Må rydde opp i dårlig reklame-merking

Forbrukertilsynet fant flere tilfeller av manglende reklamemerking i Instagram-poster med reklame for treningsmerket Conquer. Nå må selskapet ta ansvar for at reklamen blir merket tilstrekkelig.
Bildet viser en dame som tar en selfie

FOTO: Viktor Hanacek/Picjumbo.com

Det nyoppstartede selskapet Conquer selger treningsklær for menn og kvinner. For å markedsføre seg i sosiale medier har de delt ut rabatter til en rekke mikroinfluencere mot at de eksponerer produktene deres. Typisk for mikroinfluencere er at de ofte er unge, og har færre følgere enn de største profilene i sosiale medier.

Skjult reklame

Reklamene for Conquer manglet imidlertid merking, eller var ikke merket tydelig nok som reklame. Forbrukertilsynet har bedt selskapet om å sikre at loven blir fulgt i framtidig markedsføring.

– Mikroinfluencere er ofte uerfarne markedsførere. Derfor er det viktig at de næringsdrivende har gode rutiner for å sikre at personene de bruker til å spre reklame i sosiale medier, følger loven, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.

Hun understreker at det er viktig at nyoppstartede bedrifter setter seg inn i regelverket før de går i gang.

– Hvis du er usikker på om det du gjør er lov eller ikke, er det bare å ta kontakt med oss for en prat, sier Haugseth.

Les også: Ber Scholl om å sikre god reklame-merking

Trodde ikke dette var reklame

Conquer har bekreftet at de gir rabatt på produktene sine mot eksponering i sosiale medier, men opplyser at de ikke har regnet dette som reklame. Det er det.

– Du må ikke ha en formell eller skriftlig avtale mellom en annonsør og en påvirker for at noe skal regnes som reklame. Hvis du gir bort rabatter mot at den som får rabatten eksponerer produktet ditt, er dette reklame som skal merkes som reklame, sier Haugseth.

Forbrukertilsynet har bedt Conquer redegjøre for hvordan de vil sørge for at loven blir fulgt i framtidig markedsføring. Conquer har svart at de har utarbeidet rutiner som sikrer at influencerne de bruker for å markedsføre sine produkter merker reklamen tydelig nok.

13.12.2018

Vi legger farlige piratkopier under juletreet

En undersøkelse om nordmenns holdninger til piratkopier viser at 24 % av oss har kjøpt piratkopierte produkter. Mange blir lurt, mens andre bevisst kjøper piratvarer. Tolletaten, Forbrukertilsynet og Patentstyret går sammen om å advare julegave-handlende nordmenn mot å kjøpe piratkopier, av alt fra elektronikk og klær til leker og kosmetikk.