Krav til nedkjølingsperiode

Publisert:
Oppdatert:

Denne veiledningen beskriver hva Forbrukertilsynet vil legge til grunn når vi fører tilsyn med regelverket. Husk at det også kan gjelde andre krav for deres virksomhet. Det er deres ansvar å sørge for at dere overholder kravene i forbrukervernlovgivningen.

Hvis dere tilbyr strømavtaler til forbrukere gjennom telefonsalg, dørsalg, standsalg (inkludert gate- og messesalg) eller butikksalg, må dere være kjent med kravet til nedkjølingsperiode som følger av energiloven § 4 A-3.

Kravet til nedkjølingsperioden innebærer enkelt sagt at dersom dere tilbyr strømavtaler til forbrukere gjennom telefonsalg, dørsalg, standsalg (inkludert gate- og messesalg) eller butikksalg, så må dere

Dette er nedkjølingsperiode

Formålet bak kravet

Formålet bak kravet til nedkjølingsperiode er å minske presset forbruker opplever ved direkte salgsformer og sikre at det faktiske tilbudet gjenspeiler det som er sagt i salgsprosessen. Nedkjølingsperioden på 24 timer skal gi forbrukeren en sterkere beskyttelse ved at forbrukeren får tilstrekkelig med tid til å lese gjennom og sette seg inn i tilbudet, og til å eventuelt sammenligne tilbudet med andre avtaler.[2]

Når gjelder kravet til nedkjølingsperiode?

Kravet til nedkjølingsperiode gjelder for dere som tilbyr strømavtaler til forbrukere gjennom telefonsalg, dørsalg, standssalg (inkludert gate- og messesalg) eller butikksalg.

Forbrukertilsynets vurdering er at alle former for salg av strømavtaler til forbruker som ikke er basert på at forbruker på eget initiativ går inn i et bestillingsskjema, for eksempel gjennom strømleverandørens egen hjemmeside, er omfattet av kravet til nedkjølingsperiode. Unntaket gjelder for valg av strømavtale i boligovertakelsesprotokoller der avtaleinngåelsen skjer via en digital løsning, fordi dette faller utenfor lovens ordlyd.

Det betyr at alle situasjoner der forbrukeren har mottatt et tilbud om strømavtale gjennom telefonsalg, dørsalg, standssalg (inkludert gate- og messesalg) eller butikksalg, og som følge av dette selv gjennomfører bestillingen på nett, også er omfattet av kravet til nedkjølingsperiode. Dette har også støtte i formålet bak kravet til nedkjølingsperiode som nettopp er å sikre at forbrukere skal få nok informasjon og tilstrekkelig med tid til å ta et informert valg i en presset situasjon.

Hva menes med butikksalg?

Med butikksalg menes salg både fra faste forretningslokaler jf. angrerettloven § 5 bokstav c og andre fysiske butikker. Det innebærer at alle fysiske butikker og forretningslokaler der forbruker mottar et tilbud om strømavtale, er omfattet av kravet til nedkjølingsperiode. Dette gjelder også for butikker som i hovedsak selger andre produkter eller tjenester enn strømavtaler, men som for eksempel tilbyr rabatter eller andre prisfordeler på butikkens varer eller tjenester mot at forbrukeren inngår en strømavtale (koblingssalg).

Eksempler på situasjoner der kravet til nedkjølingsperiode gjelder

Eksempler på situasjoner der kravet til nedkjølingsperiode gjelder, er blant annet når dere gjennom/ved telefonsalg, dørsalg, standssalg eller butikksalg

– tar kontakt med en eksisterende kunde for å tilby forbrukeren en ny strømavtale med eller uten tilknyttet tilleggstjeneste

– tar kontakt med en forbruker som ikke er eksisterende kunde for å tilby forbrukeren en strømavtale med eller uten tilknyttet tilleggstjeneste

– blir kontaktet av en forbruker, og samtalen resulterer i at dere tilbyr forbrukeren en strømavtale med eller uten tilleggstjenester. Dette gjelder uavhengig av om forbrukeren er en eksisterende kunde eller ikke.

