Varsler overtredelsesgebyr til Rørleggervakta 24vvs

08.06.2018 — Bergensfirmaet Rørleggervakta 24vvs AS har lurt forbrukere til å ta kontakt og betale for å få utført rørleggerarbeid, mens firmaet i realiteten bare har videreformidlet oppdrag til lokale rørleggere. Forbrukertilsynet mener forbrukere har blitt villedet, og har nå varslet vedtak om overtredelsesgebyr.

FOTO: Skjermdump av annonse for Rørleggervakta 24vvs

Rørleggervakta 24vvs har gjennom ulike kanaler registrert fiktive adresser og telefonnummer hos nummeropplysningstjenestene og på Google. Dette gjør at firmaet kommer øverst i søkeresultatene når forbrukere som trenger å få stanset vannlekkasjer eller lignende søker opp rørleggere i sitt område. I markedsføringen er det blant annet brukt formuleringer som «landsdekkende rørleggerforetak», «avdelinger i alle norske byer» og «rykker ut døgnet rundt» med «en av våre lokale rørleggere».

Betaler dobbelt

Realiteten er at selskapet ikke har lokal tilstedeværelse og heller ikke selv utfører rørleggerarbeid. Selskapet tar betalt for å formidle oppdrag videre til en lokal rørlegger i nærheten av der forbrukeren bor. Den lokale rørleggeren tar seg så betalt for å få jobben gjort.

– Her har forbrukere blitt lurt til å bruke en tjeneste de mest sannsynlig ikke ville benyttet dersom de hadde visst hva tjenesten gikk ut på. Vi mener denne markedsføringen er grovt villedende og ulovlig, sier direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth.

Ingen gyldig avtale

Forbrukertilsynet mener også at forbrukere som har blitt villedet av markedsføringen ikke har inngått en gyldig avtale med firmaet, og at firmaet derfor ikke kan kreve betaling fra disse. Selskapet har i tillegg brutt flere bestemmelser i angrerettloven.

Tilsynet har varslet selskapet om vedtak om overtredelsesgebyr i størrelsesorden 250.000 kroner. Daglig leder er varslet om et personlig gebyr på 100.000 kr.

Rørleggervakta 24vvs har fått frist til 18. juni 2018 med å komme med ytterligere informasjon i saken eller kommentarer til varselet.

15.06.2018

Store endringer i GPS-klokker til barn

Forbrukertilsynet har krevd en rekke endringer i markedsføringen og vilkårene til leverandører av GPS-klokker til barn. Nå avsluttes saken mot Gator, mens Xplora har lovet å gjennomføre vesentlige endringer.