprodusenter og så videre), sette ulike aldersbegrensninger. Denne funksjonen gjelder for hele kontoen. Her går det altså ikke an å begrense enkelte innlegg. Kontoeier må selv aktivere disse funksjonene på TikTok og Instagram.
Dere bør til enhver tid holde dere oppdatert på hvordan ulike funksjoner på sosiale medier fungerer, og hvordan de påvirker markedsføringen deres. Dette gjelder også målgruppekontroll og aldersbegrensning.
Om markedsføringskanalen dere bruker ikke har målgruppekontroll eller aldersbegrensning, kan dere i stedet bruke andre funksjoner for å begrense markedsføringen til de som er over 18 år.
Hvor klar er kjøpsoppfordringen?

Skoleeksemplet på en tydelig kjøpsoppfordring er «løp og kjøp», men dette er ikke den eneste måten dere kan oppfordre barn til å kjøpe noe på. Andre tydelige kjøpsoppfordringer er «Bestill nå» og «Få din utgave her». Også ordbruk som «Skaff deg dette nå!» eller «Bli en del av laget» kan være direkte kjøpsoppfordringer, avhengig av hvordan resten av reklamen er utformet. Hvis dere for eksempel plasserer formuleringen sammen med en bestillingsknapp eller en lenke som leder til en kjøpsside, blir reklamen fortere regnet som en kjøpsoppfordring.
Bruk av virkemidler
Vi vurderer også andre forhold i reklamen, som kan være av særlig interesse for barn. Eksempler på dette er animerte figurer, fargebruk, musikk, videoklipp, trender i sosiale medier, bruk av barn og influensere. Når Forbrukertilsynet skal vurdere om reklamen bryter forbudet mot direkte kjøpsoppfordringer, er det altså flere forhold vi kan vektlegge. Under følger en kort liste over de vanligste virkemidlene vi ser etter når vi skal vurdere om reklamen er en direkte kjøpsoppfordring. Vi gjør oppmerksom på at bruken av disse virkemidlene ikke er forbudt i seg selv, men er del av en helhetsvurdering av hvordan reklamen vil oppfattes av barn.
Musikk kan gjøre reklamen mer engasjerende for barn. Bruk av musikk som trender i sosiale medier, bidrar også til at reklamen spres raskere via algoritmer og deling blant brukere. Bruk av musikk barn kjenner og hører på, vil også være av betydning.
Bruk av rask klipping kan bidra til å gjøre reklamen mer fengende for barn, spesielt i sosiale medier. Rask klipping og engasjerende kamerabruk er egnet til å fange oppmerksomheten til barn og beholde den gjennom hele reklamen.
Bruk av de siste trendene i sosiale medier gjør reklameinnlegg mer relevante, og bedre egnet til å spre seg raskere organisk (ubetalt). Spesielt bruk av populære emneknagger som «#fyp» eller «#foryoupage» bidrar til at algoritmen sprer innholdet raskere. Trender kan for eksempel være bruk av en populær vits, en populær «sound», humor, voiceover eller fraser med en bestemt assosiasjon, som for eksempel «Run, Don’t Walk».
Hva reklamerer dere for?
Produkter og tjenester som er ment for barn vil være mer fristende for dem enn produkter og tjenester til voksne. Reklame for leker, spill og barneklær vil i seg selv være interessant for barn.
Noen produkter som er laget for alle aldersgrupper, kan også være spesielt interessante for barn. Det gjelder for eksempel godteri og brus. Produkter som er ment for voksne kan også være interessante for barn hvis dere reklamerer i sosiale medier eller ved bruk av influensere. Det gjelder for eksempel visse kosmetikk- og hudpleieprodukter. Derfor bør dere også være forsiktige med hvordan dere markedsfører slike produkter.
Hvis det er 18-års aldersgrense for å kjøpe produktet eller tjenesten, er det et argument for at reklamen ikke retter seg mot barn.
Hvor lett er det å kjøpe produktet?
