– Å jobbe med saker en kan relatere til er alltid interessant

Publisert:
Oppdatert:

– Her på kontoret i Stavanger har vi en dynamisk måte å jobbe med juss. Det er noe annet enn alminnelig saksbehandling, fordi du er midt i kryssilden mellom to personer, sier Anders Bu Nilsen som er juridisk rådgiver i tvisteløsningsavdelingen i Stavanger.

– Hva liker du best med jobben din?

Jeg har alltid hatt stor interesse for forbrukerrett, så det er veldig interessant for meg å jobbe med disse problemstillingene daglig. Å jobbe med saker en kan relatere til er alltid interessant. For min del, som har interesse for videospill og digitale dingser, er det ekstra gøy å jobbe med saker hvor det er i fokus.

I tillegg må jeg trekke fram den biten med å snakke med folk, og hjelpe dem gjennom en meklingsprosess. Det er alltid spennende å høre andre perspektiv, identifisere og hjelpe begge parter for å komme til en løsning.

– Hva synes du er mest interessant med Forbrukertilsynet?

Her på kontoret i Stavanger har vi en dynamisk måte å jobbe med juss. Det er noe annet enn alminnelig saksbehandling, fordi du er midt i kryssilden mellom to personer. Dessuten er det en ganske jordnær tilnærming til jussfaget, hvor nøyaktige formuleringer og skriveteknikk ikke er i fokus. Her gjelder det å få vanlige folk til å forstå kompliserte juridiske spørsmål, og det liker jeg veldig godt.

– Hva er viktig for deg på jobben?

For meg er det viktig å ha et godt arbeidsmiljø. God kultur for åpenhet og tillit til hverandre. Jeg syns det er viktig at en kan gå til hvem som helst og bli møtt med nysgjerrighet og vilje til å utvikle hverandre. Her i Stavanger synes jeg det er et spesielt godt sosialt miljø hvor det er rom for det.

– Kan du trekke fram et interessant prosjekt du har jobbet med i det siste? /interessant sak du har jobbet med i det siste?

Det er en sak jeg har jobbet med den siste tiden hvor en rask merket at det var mye mistro og anklagelser mellom partene. Gjennom kommunikasjon med partene, kunne jeg bruke min nøytrale posisjon til å få de til å se saken i større grad fra den andres side. Fokuset ble dermed på veien fremover og mulige løsninger, og vekk fra konflikten som hadde oppstått tidligere.

– Hva gjør deg stolt av arbeidsplassen din?

Jeg blir mest stolt når vi sender ut en minnelig løsning i en sak, altså at partene kommer til en løsning de er enige i. Den takknemligheten partene viser i etterkant når en har hatt en tvist som har stått stille i for eksempel et år, men etter kort tid i mekling blir løst. Den innsatsen en legger inn viser seg å hjelpe andre med noe de selv ikke har klart å løse. Det gjør jeg meg stolt., uavhengig av om saken blir løst eller ikke.

– Kan du fortelle kort hva du jobber med?

Som mekler i Forbrukertilsynet jobber du som mellommann mellom partene i en tvist, og hjelper dem å løse saken seg imellom.
Vi veileder om de juridiske sidene av saken og ikke minst prøver å få partene til å tenke over hvilke interesser de har i saken. Ofte er veien mot en løsning ikke å overbevise parten om hva jussen sier, men å hjelpe de se fordelene med å kunne komme til en løsning

Meklingen kan foregå på forskjellig måte, men det er mye telefonmekling, og e-postkontakt med partene. Vi tilbyr også videomekling.

Hvordan er det å være ny i Forbrukertilsynet?

Jeg har jobbet her i 6 måneder, og vil trekke fram at det er et trygt miljø, og et godt sted å være ny. Det er greit å være litt grønn og ha mange spørsmål. Er blir møtt med vilje til å bli den beste mekleren en kan være, samtidig forståelse for at vi er ulike. En blir ikke formet til én type saksbehandler. En finner tilnærmingen som passer for seg, slik at alle er med på å styrke laget.