Klesbutikk får millionbot for ulovlige førpriser

Forbrukertilsynet har fattet vedtak mot nettbutikken Floyd.no for bruk av ulovlige førpriser. I tillegg har 76 aktører i klesbransjen fått veiledningsbrev.

Publisert:

I forbindelse med Black Week i 2024 hadde Forbrukertilsynet en aksjon hvor vi undersøkte salgsmarkedsføringen til 13 kjente klesbutikker på nett. Målet var å finne ut om butikkene fulgte reglene for førpris, det vil si:

Disse nettbutikkene ble kontrollert

BikBok
Boys of Europe
Carlings
Cubus
Dressmann
Floyd
H&M
Junkyard
Kappahl
Lindex
Match
Vic
Volt 

Vi undersøkte et tilfeldig utvalg av produkter i de ulike nettbutikkene. At vi kun fatter vedtak mot Floyd.no i denne omgang betyr ikke at de andre aktørene gjorde alt riktig. Floyd.no skilte seg likevel ut ved at vi ikke fant noen eksempler på bruk av korrekte førpriser blant de stikkprøvene vi tok.

Bente Øverli
Bente Øverli, direktør i Forbrukertilsynet.
Foto: Dag Jenssen/Forbrukertilsynet

– Vi mener bruddene vi fant på Floyd.no kan ha påvirket forbrukerne til å ta kjøpsbeslutninger som de ellers ikke ville ha tatt. Samlet sett mener vi det er snakk om en vesentlig overtredelse av et regelverk som er ment å beskytte forbrukerne, og vi har derfor ilagt selskapet et overtredelsesgebyr på to millioner kroner, sier direktør Bente Øverli i Forbrukertilsynet.

Les vedtaket her

Tydelige og grunnleggende regler

Plikten til å oppgi korrekt førpris er et viktig og sentralt prinsipp innenfor markedsføringsretten, fordi det setter forbrukerne i stand til å ta informerte valg.

Loven er helt tydelig på at førpris skal være laveste pris siste 30 dager. Dette er et minstekrav.

– Reglene for førpris er tydelige og grunnleggende, og bygger på en praksis som har vært gjeldene i mange år. Dette er noe alle næringsdrivende som selger varer til forbrukere må kjenne til, sier Øverli.

Selv om vi hadde førpris i fokus denne gang, oppdaget vi også at de fleste kjedene har tatt i bruk nye markedsføringsmetoder, som vi ønsker å følge opp videre.

Nye tilbudsformer

Våre undersøkelser under aksjonen viste at mange aktører ikke markedsførte tradisjonelle salg, men heller tilbud som innebærer at forbrukerne må kjøpe et bestemt antall varer eller handle for en bestemt sum for å få rabatt («betingede tilbud»). Eksempler på dette er «Kjøp 2 varer og få 50 %» eller «25 % rabatt ved kjøp over 500 kr». Vi vurderte ikke lovligheten av denne markedsføringen i forbindelse med fjorårets Black Friday-aksjon, fordi denne aksjonen var avgrenset til å undersøke tradisjonell salgsmarkedsføring og bruk av førpriser.

Vi ser imidlertid behov for å se nærmere på dette nå, og starter med å gi bransjen veiledning i regelverket. Derfor har vi sendt ut veiledningsbrev til totalt 76 aktører i klesbransjen.

Se veiledningsbrevet her

Disse har fått veiledningbrev

ACTIVE BRANDS AS
ADIDAS NORGE AS
AS SPAR KJØP
BABYCARE AS
Barnas Hus Norge AS
Bergans Fritid AS
BERTONI NORWAY AS
Bestseller Stores Norway AS
BGN RETAIL AS
Bik Bok AS
Brando AS
BRAV AS
BRN Best Retail Norge AS
CARE OF CARL AS
Carlings AS
Change of Scandinavia Norway AS
Companys Aloha AS
Cubus AS
DALE OF NORWAY AS
DEVOLD OF NORWAY AS
DK Company Online AS
Dressmann AS
ELLOS NORWAY AS
EMIL RETAIL AS
FERNER JACOBSEN AKTIESELSKAP
FJELLSPORT AS
FLOYD.no AS
Follestad Trend AS
FRILUFTSMAGASINET AS
GET INSPIRED AS
Gina Tricot AS
H & M Hennes & Mauritz AS
HELLY HANSEN AS
HOLZWEILER ITEMS AS
Høyer AS
Hunkemöller Norway AS
INDITEX NORGE AS
Intersport Norge AS
JANUSFABRIKKEN AS
Jenny Holding AS
JUNKYARD AS
Kappahl AS
LAGER 157 AS
LEXINGTON NORWAY AS
Lindex AS
Message Norway AS
MILRAB AS
Naturkompaniet AS
NETTHANDELSGRUPPEN AS
New Yorker Norway AS
Norrøna Retail AS
Norrøna Sport AS
OSCAR JACOBSON NORGE AS
PIERRE ROBERT GROUP AS
PUMA NORWAY AS
REDRESS AS
Retail Management AS
Session Drift AS
SILLYSANTA AS
SKOGSTAD SPORT AS
Smiths Holding AS
Sport Holding AS
Sport Holding Retail AS
Sport Outlet AS
SPORTMANN AS
Stacap AS
STADIUM OUTLET NORGE AS
Stormberg AS
Svein Aadland AS
TATLER AS
TI-MO AS
VAKRE VENE AS
VARNER BRAND STORES AS
VILLOID AS
Voice Norge AS
Volt Fashion A/S
XXL sport & villmark AS

– Vi forventer at butikkene som har fått dette brevet setter seg godt inn i regelverket. Vi vil vurdere behovet for en ny kontroll senere. Finner vi prismarkedsføring i strid med regelverket, kan det være aktuelt å bruke økonomiske reaksjoner, sier Øverli.

Flere artikler

Næringsdrivende bryter loven ved å bruke Google Automated Discounts

De siste ukene har det vært mye oppmerksomhet rundt prisverktøyet «Google Automated Discounts» (GAD). Forbrukertilsynet har nå konkludert med at verktøyet ikke viser korrekte førpriser. Næringsdrivende som bruker verktøyet bryter derfor etter vårt syn loven.