Forbudet mot villedende utelatelser – markedsføringsloven § 8

Publisert:
Oppdatert:

Denne veiledningen beskriver hva Forbrukertilsynet vil legge til grunn når vi fører tilsyn med regelverket. Husk at det også kan gjelde andre krav for deres virksomhet. Det er deres ansvar å sørge for at dere overholder kravene i forbrukervernlovgivningen.

Markedsføringsloven § 8 bestemmer at en handelspraksis er villedende hvis den utelater, skjuler eller på en uklar måte presenterer vesentlige opplysninger som forbrukerne trenger for å kunne ta en informert økonomisk beslutning.[1]

Hva er handelspraksis?

Handelspraksis[2] er enkelt sagt alt det dere som næringsdrivende gjør som en del av deres virksomhet, altså alt dere gjør før et kjøp inngås, underveis i kjøpsprosessen og etter at et kjøp er gjort. Eksempler på handelspraksis kan derfor være:   

Markedsføringsloven § 8 gjelder alle former for handelspraksis. For enkelthets skyld vil vi i denne veiledningen kun fokusere på markedsføring. Med markedsføring mener vi blant annet:

Hva er vesentlige opplysninger?

Markedsføringen dere bruker kan være villedende hvis den utelater vesentlige opplysninger. Hva som menes med «utelatelse» vil vi forklare nærmere lenger ned. Først skal vi se på hva som menes med «vesentlige opplysninger».

Med «vesentlige opplysninger» menes enkelt sagt opplysninger som forbrukerne trenger for å ta informerte valg.

Hvilke opplysninger som er vesentlige vil avhenge av hvilket produkt eller tjeneste som tilbys.

Under lister vi opp noen eksempler på opplysninger som ofte vil være vesentlige:

Som nevnt over kan det variere hvilke opplysninger som er vesentlige. Et unntak er opplysninger som dere plikter å gi etter annen forbrukervernlovgivning, slik som opplysningskrav som følger av angrerettloven, pakkereiseloven, finansavtaleloven osv. Slike opplysninger er alltid vesentlige. Et annet unntak er ved «oppfordring til kjøp». Ved oppfordring til kjøp har markedsføringsloven § 8 en liste over opplysninger som er vesentlige, og som derfor alltid må fremgå av markedsføringen. Dette vil vi omtale nærmere under.

Markedsføring med oppfordring til kjøp

Markedsføringen deres er en oppfordring til kjøp hvis disse to kravene er oppfylt: 

  1. dere viser eller omtaler en konkret vare eller tjeneste i markedsføringen, og
  2. markedsføringen inneholder informasjon om prisen på den aktuelle varen eller tjenesten

Poenget er at det vil være en oppfordring til kjøp hvis markedsføringen inneholder nok opplysninger til at forbrukeren kan få et inntrykk av at vedkommende kan kjøpe produktet eller tjenesten til den markedsførte prisen.[3]

Ved oppfordring til kjøp er disse opplysninger vesentlige, og skal derfor fremgå av markedsføringen:

For markedsføring av strømavtaler gjelder tilleggskrav til hvilke opplysnigner som alltid må gis ved oppfordring til kjøp (lenke til rød kloss, opplysninger som er vesentlige ved markedsføring av strømavtaler).

Når er en opplysning utelatt?

Markedsføringen dere bruker kan være villedende hvis den utelater, skjuler eller presenterer vesentlige opplysninger på en uklar måte.

Markedsføringsloven § 8 bestemmer at opplysningene er utelatt, skjult eller presentert på en uklar måte når:

  1. De vesentlige opplysningene er helt utelatt fra markedsføringen.
  2. De vesentlige opplysningene er gitt i markedsføringen, men på en slik måte at det er vanskelig for forbrukerne å se eller finne frem til opplysningene.
  3. De vesentlige opplysningene er gitt i markedsføringen, men at de er presentert på en uklar, uforståelig, tvetydig eller uhensiktsmessig måte.

Om opplysningene er tilstrekkelig klart presentert, må vurderes konkret. For å forhindre at opplysningene ikke er tilstrekkelig klart presentert i markedsføringen, må dere tenke på følgende:

Hva med plass- eller tidsmessige begrensninger i mediet?

Det følger av markedsføringsloven § 8 at ved vurderingen av om vesentlige opplysninger er utelatt, så skal det tas hensyn til eventuelle plass- eller tidsmessige begrensninger ved det mediet som brukes.

Plassmessige begrensninger kan for eksempel være aktuelt i avisannonser eller annonser på sosiale medier. Tidsmessige begrensninger kan for eksempel være aktuelt i tv- eller radiomarkedsføring. Ved vurderingen av om et medie har plass- eller tidsmessige begrensninger, er det ikke relevant at det å presentere alle vesentlige opplysninger kan gjøre at markedsføringen ikke ser like bra ut rent visuelt. Det avgjørende er kun om det faktisk er mulig å presentere opplysningene på en forståelig måte.

For at mediet skal ha plass- eller tidsmessige begrensninger i lovens forstand, må det i praksis være umulig å presentere de vesentlige opplysningene på en god måte i det aktuelle mediet.[4] Et eksempel på et medie hvor det derfor aldri vil være plassbegrensninger, er deres egne nettsider.

