Facebook endrer avtalevilkår

I kjølvannet av Cambridge Analytica-skandalen har Forbrukertilsynet sammen med andre europeiske forbrukermyndigheter krevd at Facebook må endre avtalevilkårene til plattformen i tråd med norsk og europeisk lovgivning. Ett viktig grep er at vilkårene skal bli tydeligere på hvordan Facebook tjener penger på opplysninger om kundene sine.
Bildet viser en mobilskjerm med flere apper på. Facebook og Twitter appen er i særlig fokus

Bildet er hentet fra pexels.com

Avtalevilkårene skal nå bli tydelige på at brukerne vil motta målrettet reklame basert på sine personopplysninger. Dette har vært et av de viktigste fokusområdene til forbrukermyndighetene i saken mot Facebook.

– Facebook som plattform koster ikke penger, men i realiteten betaler du med personopplysninger. Det er viktig at Facebook gjør denne forretningsmodellen tydelig for kundene sine, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.

Bedre rettigheter for brukerne

Avtalevilkårene til Facebook gjelder alle brukerne. Enkeltpersoner har ikke mulighet til å forhandle om slike avtalers innhold. Derfor har myndighetene krevd at Facebook gjør endringer i flere avtalevilkår som har vært urimelige, fordi de har vært uklare eller har vært ubalanserte til ugunst for forbrukerne.

– Det er viktig at også databaserte forretningsmodeller følger norsk og europeisk forbrukervernlovgivning. Når Facebook, som et av de største selskapene innen bransjen, endrer sine avtalevilkår, er det et skritt i riktig retning for at forbrukernes rettigheter i den digitale økonomien ivaretas, sier Haugseth.

Noen av de viktigste endringene gjelder

  • Klagerett for forbrukere som får fjernet innhold de har lagt ut på Facebook
  • Ryddigere prosess ved fjerning av innhold eller stenging av brukerkonto
  • Varsel og hvilke rettigheter man har ved endring av Facebooks avtalevilkår

Endringene i vilkårene kreves gjennomført før utgangen av juni 2019, og er en oppfølging av en tidligere sak der forbrukermyndighetene i Europa samarbeidet om å få de største sosiale mediene til å endre vilkårene sine.

Les også: Facebook og Google endrer avtalevilkårene

Forbrukertilsynet har en egen veiledning om hvilke krav som stilles til avtalevilkår for digitale ytelser, som f.eks. sosiale medier. Den finner du her: https://www.forbrukertilsynet.no/digitalevilkar

Les også: EU-kommisjonens pressemelding

10.04.2019

Villedende markedsføring i jungelen av IoT-produkter

Utviklingen av tilkoblede produkter og tjenester skjer i høy hastighet, og forbrukere får stadig nye muligheter til å få dekket de fleste behov gjennom slike produkter. Både kjøleskapet, alarmen og bilen kan alle kobles til internett for å nevne noen. Mulighetene er mange; det er også utfordringene for forbrukervernet.