Skal gjøre barn tryggere på nett 

Barn møter reklame og kommersielt press overalt i digitale medier. Vi styrker arbeidet med å beskytte dem – og gjør det enklere for næringsdrivende å forstå regelverket.

Publisert:

Barn møter reklame overalt, og utsettes for kjøpepress, skjult reklame og markedsføring som kan bidra til kroppspress og annen usikkerhet.   

Forbrukertilsynet har derfor fått i oppdrag fra Barne- og familiedepartementet å styrke barns forbrukervern i digitale medier. Oppdraget skal bidra til bedre veiledning om relevante regler, tydeligere samarbeid og mer effektive tilsyn på tvers av sektorer.  

Må alltid vurdere om barn kan se reklamen  

Ikke alle som markedsfører vet at de må ta ekstra hensyn når barn kan se eller høre reklamen de har laget – selv når barn ikke er i målgruppen. Derfor har vi laget en ny veileder som skal bidra til en bedre forståelse for reglene, slik at det skal være lettere å forstå hva som er lov og ikke. Veiledningen forteller blant annet om hvilke regler som gjelder for reklame som er rettet mot barn, eller som barn kan se eller høre.  

Flere myndigheter jobber sammen 

Barns forbrukervern er regulert av flere ulike lover og forvaltes av mange myndigheter. Dette kan gjøre det vanskelig for både foreldre, barn og næringsdrivende å ha oversikt. Dette året har Forbrukertilsynet jobbet sammen med andre tilsynsmyndigheter og avklart nærmere hvor regelverkene våre overlapper, og hvordan vi kan jobbe sammen for å styrke tryggheten til barn på nett. Dette arbeidet vil vi fortsette med i tiden fremover. 

Forbrukertilsynet har god erfaring med å samarbeide med tilsyn på tvers om ulike temaer. Direktør i Forbrukertilsynet, Bente Øverli, er glad for at vi har fått muligheten til å styrke arbeidet på dette området, både i eget tilsyn, men også sammen med andre: 

– Digitale medier er en stor del av barnas hverdag. Med felles fokus og innsats er vi bedre rustet til å ta tak i utfordringene og ulovlighetene som møter barn på disse flatene.  

Foreslår å styrke digitale tilsynsverktøy 

For statsbudsjettet 2026 har Regjeringen foreslått å bevilge 15 millioner kroner til Forbrukertilsynet for å utvikle og ta i bruk digitale tilsynsverktøy. Å ha gode nok verktøy for å fange opp og stoppe ulovlig markedsføring, er noe vi vil fortsette å jobbe med i løpet av neste år.  

Barne- og familieminister Lene Vågslid forteller at det er viktig at de som markedsfører setter seg inn i reglene, og følger dem, hvis ikke kan det få konsekvenser: 

– Barn utsettes for et massivt reklametrykk når de er på nett. Reglene som skal beskytte barna våre, må følges. I år har regjeringen strammet inn på sanksjonene for brudd på god markedsføringsskikk overfor barn. Vi har også foreslått en stor satsing på digitale tilsynsverktøy, som skal gjøre det enklere for Forbrukertilsynet å oppdage og reagere på markedsføring som barn blir eksponert for når de bruker ulike digitale plattformer og tjenester. Samarbeid mellom tilsynsmyndighetene, om blant annet oppdatert veiledning, er viktig for å sikre at reglene har effekt. De som står bak reklamen, må kjenne regelverket og vite at brudd kan få konsekvenser. 

Supplerende tildelingsbrev til Forbrukertilsynet

Supplerende tildelingsbrev nr 1 for 2025

Veilederen om barn og reklame med de ulike temaene, kan du lese her.

Flere artikler

Brøt regler som verner barn mot kroppspress

Tre kosmetiske klinikker fortsatte å bryte loven etter veiledning fra Forbrukertilsynet. De ble varslet tvangsmulkt, men sakene er avsluttet etter at klinikkene har innrettet seg.