Veileder om de generelle kravene i markedsføringsloven

Publisert:
Oppdatert:

På denne siden gir vi en oversikt over de generelle kravene i markedsføringsloven som vi per nå har laget veiledningsmateriale til og som gjelder uavhengig av bransje.

Forbrukervernreglene stiller krav til alle handlinger dere gjør overfor forbrukere. Alt dere foretar dere overfor forbrukere kan betegnes som «handelspraksis» overfor forbrukere. Dette dekker alt dere gjør overfor forbrukere før et kjøp inngås, underveis i kjøpsprosessen og etter at et kjøp er gjort.

Når dere skal markedsføre et produkt, en tjeneste, et selskap eller en merkevare, er det mange regler dere må ha kjennskap til og krav dere må oppfylle. Det gjelder også strenge krav til salgsprosessen, avtaleinngåelsen, avtalens innhold, måten dere behandler forbrukere dere har inngått avtale med osv.

På mange områder har vi veiledere som forklare reglene på et mer bestemt område, se alle veiledere her

Husk på at det også kan være andre krav dere må ha kjennskap til utover de kravene som er presentert i boksene under. Det er deres ansvar å sørge for at dere følger alle forbrukervernreglene som er relevante for dere.