Billigstpåstander og konkurrentsammenligning

Publisert:
Oppdatert:

Billigstpåstander

Budskap som «billigst», «rimeligst», «lavest pris» o.l. er eksempler på billigstpåstander. Hvis dere bruker slike budskap i markedsføringen, må dere kunne dokumentere at påstandene stemmer.  

Dokumentasjonen må være dekkende for påstanden dere bruker. Dette innebærer blant annet at dere må foreta kontinuerlige undersøkelser for å sikre at påstanden er korrekt. Markedsføringen må endres eller fjernes hvis dere ikke lenger er billigst. 

Hvis dere ikke kan dokumentere at dere er billigst vil markedsføringen regnes som uriktig etter markedsføringsloven § 7. Det skal generelt lite til for at uriktig påstander om å være billigst blir vurdert som villedende og dermed forbudt etter markedsføringsloven. Grunnen til dette er at bruk av billigstpåstander er svært egnet til å påvirke forbrukernes beslutninger. Les mer om dokumentasjonskravet her.

Vide eller generelle påstander (f.eks. «Norges billigste sofaer» eller «Byens billigste kaffe») vil være svært krevende å dokumentere. Forbrukertilsynet fraråder derfor dette.  

Husk at hvis markedsføringen utformes på en slik måte at forbrukeren får inntrykk av nedsatte priser, så må dere også opplyse om førpris i markedsføringen (laveste pris siste 30 dager). Et slikt inntrykk kan for eksempel skapes ved bruk av budskap som «Vi har senket prisene for å sikre at vi er billigst» o.l. Les mer om reglene som gjelder for angivelse av førpris her.

Prisfordeler sammenlignet med en konkurrent

Ved konkurrentsammenligninger må det fremgå klart hvilken konkurrent dere sammenligner dere med. Dere må kunne dokumentere at sammenligningsprisen er innhentet så nært opp til markedsføringstidspunktet som mulig og at dere har foretatt kontinuerlige undersøkelser så lenge markedsføringen pågår.  

Hvis konkurrenten endrer sin pris, må dere endre eller fjerne markedsføringen deres.

Hvis dere ikke kan dokumentere at dere er billigere enn konkurrenten, vil markedsføringen regnes som uriktig etter markedsføringsloven § 7. Det skal generelt lite til for at uriktig påstander om prisbesparelser blir vurdert som villedende og dermed forbudt etter markedsføringsloven. Grunnen til dette er at markedsføring av prisfordeler er svært egnet til å påvirke forbrukernes beslutninger. Les mer om dokumentasjonskravet her.

Husk at hvis markedsføringen utformes på en slik måte at forbrukeren får inntrykk av nedsatte priser, så må dere også opplyse om førpris i markedsføringen (laveste pris siste 30 dager). Et slikt inntrykk kan for eksempel skapes ved bruk av budskap som «Vi har senket prisene slik at vi kan tilby en bedre pris enn selskap X og selskap Y». Les mer om reglene som gjelder for angivelse av førpris her.