Svindel med IQ-tester – Innbetalinger blir blokkert

Forbrukertilsynet gikk i desember ut og rådet forbrukere til ikke å betale for IQ-tester som ble markedsført på Snapchat og Facebook. AG Finans truer nå de som ikke har betalt med advokat og søksmål, men dette er tomme trusler.
Bildet viser skjermen til en smarttelefon som er inne på Snapchat

IKKE BETAL: Forbrukertilsynet oppfordrer forbrukerne som har fått krav om innbetaling etter at de har tatt IQ-test på Snapchat om å ikke betale. FOTO: Picjumbo.com

Etter å ha mottatt mange klager fra forbrukere på krav om betaling fra AG Finans for IQ-tester, tok Forbrukertilsynet kontakt med Nets, som er leverandør av betalingssystemer for mange norske banker. Nets har nå lagt inn sperrer i sine systemer for å forhindre kortbetaling for denne IQ-testen.

– Det er svært positivt at leverandører av kortbetalingssystemer har et aktivt forhold til å forhindre nettsvindel, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet. – Vi kommer til å fortsette å si fra om saker der vi ser omfattende forsøk på å svindle forbrukere.

Les også: Ikke betal AG Finans for IQ-test

Flere forbrukere har nå mottatt trusler fra AG Finans om at saken vil tas til retten om kravet ikke blir betalt innen kort tid. Vi anser truslene om søksmål som lite troverdig og vi oppfordrer alle som mottar slike trusler til å bare se bort fra dette. Et eventuelt søksmål må fremmes her i Norge og basert på erfaring med lignende saker tidligere vurderer vi det som svært lite sannsynlig at AG Finans vil gå videre med dette.

AG Finans har heller ikke bevilling til å drive inkassovirksomhet i Norge. De har dermed ikke anledning til å forfølge krav gjennom inkasso eller å gi betalingsanmerkninger til norske forbrukere. For nærmere rådgivning, se informasjon fra Forbruker Europa.

20.05.2019

Tilsynene skriker ikke, vi veileder

KRONIKK: «Og hvis det iblant trengs litt skriking for å få det til, ja så skriker vi gjerne litt», skriver direktørene i Medietilsynet og Forbrukertilsynet.