Veiledning til Min side for virksomheter

Publisert:
Oppdatert:

Min side er Forbrukertilsynets samhandlingsplattform med partene i vår saksbehandling. Her har du sikker innlogging, og du ser alle dine saker samlet. Du vil også kunne følge status og pågående prosesser i sakene.

På Min side kan virksomheten opprette følgende saker hos Forbrukertilsynet:

Roller

Den første som registrerer seg som representant for en organisasjon, får rollen administrator. De som senere registrerer seg, vil være brukere. Det er mulig å endre rollene ved behov, det kan administrator gjøre i portalen. 

Administrator: En person med tildelt rolle som administrator for virksomheten kan se og administrere alle saker Forbrukertilsynet har knyttet mot din virksomhet. Administrator kan også gi andre personer tilgang til å administrere saker knyttet til virksomheten.  

Bruker: En person med tildelt rolle som bruker kan kun se de sakene de skal representere sin virksomhet i. En med brukerrolle kan ikke administrere andre brukere for virksomheten.  

Opprette bruker og tilknytte organisasjon

Alle personer som på vegne av en virksomhet skal sende inn en sak eller logge seg inn i portalen for å delta i en innsendt meklingssak som motpart, må lage en bruker på Min side. Det gjøres ved å klikke på «Jeg representerer en virksomhet».

Er din virksomhet allerede opprettet i vår base, eller er du usikker? Da søker du etter din organisasjon i feltet «Velg organisasjon». Får du ikke treff, kan du be om å opprette bruker ved å klikke på «Jeg finner ikke organisasjonen min». 

Godkjenning av organisasjon

Ved førstegangsregistrering av en organisasjon, må opprettelsen av organisasjonsbruker godkjennes av Forbrukertilsynet. Innsender må være daglig leder, styreleder, nestleder eller en person med prokura som fremgår av Enhetsregisteret. 

Frem til godkjenningen foreligger vil brukeren ha status «ubekreftet administrator». Dette vises øverst i høyre hjørnet på Min side. Straks vedkommende er godkjent som representant for virksomheten, endres status til «administrator». 

Organisasjonen vil normalt innen neste virkedag motta en melding på Min side om at organisasjonsbrukeren er godkjent eller avvist. Dersom vedkommende sin representasjon av virksomheten avslås, får de en begrunnelse i meldingen.  

Innboksen ligger oppe til høyre på Min side. Uleste meldinger merkes med et rødt 1-tall.  

Registrere ny bruker i organisasjonen

En organisasjon kan ha så mange brukere man vil. Tilknytning av ny bruker gjøres ved å søke opp organisasjonen i feltet «Velg organisasjon». Administrator vil få en automatisk forespørsel om å godkjenne den nye brukeren.  

Frem til ny bruker er godkjent som bruker av administratoren, vil vedkommende stå som «ubekreftet bruker» øverst til høyre på Min side. 

Slette en brukertilknytning

Administrator også kan slette brukere ved å logge seg inn i portalen.

Se dine saker

Organisasjonen kan se hvilke saker som er sendt inn ved å trykk på Våre saker. Deretter velger de om de vil se meklingssaker, innsendte tips eller veiledninger. 

Ettersende dokumentasjon

For å ettersende dokumentasjon i en meklingssak må du velge riktig sak i arkfanen «Våre saker», og velge alternativet «Ettersend dokumentasjon». Du kan kun ettersende dokumentasjon i pågående meklingssaker. 

Trekke saken

Som innsender/klager kan du også velge å trekke saken på Min side, dersom du ikke vil at vi skal mekle likevel. Det gjør du ved å trykke på knappen «trekk saken». Her kan du også skrive hvorfor du velger å trekke saken. 

Kontakt oss

Dersom du ønsker å komme i kontakt med oss, kan du trykke på fanen som heter «Dokumenter» og deretter på knappen «Kontakt oss». Da åpnes en dialog-boks som minner om en vanlig epost. Deretter velger du saksbehandler som mottaker og skriver din henvendelse i fritekstfeltet.