Forbrukertilsynets rolle – veiledning, tilsyn og sanksjoner
Vi fører tilsyn med en rekke forbrukervernregler. Vi skal søke å påvirke næringsdrivende til å innrette seg etter markedsføringsloven og annet regelverk som Forbrukertilsynet fører tilsyn med. For å oppnå dette har vi flere ulike arbeidsmetoder vi kan ta i bruk, før, underveis, og etter at vi oppdager lovbrudd.
Arbeidsmetoder for å hindre lovbrudd, oppdage lovbrudd og undersøke lovbrudd nærmere
Veiledning
For å påvirke næringsdrivende til å overholde forbrukervernreglene som vi fører tilsyn med, bruker vi ofte veiledning som virkemiddel. Vi veileder bredt gjennom våre nettsider, som oppdateres fortløpende. Vi holder foredrag, og svarer også på konkrete spørsmål fra næringsdrivende. Næringsdrivende kan be om veiledning her
Hvis vi mistenker lovbrudd, kan vi også skrive brev med påpekning av plikt der vi gir konkret veiledning til næringsdrivende.
Tilsyn
For å sørge for at næringsdrivende følger regelverket, fører vi også tilsyn ved å behandle enkeltsaker og ved å gjennomføre større kontroller. Forbrukertilsynet kan gjennomføre tilsyn på eget initiativ, eller vi kan føre tilsyn på bakgrunn av tips vi mottar fra for eksempel andre tilsyn, næringsdrivende eller forbrukere. Tipsene vi mottar blir alltid vurdert, og danner et viktig grunnlag for vårt tilsyn med forbrukervernreglene. Forbrukertilsynet har likevel ingen plikt til å følge opp alle saker vi mottar tips om.
Pålegg om opplysninger
Ofte pålegger Forbrukertilsynet næringsdrivende eller andre å gi oss opplysninger som vi trenger i vårt tilsynsarbeid. Dette er et viktig virkemiddel i arbeidet med å innhente informasjon slik at vi får et korrekt bilde av saken, og kan ta riktige beslutning om hvordan den eventuelt skal følges opp. Alle plikter å gi Forbrukertilsynet de opplysninger som tilsynet krever, og Forbrukertilsynet kan også gjennomføre granskning og kreve at dokumenter utleveres mv. (§ 34). For å sikre at pålegg om å gi opplysninger etterkommes, kan Forbrukertilsynet fastsette en tvangsmulkt (løpende eller engangsbeløp) som den som pålegget retter seg mot, skal betale hvis de ikke gir oss de pålagte opplysningene innen den fastsatte fristen (§ 41 tredje ledd).
Arbeidsmetoder når vi mistenker eller oppdager lovbrudd
Påpekning av plikt
Når vi finner eller mistenker lovbrudd, velger vi av og til å gi konkret veiledning til en næringsrivende for å se om dette kan være nok til at den næringsdrivende følger lovens krav. Når vi gir veiledning knyttet til det vi mener er et konkret lovbrudd, kaller vi det påpekning av plikt. I et brev med påpekning av plikt forklarer vi hvorfor vi mener noe sannsynligvis bryter med loven, minner om pliktene den næringsdrivende har etter loven og gir beskjed om at hvis vi finner lovbrudd i fremtiden, så vil vi legge vekt på at vi allerede har gitt veiledning om lovens krav.
Vedtak
I mange tilfeller er det ikke nok å gi veiledning. Derfor kan vi også fatte vedtak hvis vi finner lovbrudd hos næringsdrivende. Vedtak er en avgjørelse som er bindende for den næringsdrivende som mottar vedtaket.
Vi kan også fatte vedtak mot de som medvirker til lovbrudd ved reelt å stå bak lovbruddet, for eksempel en influenser som annonserer for en annonsør, en daglig leder eller styreleder i et selskap (markedsføringsloven § 39 tredje ledd).
Forbrukertilsynet kan enten fatte forbuds- eller påbudsvedtak med tvangsmulkt, eller vi kan fatte vedtak om overtredelsesgebyr.
Forbrukertilsynets vedtak kan klages inn for Markedsrådet (§ 37).
Forbuds- og påbudsvedtak
Forbrukertilsynet bruker forbuds- og påbudsvedtak for å sikre at næringsdrivende overholder loven fremover i tid (markedsføringsloven § 40). Vi kan også ilegge bot (tvangsmulkt) som må betales hvis vedtaket ikke følges (§ 41). Tvangsmulkten kan settes som et engangsbeløp, et beløp per overtredelse eller som en løpende mulkt (f.eks. per dag eller uke inntil den næringsdrivende slutter å bryte vedtaket). Beløpet skal være så høyt at det ikke lønner seg å bryte vedtaket.
Vedtak om overtredelsesgebyr
Forbrukertilsynet kan også fatte vedtak om overtredelsesgebyr ved brudd på en rekke forbrukervernregler (§ 42). Overtredelsesgebyr er en alvorlig sanksjon som brukes til å reagere på lovbrudd som har skjedd og for å signalisere at et brudd på lovverket ikke aksepteres. Et overtredelsesgebyr kan ilegges hvis overtredelsen er forsettlig eller uaktsom, og den enten er vesentlig eller har skjedd gjentatte ganger. (Forskrift om utmåling av tvangsmulkt og overtredelsesgebyr § 3). Maksimal størrelse på overtredelsesgebyret er det høyeste av fire prosent av den næringsdrivendes årsomsetning og kr 25 millioner.
Noen ganger ilegger vi både overtredelsesgebyr for å sanksjonere lovbrudd som allerede har skjedd, samtidig som vi fatter vedtak med tvangsmulkt for å hindre lovbrudd i fremtiden.