Europeiske forbrukermyndigheter innleder dialog med TikTok

28.05.2021 — EU-kommisjonen og nettverket for europeiske forbrukermyndigheter (CPC) har innledet formell dialog med TikTok om deres handelspraksis.

Tidligere i år varslet den europeiske sammenslutningen av forbrukerorganisasjoner (BEUC) EU-kommisjonen om TikTok og brudd på forbrukerlovgivningen. Forbrukerrådet og flere andre nasjonale forbrukerorganisasjoner klaget samtidig inn appen til håndhevingsmyndighetene i flere europeiske land.

EU-kommisjonen og nettverket for europeiske forbrukermyndigheter (CPC), der Norge og Forbrukertilsynet deltar, har nå innledet en formell dialog med TikTok. Målet er å gjennomgå plattformens handelspraksis etter EUs forbrukervernlovgivning. Forbrukertilsynet vil fortsette å støtte dette viktige arbeidet for blant annet å beskytte barn mot skjult markedsføring og aggressive markedsføringsmetoder.

Les EU-kommisjonens pressemelding her.

Tilsyn på TikTok

TikTok er en av de mest populære plattformene blant norske barn, og Forbrukertilsynet har i år et ekstra fokus på markedsføring på TikTok. Vi gjennomførte nylig en tilsynsaksjon for å avdekke skjult markedsføring hos norske påvirkere.

Tilsynet vil følge opp og informere om funnene fra denne aksjonen om kort tid.

15.06.2021

Det kan bli dyrt å handle billig frå utlandet

Kor billig er det eigentleg å kjøpe billige varer frå utlandet? Er toll og mva. inkludert i prisen, eller kjem det i tillegg? Når du handlar på nettet, kan det fort bli dyrt dersom du gløymer å tenke på avgifter og gebyr.