Hvis dere bruker et medie med plass- eller tidsmessige begrensninger, må dere sørge for at alle de vesentlige opplysningene er enkelt tilgjengelig for forbrukerne på andre måter. Et eksempel på hvordan dette kan gjøres er ved å legge inn en lenke i markedsføringen hvor forbrukerne kan få mer informasjon om produktet eller tjenesten som markedsføres. Lenken må i så fall ta forbrukerne til en side hvor de kan lese all vesentlig informasjon, og hvor informasjonen er presentert på en slik måte at det er enkelt og forståelig for forbrukerne.[5]

Det er likevel ikke slik at dere kan bruke et markedsføringsmedie med plass- eller tidsmessige begrensninger, hvis konsekvensen er at markedsføringen gir et klart villedende inntrykk.[6] Dere må hele tiden vurdere hvilket medie som er egnet for den markedsføringen dere ønsker å publisere.

Når er «påvirkningsvilkåret» oppfylt?

For at en utelatelse av vesentlige opplysninger skal være forbudt, må utelatelsen være egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning de ellers ikke ville ha truffet. Det er dette som kalles «påvirkningsvilkåret».   

En økonomisk beslutning[7] kan for eksempel være at forbrukerne, som følge av den aktuelle utelatelsen:   

Listen over er ikke uttømmende og viser kun eksempler på hva en økonomisk beslutning kan være.

Vær oppmerksom på at praksisen kan være urimelig og dermed forbudt selv om det ikke er bevist at noen forbrukere faktisk har tatt andre valg enn de ellers ville gjort (økonomisk beslutning). Etter loven er det nok at de utelatte opplysningene er egnet til, altså at de kan eller har potensial til, å påvirke forbrukeres valg.[8]

Når vi skal vurdere om praksisen er egnet til å påvirke en forbruker, er det gjennomsnittsforbrukeren vi skal ta utgangspunkt i. Med «gjennomsnittsforbrukeren» mener vi en person som er alminnelig opplyst, rimelig oppmerksom og velunderrettet.[9]   

Hvis markedsføringen er rettet mot en forbrukergruppe som er særlig sårbar på bakgrunn av psykisk eller fysisk svakhet, alder eller godtroenhet, skal påvirkningsvilkåret vurderes ut ifra et gjennomsnittlig medlem av den særlig sårbare gruppen. Dette gjelder også hvis markedsføringen ikke er rettet mot en spesifikk forbrukergruppe, men hvor dere likevel burde ha forstått at en klar identifiserbar gruppe av forbrukere vil være særlig sårbar i møte med den aktuelle markedsføringen.[10]

Andre sentrale bestemmelser dere også må kjenne til

Alle Forbrukertilsynets veiledere ligger tilgjengelig på våre nettsider.


[1] Bestemmelsen gjennomfører direktivet om urimelig handelspraksis (UCPD) artikkel 7.

[2] Handelspraksis er definert i markedsføringsloven § 5 og i direktivet om urimelig handelspraksis (UCPD) artikkel 2 bokstav d. Du kan også lese mer om begrepet i EU-kommisjonens veiledning til direktivet om urimelig handelspraksis (UCPD) eller i forarbeidene til markedsføringsloven side 27-29 og side 191. EU-domstolen uttalte seg om begrepet i sak C-388-13

[3] Vilkårene for hva som regnes som oppfordring til kjøp fremgår av markedsføringsloven § 8 fjerde ledd. Se mer om vilkårene til oppfordring til kjøp i EU-kommisjonens veiledning til direktivet om urimelig handelspraksis (UCPD) s. 53. Se også EU-domstolens avgjørelse i Ving Sverige saken, C-122/10avsnitt 32 og 33, hvor domstolen uttaler seg om vilkåret om at opplysningens skal sette forbrukeren i stand til å foreta et kjøp.

[4] Se EU-domstolens avgjørelse i C-611/4 (Canal Digital) avsnitt 62 og 63

[5] Se EU-domstolens avgjørelse i C-611/4 (Canal Digital) avsnitt 62 og 63

[6] Se forarbeidene til markedsføringsloven punkt 7.4.1.2.

[7] Begrepet «økonomisk beslutning» er definert i direktiv om urimelig handelspraksis artikkel 2 bokstav k. EU-domstolen har i sak C-281/12 uttalt at begrepet også omfatter en beslutning om å gå inn i en butikk.   

[8]  Dette er omtalt i forarbeidene til markedsføringsloven side 192. 

[9] EU-domstolen har definert «gjennomsnittsforbrukeren» i sak C-220-98 på side 12

[10] Dette følger av markedsføringsloven § 6 tredje ledd. At denne vurderingen også er relevant etter markedsføringsloven § 8, fremgår blant annet av forarbeidene til markedsføringsloven på side 196. Du kan lese mer om markedsføring og sårbare forbrukergrupper i de samme forarbeidene punkt 4.4.3.3.2 og på side 193.

[11] Se markedsføringsloven § 8 første ledd, andre setning. Du kan lese mer om bestemmelsen i vår veiledning om merking av reklame i sosiale medier og i EU-kommisjonens veiledning til direktivet om urimelig handelspraksis (UCPD) under punkt 2.9.2.  Se også Forskrift om urimelig handelspraksis («svartelista») § 1 nr. 11.

[12] Se markedsføringsloven § 8 femte ledd. Du kan lese mer om bestemmelsen i EU-kommisjonens veiledning til direktivet om urimelig handelspraksis (UCPD) punkt 4.2.3 og i forarbeidene til markedsføringsloven på side 145. Se også Forskrift om urimelig handelspraksis («svartelista») § 1 nr. 11a.  

[13] Se markedsføringsloven § 8 sjette ledd. Du kan lese mer om bestemmelsen i EU-kommisjonens veiledning til direktivet om urimelig handelspraksis (UCPD) punkt 4.2.4 og i forarbeidene til markedsføringsloven på side 145-146 og under punkt 7.8. Se også Forskrift om urimelig handelspraksis («svartelista» § 1 nr. 23b og 23c.