Introduksjonstilbud
Siste endringer på denne siden
Faglig oppdatert 14.03.2025
Oppdateringen knytter seg til kampanjeperiodens lengde, hvor vi kommer med presiseringer og dels strengere standpunkter sammenlignet med tidligere. Bakgrunnen for oppdateringen er praksisen vi har sett blant de næringsdrivende den siste tiden. Vi mener dette er nødvendig for å sikre at forbrukerne ikke blir villedet.
Begreper som «introduksjonstilbud», «introduksjonsrabatt», «introduksjonspris» og lignende, gir inntrykk av at den aktuelle varen ikke har vært en del av deres sortiment tidligere. Bruk av slike begreper vil derfor lett være i strid med markedsføringsloven §§ 6 eller 7 hvis de benyttes i tilknytning til varer som ikke er nye i sortimentet.
Begrepene gir videre inntrykk av at forbrukerne sparer penger sammenlignet med hva dere vil selge varen for etter at introduksjonsperioden er over. Dere må derfor sikre at prisfordelen som annonseres er reell. Markedsføringen vil ellers lett anses villedende etter markedsføringsloven § 7. Dette er noe som må vurderes konkret.
Ved en slik vurdering vil Forbrukertilsynet blant annet legge vekt på om det fremgår tilstrekkelig klart hva prisfordelen går ut på, herunder om det fremgår klart hva varen vil selges til etter at kampanjeperioden er over. Denne prisen kan for eksempel omtales som «pris etter kampanje». Forbrukertilsynet har observert at enkelte aktører bruker forkortelser som «p.e.k». Vi fraråder slike forkortelser, da det er stor sannsynlighet for at forbrukerne ikke vil forstå hva dette betyr. Bruk av slike forkortelser kan etter en konkret vurdering anses villedende etter markedsføringsloven.
Forbrukertilsynet vil også undersøke om den høyere prisen («pris etter kampanje») er brukt i en tilstrekkelig lang periode etter at introduksjonstilbudet er over. Etter vår vurdering kan dere for eksempel unngå en villedende effekt ved å sørge for at dere bruker den høyere prisen («pris etter kampanje») i en periode som er dobbelt så lang som tilbudsperioden. Når dere planlegger en introduksjonskampanje, kan dere altså ta utgangspunkt i følgende:
Dere planlegger et introduksjonstilbud som skal vare i: | Dere bruker den høyere prisen («pris etter kampanje») i |
1-14 dager | 30 dager etter at introduksjonstilbudet er over |
3 uker | 6 uker etter at introduksjonstilbudet er over |
4 uker | 8 uker etter at introduksjonstilbudet er over |
6 uker | 12 uker etter at introduksjonstilbudet er over |
8 uker | 16 uker etter at introduksjonstilbudet er over |
Ved kortere kampanjer (varighet på 1-14 dager) mener vi likevel at det fort kan være villedende hvis dere ikke bruker den høyere prisen («pris etter kampanje») i minst 30 dager etter at introduksjonstilbudet er over. Dette henger sammen med forbrukernes forventninger om å spare penger sammenlignet med det varen skal koste når introduksjonstilbudet er over. Da er det nødvendig at «pris etter kampanje» brukes i en tilstrekkelig lang periode. Etter Forbrukertilsynets vurdering vil markedsføringen lett være villedende hvis denne perioden er kortere enn 30 dager. Dette standpunktet henger også sammen med kravene som stilles til førpris ved salgsmarkedsføring, hvor førpris skal være laveste pris siste 30 dager. Etter Forbrukertilsynets vurdering er det i utgangspunktet ingen grunn til at introduksjonstilbud skal vurderes mildere, da formålet i begge tilfeller er å sikre at forbrukerne presenteres for reelle prisfordeler. Markedsføring av introduksjonstilbud må likevel vurderes konkret, slik at tabellen over kun er et eksempel på hvordan dette kan løses.
Hvis Forbrukertilsynet ber om det, må dere kunne dokumentere at introduksjonsprisen er en reell prisfordel. Vi vil da hovedsakelig se på hvilke priser dere har brukt i perioden etter at introduksjonstilbudet er over. Dere kan lese mer om dokumentasjonskravet her: Krav til dokumentasjon av prisfordeler