Hvis produktet eller tjenesten er lett tilgjengelig for kjøp, er dette noe Forbrukertilsynet tar med i vurderingen av om det er en direkte kjøpsoppfordring. For eksempel vil en lenke i reklamen til en nettside hvor kjøp kan gjennomføres, senke terskelen for kjøp. Det er ikke avgjørende at barn faktisk kan kjøpe produktet selv, ettersom det også er et forbud mot at reklamen inneholder oppfordring om å mase på voksne.
Eksempler på saker om direkte kjøpsoppfordringer
Forhåndssalg av konsertbilletter
Saken gjaldt utdeling av kuponger i dagligvarebutikker til forhåndssalg av billetter til en Justin Bieber-konsert i Norge. Kupongene ga eksklusiv tilgang til forhåndssalg av billetter til konserten. Forbrukertilsynet vurderte at reklamen inneholdt direkte kjøpsoppfordringer til barn på grunn av ordbruk som «Løp, kast deg på sykkelen eller få noen til å kjøre deg» og «LØP Beliebers». Markedsføringen var synlig på Facebook, som på den tiden var en plattform som var mer populær blant barn. Markedsrådet konkluderte med at reklamen inneholdt direkte kjøpsoppfordringer og dermed brøt loven.
Sjokoladeboller på TikTok
Saken handlet om reklame for en sjokoladebolle på TikTok. Vi vurderte at reklamen var rettet direkte mot barn, blant annet fordi den ble publisert på TikTok. Influenseren som hadde laget og reklamerte for sjokoladebollen var også svært populær blant barn. Reklamen viste blant annet videoer av influenseren som delte ut boller på en skole, og innlegg hvor det stod «Løp og kjøp boys». Derfor konkluderte Forbrukertilsynet med at reklamen inneholdt direkte kjøpsoppfordringer til barn. Bakeriet, influenseren og byrået til influenseren fikk brev med veiledning om regelverket og vår vurdering av reklamen. I svaret skrev de at målgruppen for reklamen var de over 18 år, men Forbrukertilsynet viste til at reklamen likevel nådde barn.
Formuleringen «Run, Don’t Walk» i reklame for sminke
En kosmetikkbutikk markedsførte lanseringen av et nytt sminkemerke på bedriftskontoen sin på TikTok. I beskrivelsen til to av innleggene sto det «Overvåk produktene nå!» og gitt uttrykk for at man måtte være «EKSTREMT rask» hvis man ville få tak i dem. Forbrukertilsynet mente at dette kunne skape engasjement blant seerne, og fungerte som en oppfordring til å sitte klar til å bestille produktene fra nettbutikken på lanseringsdatoen. Den næringsdrivende hadde også dekket vegger og gulv på Oslo Sentralstasjon med plakater med ordene «Run, Don’t Walk» og bilder av produktene. Et raskt søk på frasen viste at den ble brukt i innlegg fra andre private profiler med shopping-tips. I tillegg inneholdt flere av innleggene fra kosmetikkbutikken virkemidler som populær musikk, unge influensere og fengende videoklipping. I vår vurdering la vi vekt på at dette sammenlagt førte til at markedsføringen inneholdt direkte kjøpsoppfordringer til barn. Kosmetikkbutikken fikk brev med veiledning om regelverket og informasjon om våre vurderinger av reklamen.
Maseoppfordringer i reklame
En TV-reklame viste to unge jenter i 12-årsalderen som snakket om aktivitetstilbudet på et fjellsenter. Den ene jenta fortalte om aktiviteter som hele familien kunne delta på, som for eksempel ridning, badepark og klatreanlegg. Reklamen ble avsluttet med at en av jentene sa: «Kan ikke du få faren din til å kjøpe hytte der du også da?» Fordi feriedestinasjonen tilbød aktiviteter som var av interesse for barn, og den oppfordret barn til å få foreldre til å kjøpe hytte der, vurderte Forbrukertilsynet at den inneholdt maseoppfordringer. Reklamen ble også vist på TV hele døgnet. Dermed økte sannsynligheten for at den var synlig for barn. Den næringsdrivende fikk brev med veiledning om regelverket og vår vurdering av reklamen.
Denne veiledningen er basert på følgende regelverk: Markedsføringsloven § 20 andre ledd + forskrift om urimelig handelspraksis § 1 punkt 28, MR-2012-1245-2 Atomic Soul.