– tilbyr forbrukeren rabatt på andre produkter eller tjenester i fysisk butikk, mot at forbrukeren inngår/bytter til en bestemt strømavtale (koblingssalg)

Eksempler på situasjoner der kravet til nedkjølingsperiode ikke gjelder

– Når forbrukere tar kontakt med en strømleverandør med hensikt å inngå en strømavtale. Forutsetningen er at strømleverandøren kun bistår med informasjon om de praktiske sidene ved avtaleinngåelsen, og at forbrukeren ikke mottar et nytt eller utvidet tilbud om strømavtale i forbindelse med henvendelsen.

– Når forbrukere tar kontakt med sin strømleverandør for hjelp til flytting av sin aktive strømavtale til et nytt målepunkt. Dette forutsetter at strømavtalen er den samme, og at forbrukeren heller ikke mottar et nytt tilbud om strømavtale.

Krav til tilbudet

Tilbudet om strømavtale må gis skriftlig, og må oppfylle alle krav til markedsføring med oppfordring til kjøp av strømavtaler. [3]

Dere må også sørge for at tilbudet inneholder alle opplysninger som må gis før avtaleinngåelse.[4]

I tillegg må det skriftlige tilbudet gis på en slik måte at det er tilgjengelig i uendret form i fremtiden.[5] Det betyr at tilbudet ikke kan gis på en måte der dere kan gjøre endringer i tilbudet etter at tilbudet er mottatt av forbrukeren. Eksempler på tilfredsstillende måter tilbudet kan gis på er gjennom en e-post der tilbudet fremgår i sin helhet, gjennom en PDF-fil i en e-post, eller i papirform. Et eksempel på en måte som sjelden vil være tilstrekkelig, er hvis tilbudet gis gjennom en lenke i en e-post eller en SMS. Det er fordi innholdet i lenken som regel kan endres (selv om dere rent faktisk ikke endrer innholdet), eller ved at lenken kan bli brutt.

Krav til frist for aksept, og krav til aksept

Forbrukeren kan ikke akseptere tilbudet før det har gått 24 timer. Fristen løper fra det tidspunktet forbrukeren mottar tilbudet om strømavtalen fra dere. Det er dette som er nedkjølingsperioden. Hvis forbrukeren aksepterer tilbudet før det har gått 24 timer, er ikke gyldig avtale inngått.

For å bli bundet av avtalen må forbrukere akseptere tilbudet skriftlig.

Dere må kunne dokumentere forbrukerens aksept, og ta vare på denne. Dere må kunne utlevere aksepten til forbrukeren ved forespørsel, eller til Forbrukertilsynet dersom vi pålegger dere dette.

Konsekvensen av å bryte kravet

Dersom dere ikke overholder kravene til nedkjølingsperiode, er konsekvensen at forbrukeren ikke er bundet av strømavtalen.

Accordion first row

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Accordion second row

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Accordion third row

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Andre viktige krav dere må være klar over

Det gjelder i tillegg generelle krav til telefonsalg, dørsalg, standssalg og butikksalg – uavhengig av bransje.

Sentrale rettskilder

Høringsnotat

Forslag til endringer i energiloven, samt endringer i prisopplysningsforskriften, forskrift om utmåling av tvangsmulkt og overtredelsesgebyr og forskrift om kraftomsetning og nettjenester


Fotnoter

[1] Se hele bestemmelsen i  energiloven § 4 A-3

[2] Formålet med innføring i kravet til nedkjølingsperiode kan dere lese mer om i Høringsnotat til innføring av § 4 A-3 i energiloven

[3] Dette følger av markedsføringsloven § 8 tredje ledd, og prisopplysningsforskriften § 20

[4] Se kravene i  angrerettloven kapittel 2 om hvilke opplysninger som må gis før avtaleinngåelse ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler.

[5] Se angrerettloven § 5 bokstav f om kravet til varig medium