Er det egentlig et godt tilbud, og kan du stole på nettsiden du ønsker å handle fra?
Her er Forbrukertilsynets tips, basert på det vi har erfart i kontrollarbeidet i forbindelse med salgsperioden vi går inn i:
1. Ikke se deg blind på rabatten
Vær mer opptatt av sluttsummen enn rabatten. Sammenlign alltid med flere butikker før du handler. På den måten sikrer du at du får varen til en så god pris som mulig.
2. Sjekk prishistorikken
Mange bransjer har salg flere ganger i året. Salgsdagene i november er derfor ikke den eneste perioden du kan få gode tilbud. Ved å sjekke prissammenligningstjenester, som Prisjakt.no, kan du få et inntrykk av hvilke priser butikken bruker ellers, og hvor ofte varen er på salg. Kanskje det er like greit å vente med å kjøpe varen til januarsalget starter?
3. Ikke la deg rive med
Det kan være lett å la seg rive med når det er tilbud. Husk likevel at du ikke sparer penger på å kjøpe ting du egentlig ikke trenger.
Det siste året har vi også sett at stadig flere butikker markedsfører tilbud som «Kjøp minst 2 varer og få 50 % rabatt» eller «Kjøp for 1000 kr og få 30 % rabatt». Da er det lett å la seg friste til å kjøpe med en ekstra vare.
Hvis du planlegger kjøpene dine i forkant, kan det være enklere å unngå unødvendige kjøp.
4. Tenk over betalingsmetode
Har du opplevd at varen du har bestilt ikke har dukket opp eller at det har vært noe feil med varen? Om du ikke når frem med et krav mot selgeren, kan du kreve tilbakebetaling fra banken hvis du har betalt med kredittkort. Flere banker tilbyr også dette hvis du betaler med debetkort. Dette vil i så fall stå i kortavtalen din.
Vær likevel sikker på at du kan betale kreditkortregningen innen første forfallsdato. Hvis du må betale renter, vil prisavslaget raskt bli spist opp.
5. Vær kritisk til hvilke nettsider du handler fra
Inneholder nettsiden tekster som ser ut til å være automatisk oversatt fra engelsk eller er det vanskelig å finne ut hvem som driver nettbutikken? Dette kan være tegn på en useriøs nettbutikk. Hvis du er i tvil kan det vært lurt å undersøke hva tidligere kunder sagt om selskapet på eksterne sider (f.eks. Trustpilot). Du kan lese mer om hvordan du kan avsløre useriøse nettbutikker her.