Nå må retusjert reklame merkes

Fra og med 1. juli 2022 må all slags reklame med retusjerte personer, merkes. Formålet med regelen er å motvirke kroppspress, særlig blant barn og unge.

Publisert:
Oppdatert:

Med retusjering, menes typisk «photoshopping», filtre og annen form for digitale endringer i et bilde eller film. Det er kun bilder og filmer der kroppens fasong, størrelse eller hud er endret, som må merkes.

Forbrukertilsynet har ansvaret for veiledning og tilsyn med det nye regelverket.

Skal motvirke kroppspress

Formålet med merkeplikten er å gjøre publikum, først og fremst barn og unge, oppmerksomme på at personene i reklamen er fikset på. På den måten vil man få frem at reklamen ikke avspeiler hvordan personene ser ut i virkeligheten. Målet er at merkeplikten skal være med på å motvirke kroppspress.

– Vi skal veilede både annonsører og påvirkere om riktig bruk av merket, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.

Slik merker du riktig

Forbrukertilsynet har utarbeidet en temaside og veileder, hvor du kan sette deg inn i reglene. Her finner du også en tjeneste hvor du enkelt kan laste opp en video eller et bilde, og automatisk få plassert merket i riktig størrelse øverst i venstre hjørne.

Her kan du også laste ned selve merket, og selv legge det på bilder eller videoer i det redigeringsprogrammet du bruker.

– Det er viktig at alle som lager reklame forstår at de selv er ansvarlig for riktig merking. Feilmerking, eller mangel på merking, kan føre til økonomiske konsekvenser, sier Rønningen.

Flere artikler

Reklameskolen for barneskoleelevar

I fjor lanserte Forbrukartilsynet Reklameskolen – eit opplæringsverktøy om reklame for ungdomsskolen. Til hausten lanserer vi ein eigen versjon for barneskolen.