PostNord må betale 400 000 kroner for å ha sendt spam på SMS

07.10.2019 — Forbrukertilsynet fattet i mai 2019 vedtak om overtredelsesgebyr mot PostNord etter at firmaet sendte ut SMS-reklame til nesten 900 000 personer uten å ha innhentet samtykke. PostNord klaget inn vedtaket til Markedsrådet, men fikk ikke medhold. Firmaet må nå betale et gebyr på 400 000 kroner.

FOTO: Flickr/Anders Vindegg

I desember i 2018 sendte PostNord ut to SMS-er med omtale av «gode tilbud», «rabatter og fordeler», og informasjon om tjenesten my.postnord. PostNord ga også praktisk informasjon om henting av pakker i forbindelse med julehandelen.

– Markedsrådet er enig med Forbrukertilsynet i at disse meldingene var markedsføring. Og å sende ut markedsføring på SMS uten samtykke fra mottakerne er som kjent ulovlig, sier juridisk direktør i Forbrukertilsynet, Frode Elton Haug.

Reklame, ikke informasjon

PostNord hevdet tekstmeldingene ikke kunne anses som markedsføringshenvendelser ettersom formålet med disse først og fremst var å gi informasjon til kundene. Markedsrådet var ikke enig i dette og la vekt på at SMSene både reklamerte for tjenesten my.postnord og PostNords shoppingplattform.

– Det er tillatt å sende ut praktisk informasjon på SMS til kunder uten forhåndssamtykke. Men når tekstmeldingene også inneholder markedsføring må den næringsdrivende ha innhentet samtykke fra mottakerne, sier Haug.

Forbrukertilsynet ila PostNord et overtredelsesgebyr på 600 000 kroner i sitt opprinnelige vedtak. Markedsrådet justerte gebyret ned til 400 000 kroner. Dette er likevel det høyeste overtredelsesgebyret som noen gang er ilagt her til lands for brudd på reglene i markedsføringsloven om e-post og SMS-reklame.

Les Markedsrådets vedtak her.

31.10.2019

Axo Finans vil rydde opp i spam-markedsføring

Axo Finans sier de vil gå gjennom sine lister med kontaktinformasjon til forbrukere, og sørge for at forbrukere som ikke har avgitt gyldig samtykke til å motta markedsføring på e-post og SMS fjernes fra listene.