Standardkontrakter

Forbrukertilsynet har utarbeidet noen standardkontrakter som regulerer kjøp av varer og tjenester.

De inneholder en oppsummering av hvilke rettigheter forbrukeren og den næringsdrivende har etter gjeldende lovgivning og praksis. Noen av standardkontraktene har blitt til etter dialog og forhandlinger mellom Forbrukertilsynet og representanter for bransjen de omhandler.

Når næringsdrivende og forbruker tar i bruk Forbrukertilsynets standardkontrakter, kan de med sikkerhet vite at vilkårene i avtalen som inngås, er rimelige og balanserte.

02.12.2020

Økning i klager på mobilbetaling – råd til forbrukere

Forbrukertilsynet har i det siste mottatt et økende antall klager fra forbrukere som har blitt trukket beløp på mobilregningen sin for innholdstjenester de mener å ikke ha inngått avtale om. Det gjelder blant annet betalinger for abonnement på IQ-tester, spill og konkurranser som annonseres på f.eks. Facebook.