Spørsmål om reklame i sosiale medier?

Hvilke innlegg må merkes som reklame dersom du er på en sponset reise, og hva må du tenke på dersom du arrangerer konkurranser i sosiale medier? Dette, og mye annet, får du svar på på siden med spørsmål og svar om reklame i sosiale medier.
Bildet viser en person som holder en telefon, hvor Instagram er åpen.

FOTO: Jakob Owens/Unsplash

For å gjøre det litt enklere å holde seg innenfor loven har Forbrukertilsynet nå oppdatert spørsmål og svar om merking av reklame i sosiale medier.

– Vi ser at det stadig dukker opp nye spørsmål når det kommer til reklame i sosiale medier, og mange vet ikke hva som kreves av dem for å holde seg innenfor regelverket. Vi ønsker at informasjonen skal være så enkel og lett tilgjengelig som mulig, sier Tonje Hovde Skjelbostad, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.

Du finner spørsmål -og svarsiden her.

Varsler tilsynsaksjon

Forbrukertilsynet skal i løpet av våren gjennomføre en tilsynsaksjon i sosiale medier, for å sjekke reklamemerking i ulike kanaler, og oppfordrer alle som driver med dette til å sette seg inn i regelverket.

–  Vi ønsker ikke at folk skal bryte loven, og håper å finne færrest mulig brudd under aksjonen. Vi oppfordrer alle påvirkere til å ta en gjennomgang i sine kanaler og sørge for at merkingen er riktig, sier Skjelbostad.

Lagt inn spørsmål om markedsføring av kosmetisk behandling

De siste årene har det dukket opp mer og mer markedsføring for kosmetisk behandling i sosiale medier, noe som ikke bare stiller spørsmål etter loven, men også etisk, fordi det kan bidra til å skape et uønsket kroppspress blant unge.

På spørsmål –og svarsiden er det nå lagt til et spørsmål om hva man må tenke på dersom man får forespørsel om å markedsføre for en kosmetisk behandling i sosiale medier.

Svarer på spørsmål på Instagram

Forbrukertilsynet har også opprettet Instagram-profilen, Bloggpatruljen for å enklere komme i kontakt med påvirkerne, og for å senke terskelen for å stille spørsmål.

–  Har du konkrete spørsmål om merking av reklame er det bare å sende oss en melding der, sier Skjelbostad.

31.10.2019

Axo Finans vil rydde opp i spam-markedsføring

Axo Finans sier de vil gå gjennom sine lister med kontaktinformasjon til forbrukere, og sørge for at forbrukere som ikke har avgitt gyldig samtykke til å motta markedsføring på e-post og SMS fjernes fra listene.