Markedsrådet fastholder at Visjon TV & Webshop må betale 250.000 i overtredelsesgebyr

08.10.2020 — Markedsrådet er enig med Forbrukertilsynet i at Visjon TV & Webshops markedsføring av kosttilskudd var villedende og aggressiv.
Bildet viser et portrett av nesteleder i Forbrukertilsynet Bente Øverli. Bildet lenker til et nedlastbart pressebilde av Bente.

Nesteleder Bente Øverli

Tidligere i år fattet Forbrukertilsynet vedtak om overtredelsesgebyr på 250.000 kroner til Visjon TV & Webshop AS for markedsføring av kosttilskuddet Chaga. Forbrukertilsynet mente at bruken av ord som virushemmende, sammen med budskapet «viktig i disse tider», ga inntrykk av at kosttilskuddet kunne beskytte mot koronaviruset. Markedsrådet har nå behandlet selskapets klage på vedtaket, og  er enig i Forbrukertilsynets vurdering.

Markedsrådet fremhever i sitt vedtak at markedsføringen, som skjedde i midten av mars 2020, var egnet til å villede gjennomsnittsforbrukeren om produktets egenskaper ved å gi feilaktig inntrykk av at det markedsførte produktet kunne ha en positiv effekt mot koronaviruset. Markedsrådet trakk også fram at frykten for smitte, sykdom og død som følge av koronaviruset er av en slik alvorlighetsgrad at den er egnet til å nedsette forbrukernes dømmekraft overfor helsekostprodukter som markedsføres slik Visjon TV & Webshop markedsførte produktet Chaga.

Les vedtaket her.

– Å gi villedende inntrykk av at kosttilskudd kan beskytte mot koronaviruset er et alvorlig brudd på markedsføringsloven, sier Bente Øverli, fungerende direktør i Forbrukertilsynet.  – Forbrukertilsynet valgte derfor i vår å fatte vedtak om overtredelsesgebyr mot Visjon TV & Webshop og to andre selskaper for denne typen lovbrudd.

Les også: Flere gebyr for ulvolig «korona-markedsføring»

29.10.2020

SATS tilbyr tilbakebetaling for digitalt abonnement

Etter dialog med Forbrukertilsynet tilbyr nå SATS tilbakebetaling for det digitale treningsabonnementet som selskapet satte kundene over på da treningssentrene var stengt. Kompensasjonen vil tilbys de kundene som ikke har brukt det digitale tilbudet, eller som i begrenset grad har benyttet seg av dette.