Saksbehandlingsgebyr

Publisert:
Oppdatert:

Barne- og familiedepartementet har vedtatt en forskriftendring om betaling for mekling hos Forbrukertilsynet og behandling i Forbrukerklageutvalget, som trådte i kraft 1.juli 2024.

Her kan du lese om bakgrunnen for innføring av betaling.

Mekling i Forbrukertilsynet

Skal du sende inn en sak til mekling hos Forbrukertilsynet må du betale et saksbehandlingsgebyr som utgjør 0,2 rettsgebyr. Dette tilsvarer 255 kroner i 2024.

Saksbehandlingsgebyret må betales før saken din registreres hos oss. Du kan sende inn meklingsskjema og betale via Min side. Betalingen og meklingsskjemaet blir registrert umiddelbart, og du vil motta en kvittering som bekrefter at vi har mottatt meklingsskjema og betaling.

Før du sender inn sak til oss er det viktig at du sjekker om Forbrukertilsynet er rett sted for din henvendelse.

Saksbehandlingsgebyret blir ikke tilbakebetalt dersom vi ikke kan mekle i saken din.

Her finner du en oversikt over områder som ikke faller inn under Forbrukertilsynets ansvar.

Behandling i Forbrukerklageutvalget

Dersom saken ikke har løst seg gjennom mekling hos Forbrukertilsynet, er det ofte mulighet for at Forbrukerklageutvalget kan fatte et vedtak i saken.

Skal Forbrukerklageutvalget behandle saken din, må du betale et saksbehandlingsgebyr som utgjør ett rettsgebyr. Dette tilsvarer 1277 kroner i 2024.

Saksbehandlingsgebyret må betales når du sender inn klageskjemaet. Du kan sende inn klageskjemaet og betale via Min side. Betalingen og klageskjemaet blir registrert umiddelbart. Du får en kvittering som bekrefter at vi har mottatt klageskjema og betaling.

Betaling

Betalingen gjøres via Nets på Min side når du har fylt meklingsskjema til Forbrukertilsynet eller klageskjema til Forbrukerklageutvalget. Du kan betale med enten bankkort eller vipps. Betalingen blir registrert umiddelbart, og du vil motta en kvittering som bekrefter at du har betalt.

Ikke-digitale brukere kan sende inn meklingsskjema eller klageskjema per post. Du vil deretter få tilsendt betalingsinformasjon i ettertid per post.

Du betaler for at saken blir vurdert for behandlingen du ber om. Det vil si enten mekling i Forbrukertilsynet, eller klagebehandling i Forbrukerklageutvalget.
Vi har ingen garanti for at saken din kan behandles hos oss, før vi har vurdert dette.

Du må betale saksbehandlingsgebyr selv om Forbrukertilsynet eller Forbrukerklageutvalget avviser saken din eller av andre grunner ikke tar saken til behandling. Andre grunner kan være at saken faller innenfor et annet klageorgans saksområde.

Våre saksbehandlere har juridisk bakgrunn, og gir veiledning som en nøytral tredjepart. Hvis saken din avvises eller henvises vil vi veilede deg om hvor du kan henvende deg for å få hjelp til å løse saken din.

Har du først sendt inn en sak får du ikke tilbakebetalt gebyret dersom saken avsluttes av andre grunner, for eksempel hvis du velger å trekke saken eller hvis vi ikke får kontakt med deg eller motparten din.

Les Forbrukertilsynets vilkår for betaling av saksbehandlingsgebyr

Spørsmål og svar

Hvordan kan jeg betale?

Du kan betale med bankkort eller vipps. Når du har fylt ut meklingsskjema eller klageskjema digitalt og trykket på “betal og send inn”, vil betalingsalternativene komme opp på skjermen din. Skjemaet blir registrert umiddelbart etter betaling, og du får en kvittering på at du har betalt.

Hvis du ikke har mulighet til å bruke digitale verktøy, vil du få tilsendt betalingsinformasjon i posten. Vi vil i så fall sende deg betalingsinformasjon når vi har mottatt meklingsskjema eller klageskjema fra deg. Du vil få en kvittering når du har betalt. Hvis du ikke betaler, blir saken din avsluttet.
Vær oppmerksom på at du ikke kan sende inn meklingsskjema, klageskjema eller øvrig dokumentasjon digitalt via Min side dersom du betaler med betalingsinformasjon sendt per post.

Hva skjer hvis betalingen ikke går gjennom?

Det vil ikke være mulig å sende inn sak til Forbrukertilsynet eller Forbrukerklageutvalget uten å betale gebyret. Hvis betalingen ikke går igjennom, vil ikke skjemaet bli sendt inn. Det står i forskriften at en klage først kan fremmes «når gebyret er betalt».

Hvem kan jeg spørre for å avklare om Forbrukertilsynet kan behandle saken min?

Vi kan ikke forhåndsvurdere sakene, og det vil alltid være en risiko for at saken kan bli avvist etter innsending. For å sende inn en sak til Forbrukertilsynet må du alltid har forsøkt å bli enig med selger. Du bør også sjekke oversikten over hvilke saker som faller utenfor vårt ansvarsområde

Må jeg betale hvis dere ikke kan behandle saken min?

Ja. Det står i forbrukerklageforskriften at vi ikke kan betale det tilbake selv om saken blir avvist eller om vi av andre grunner ikke tar saken til behandling. Dersom vi ikke kan behandle saken din, vil du få veiledning om hvor du kan henvende deg.

Kan jeg kreve at motparten min skal betale gebyret i meklingen?

Du kan foreslå at motparten din skal dekke hele eller deler av gebyret, som en del av en forliksavtale. Forbrukertilsynet kan ikke pålegge motparten å betale gebyret.

Får jeg tilbakebetalt saksbehandlingsgebyret hvis jeg vinner frem hos Forbrukerklageutvalget?

Det er en risiko for at du må dekke gebyret, selv om du vinner frem i saken. Hvis du krever å få gebyrkostnadene erstattet av motparten din i Forbrukerklageutvalget, vil utvalget ta stilling til det spørsmålet ved behandlingen av saken.

Skal du sende inn en sak på vegne av en annen person?

Gebyret må betales ved innsending av saken. Du må derfor betale selv om du representerer en annen person i saken, og sender inn sak på denne personens vegne.

Husk at dere må fylle ut fullmaktsskjema. Fullmaktsskjema finner du her