Ikke betal AG Finans for IQ-test

18.12.2018 — Mange forbrukere har endt opp med å få en faktura på nesten 600 kroner fra firmaet AG Finans etter å ha tatt en IQ-test som angivelig skulle være gratis. Forbrukertilsynet oppfordrer forbrukere som har fått denne fakturaen til ikke å betale.
Bildet viser en mobilskjerm med flere apper på. Facebook og Twitter appen er i særlig fokus

Bildet er hentet fra pexels.com

Nettstedet Testmyiq.eu, der man finner testen, bryter både markedsføringsloven og angrerettloven. Resultatet av dette er at de som har klikket seg gjennom testen ikke har inngått noen gyldig avtale om å betale for denne. Forbrukertilsynet oppfordrer derfor folk til ikke å betale fakturaen.

– Når det ikke er inngått bindende avtale skal selvsagt ikke forbrukere som har fått fakturaer fra AG Finans betale disse, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet.

Råd til forbrukere

Angrerettloven sier at forbrukere ikke er forpliktet til å betale dersom den næringsdrivende ikke har merket bestillingsknapper på nettet på en tydelig måte med ord som «kjøp», «betal» eller lignende. Det skal være helt tydelig for forbrukerne at de er i ferd med å inngå en bindende avtale.

Forbrukertilsynet råder de som har mottatt krav om betaling om å sende en kort e-post til info@agfinans.com og skrive at kravet bestrides ettersom bestillingsknappen ikke var merket slik angrerettloven § 16 krever. Dette kravet til merking av bestillingsknapp gjelder i alle EU/EØS-land, og AG Finans burde derfor være kjent med dette, selv om firmaet er etablert i utlandet.

– Dette er nettsvindel, enkelt og greit. Har du alt betalt bør du kontakte banken din og be om å få tilbakeført pengene, sier Haug.

Du kan lese mer om denne saken hos Forbruker Europa, og eventuelt ta kontakt med dem om du trenger mer hjelp.

 

 

20.09.2019

Avisene må endre avtalevilkår og markedsføring av digitale avisabonnementer

Forbrukertilsynet ber norske aviser og mediehus endre markedsføring og avtalevilkår for digitale avisabonnementer. Tilsynets undersøkelser viser at alle avisene har en praksis som ikke er i samsvar med markedsføringsloven og angrerettloven.