Unngå å bli svindlet på nett

15.03.2019 — I dag er det den internasjonale forbrukerdagen, og Forbrukertilsynet markerer anledningen med å gi noen viktige tips for å unngå å bli lurt av nettsvindel.
Bildet viser en dame som sitter foran en datamaskin, og med et kort i hånden.

Foto: Picjumbo/Viktor Hanacek

Forbrukertilsynet mottar fortsatt mange klager fra forbrukere som har gått i abonnementsfeller. Annonser på sosiale medier fra utenlandske svindlere lurer forbrukere til å tro at man kan få populære varer og tjenester som ny iPhone eller abonnement på Netflix gratis eller til svært lav pris. Dette stemmer ikke, og forbrukerne som lar seg lure mottar krav om betaling eller blir trukket beløp fra bankkortene sine i ettertid. Svindlerne bruke ofte kjente logoer og merkenavn som Apple, Elkjøp og Coop for å lure forbrukere at det er kjente selskaper som står bak.

– At forbrukere lures av denne typen nettsvindel er dessverre fortsatt et stort problem, sier direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth. – Vi råder alle forbrukere til å styre unna konkurranser og annonser i sosiale medier som lover at du skal få noe gratis eller til veldig lav pris.

Ikke gi ut kortinformasjon

Forbrukertilsynet råder også alle forbrukere til å la være å oppgi kortinformasjon til firmaer som arrangerer konkurranser på nettet. Det er ingen grunn til at man skal oppgi kortinformasjon for å kunne delta i en konkurranse. Forbrukere som har blitt lurt til å oppgi kortinformasjon, bør snarest mulig ta kontakt med banken som har utstedt kortet for å få det sperret, og registrere en reklamasjonssak. Dersom banken ikke betaler tilbake, kan man klage til Finansklagenemnda.

Sperring av innbetalinger

Forbrukertilsynet har mulighet for å ta kontakt med kortinnløser, som behandler betalingstransaksjonen, og be dem sperre innbetalingene til selskapet som står bak svindelen. Alle betalinger vil dermed blokkeres og innbetalingene vil ikke lenger gå igjennom til selskapet.

–  Vi har hatt positiv erfaring med å si fra om nettsvindel til Nets, som behandler de fleste korttransaksjoner i Norge. Vi vil derfor fortsette å si ifra der vi ser omfattende forsøk på å svindle forbrukere, sier Haugseth.

Les også: Svindel med IQ-tester blir blokkert 

Send gjerne inn tips eller klage til oss dersom du har blitt utsatt for et slikt svindelforsøk. Du finner mer informasjon om hvordan du gjør dette her.

Det kan også være lurt å sette seg inn i andre vanlige svindelmetoder for å unngå å bli lurt. Les mer i Forbrukertilsynets svindelgalleri.

Fraud Prevention Month

I mars markeres også Fraud Prevention Month i det internasjonale forbrukernettverket ICPEN. Forbrukertilsynet samarbeider gjennom ICPEN med 50 andre land for å verne forbrukere. Formålet med Fraud Prevention Month er å sette søkelys på svindelmetoder i framvekst, og gi råd og tips for å forhindre at forbrukere svindles.

20.11.2019

Gjør det enklere for forbrukere å reservere seg mot telefonsalg

Hvert år opplever mange forbrukere å bli oppringt av telefonselgere, til tross for reservasjon mot denne typen oppringinger. Forbrukertilsynet har laget en oversikt over hvor forbrukere kan henvende seg for å reservere seg direkte hos mange næringsdrivende og frivillige organisasjoner.