I fjor fant Forbrukertilsynet, Direktoratet for medisinske produkter (DMP) og Helsetilsynet lovbrudd hos flere klinikker som tilbyr kosmetiske behandlinger.
Forbrukertilsynet varslet tidligere i år vedtak med tvangsmulkt mot tre aktører for gjentatte lovbrudd. Vi reagerte på måten klinikkene markedsførte fillersbehandlinger på Instagram og TikTok, blant annet ved å bruke unge kunder i markedsføringen.
Aktørene tok varslene på alvor, og har gjort nødvendige grep. Sakene er derfor avsluttet hos Forbrukertilsynet.
«Aksjon Injeksjon»
Forbrukertilsynet, DMP og Helsetilsynet har gjennomført to felles kontrollaksjoner mot klinikker som tilbyr kosmetiske behandlinger. Den første aksjonen ble gjennomført i 2023 og fikk navnet «Aksjon Injeksjon». Her avdekket Forbrukertilsynet at flere klinikker markedsførte kosmetiske inngrep på sosiale medier som er populære blant barn. Forbrukertilsynet mente markedsføringen kunne bidra til kroppspress, og sendte veiledning om reglene til 34 klinikker.
Gjentatte lovbrudd
I fjor sjekket Forbrukertilsynet klinikkene på nytt, i tillegg til et utvalg nye klinikker. Femten nye klinikker fikk beskjed om lovbrudd og veiledning om reglene. Fillox AS, Vanity Beauty Clinic AS og Aesthetic Studio Oslo AS ble i april varslet om vedtak med tvangsmulkt fordi vi fant gjentatte lovbrudd i den nye kontrollen.
– Markedsføringsloven gir barn et vern mot reklame som kan bidra til kroppspress. Disse tre aktørene har fått grundig veiledning av Forbrukertilsynet om regelverket. Da vi oppdaget gjentatte lovbrudd i ny kontroll, ble veien kort til å varsle vedtak med økonomiske sanksjoner sier Bente Øverli, direktør i Forbrukertilsynet.
Forbrukertilsynet ba klinikkene slette konkrete innlegg og varslet tvangsmulkt dersom dette ikke ble gjort eller hvis vi oppdaget nye lovbrudd. De tre klinikkene har nå iverksatt tiltak ved å slette innleggene eller gjøre innleggene utilgjengelig for barn. Instagram og TikTok har funksjoner for målgruppekontroll eller aldersbegrensning som forhindrer at innholdet vises for de under 18 år, og klinikkene har bekreftet at de har tatt i bruk disse funksjonene på sine kontoer i sosiale medier.
– Aktørene har tatt varselet på alvor og gjort nødvendige grep slik at barn ikke skal utsettes for reklame som bidrar til kroppspress. Vi har vurdert at vedtak med tvangsmulkt ikke lenger er aktuelt, og har derfor avsluttet sakene, sier Øverli.
Fillers og unge kunder
Flere forskningsrapporter viser at barn utsettes for et stort kroppspress gjennom stadig flere markedsføringskanaler. Tenåringer er spesielt negative til markedsføring for kosmetiske behandlinger, og de gir uttrykk for at denne formen for markedsføring bidrar til kroppspress.
Forbrukertilsynet har reagert på måten de tre klinikkene har markedsført blant annet leppe- og hakefillers på Instagram og TikTok. Vi har lagt vekt på bruken av unge kunder i markedsføringen, humor, fengende musikk og emojis. Vi mener at dette gjør markedsføringen interessant for barn, slik at de lettere lar seg engasjere og påvirke av innholdet. Vi har også reagert på ordbruk som «naturlig resultat» og at markedsføringen bidrar til å hverdagsliggjøre kosmetiske inngrep.
Strengere sanksjoner i vente for kroppspressreklame

Foto: Dag Jenssen/Forbrukertilsynet.
Stortinget har vedtatt at brudd på god markedsføringsskikk overfor barn, slik som kroppspressreklame, kan føre til overtredelsesgebyr. Lovendringen gjelder fra 1. juli. Overtredelsesgebyr er en strengere reaksjon enn tvangsmulkt, som kan brukes for lovbrudd som alt har skjedd. Tvangsmulkt brukes for å stoppe pågående lovbrudd og forhindre at nye lovbrudd skjer.
– Forbrukertilsynet har etterlyst strengere sanksjoner for brudd på god markedsføringsskikk overfor barn, og vi mener at dette er en viktig lovendring for å sikre barn en bedre beskyttelse mot ulovlig markedsføring, sier Øverli.