Ber annonsørene ta ansvar for reklamemerking

Når annonsører inngår samarbeid med påvirkere har de ansvar for at reklamen er merket tydelig nok, opplyser Forbrukertilsynet om i et brev til selskapene bak energidrikkene Rush PWO og Celsius.
Bildet viser tre person som ser på hver sin telefon

MÅ TA ANSVAR: Sports Nutrition og Func Food Norge må sikre seg gode rutiner for oppfølging av merking av reklame, opplyser Forbrukertilsynet.  FOTO: Rawpixel/Pexels

Selskapene Sports Nutrition og Func Food Norge har den siste tiden inngått samarbeid med flere påvirkere for å markedsføre energidrikkene Rush PWO og Celsius. For å spre budskapet har de inngått samarbeid med mikroinfluencere, hvor profilene har færre, men ofte mer engasjerte og trofaste følgere.

I en gjennomgang av markedsføringen, fant Forbrukertilsynet flere tilfeller av manglende og utydelig reklamemerking.

Opplyser om annonsøransvaret

Den siste tiden har Forbrukertilsynet hatt fokus på å informere annonsørene om deres ansvar, i tillegg til den enkelte påvirker, da annonsøren har det overordnede ansvaret for at reglene følges. Dette inkluderer blant annet at innlegget er tydelig merket med ordet «annonse» eller «reklame», tidlig i teksten.

Les også: Ber Norisma ta ansvar for reklamemerking

Forbrukertilsynet opplyser om dette i et brev til de to selskapene.

– Mange påvirkere som blir brukt til å spre markedsføring, er unge og uerfarne, og de vet ofte ikke hva som kreves av dem for å holde seg innenfor loven. Da er det viktig at annonsørene også tar ansvar, og følger opp at merkingen er riktig, sier Tonje Hovde Skjelbostad, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.

Skjelbostad understreker at det er lav terskel for å spørre om man er i tvil om hvilke regler som gjelder.

– Er du usikker på om du har merket riktig, kan du sjekke veiledningen vår eller sende oss en melding på Instagram-kontoen vår, Bloggpatruljen.

Forbrukertilsynet ber Sport Nutrition og Func Food Norge om tilbakemelding på hvilke rutiner selskapene har for at reglene for merking overholdes, i tilfeller hvor de bruker påvirkere til å markedsføre sine produkter.

Sport Nutrition og Func Food har svart at de har gjort tiltak for å forsikre seg om at markedsføringsloven følges, og at påvirkerne de benytter seg av nå er informert om at må merke innlegg med «annonse» eller «reklame».

09.09.2019

Drosjene skal gi pristilbud uoppfordret

Forbrukertilsynet har nå sendt ut brev til alle de syv drosjesentralene i Oslo for å orientere om endringene i prisopplysningsforskriften som trådte i kraft i fjor. Samme brev vil snart gå ut til resten av landets sentraler.