– Jeg er stolt av sakene vi klarer å løse

Publisert:

– Det er viktig for meg med et godt sosialt og faglig miljø. Det er mange saker som er kompliserte, og da er det fint å lene seg på kollegaer for å drøfte med hverandre, sier Kjærstin Marthine Müller som er juridisk rådgiver hos tvisteløsningsavdelingen i Tromsø.

– Hva liker du best med jobben din?

Jeg liker at det er et inkluderende arbeidsmiljø med hyggelige kollegaer. Vi har et sterkt fagmiljø med daglige gode diskusjoner.

Jeg er stolt av sakene vi klarer å løse, og jeg er stolt av Tromsøkontoret som hiver seg rundt og hjelper til hvis det trengs. Vi er en gjeng med motiverte saksbehandlere – og vi takker ikke nei til en utfordring eller to. Vi som kollegaer er stolte, generøse og gode med hverandre. Her i Tromsø vil jeg si at vi er et kontor med godt humør.

– Hva synes du er mest interessant med Forbrukertilsynet?

Det jeg syns er mest interessant med Forbrukertilsynet er at vi som jobber her også er forbrukere. Vi er vanlige folk som kjøper ting selv, og det er interessant å være daglig involvert i forbrukerrett – både på jobb og privaten. Videre synes jeg det er interessant at vi kan veilede og løse tvister mellom ulike aktører, og at vi kan viser folk at vi er her og utfører samfunnsoppdraget vårt. Det er også interessant at vi bidrar til å avlaste domstolene, og at vi håndterer og løser konflikter i ulike stadier.

– Hva er viktig for deg på jobben?

Det er viktig for meg med et godt sosialt og faglig miljø. Det er mange saker som er kompliserte, og da er det fint å lene seg på kollegaer for å drøfte med hverandre. Det er også viktig for meg med utfordringer i arbeidshverdagen, og jeg setter pris på fleksibiliteten vi har med hjemmekontor, en gratis time trening i arbeidstiden og fleksitid.

– Kan du trekke fram en interessant sak du har jobbet med i det siste?

Jeg fikk en sak som handlet om klage på parkett. Det var flere hundre sider med saksdokumenter, og jeg brukte mye tid til å finne ut hva som hadde skjedd. I den saken var det mange innklagede og mange juridiske spørsmål å ta stilling til, som førte til et langt vedtak. Jeg opplevde å få god respons fra utvalget på vedtaket – noe jeg syntes var motiverende.

– Kan du fortelle kort hva du jobber med?

Jeg jobber som vedtaksskriver for Forbrukerklageutvalget. Det betyr at jeg skriver utkast til vedtak som jeg melder opp til FKU. Det er gøy og utfordrende å skrive vedtak. Jeg liker godt at man må ta beslutninger og være selvstendig, og at man kan utvise juridisk skjønn.