Varsler bransjen om prismarkedsføring på flyreiser

24.06.2019 — Flere tilbydere av flyreiser bryter med markedsføringsloven når de oppgir for lav totalpris på flyreiser på sine nettsider. Forbrukertilsynet har nå sendt ut brev til tre norske selskaper og ett svensk.

Bildet er hentet fra Pexels.com

Forbrukertilsynet har i det siste mottatt flere klager på ulike tilbyderes markedsføring av prisen på flyreiser. Etter ytterligere undersøkelser ble det funnet at flere norske og utenlandske tilbydere av flyreiser opererte med en prismarkedsføring på flyreiser som brøt med markedsføringsloven.

To av tilbyderne opererte med en praksis der prisen som ble oppgitt i søkeresultatene og videre utover i bestillingsprosessen utelot kortavgift, og forutsatte dermed betaling med for eksempel Bank Axess eller Ticketkort. Felles for alle tilbyderne er en høyere totalpris ved betaling med vanlige betalingsinstrumenter som Visa  eller Mastercard

– Totalprisen som oppgis må være den totalprisen som er aktuell for de fleste forbrukerne og ikke kun et fåtall. Dersom man ønsker å markedsføre en rabatt som forutsetter en bestemt betalingsløsning må dette gjøres på en klar, tydelig og adskilt måte, sier Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.

13 av 14 tilbydere bryter markedsføringsloven

På bakgrunn av klagene og funnene som ble gjort i undersøkelsen tidligere foretok Forbrukertilsynet også en gjennomgang av søkemotoren for flyreiser på Finn.no. Resultatet viste at totalprisen til 11 av tilbyderne i søkeresultatene hadde en medregnet rabatt og at totalprisen til ytterligere 2 av tilbyderne var uten kortavgift.

– Vi så at ved betaling med Visa debit eller Mastercard debit at totalprisen økte med alt fra 1,5% til 19,6% sammenlignet med prisen som først ble angitt i søkeresultatene, sier Gjedrem.

Nå forventer Forbrukertilsynet at Finn.no iverksetter nødvendige tiltak som sikrer at tilbyderne oppgir riktig og fullstendig totalpris på reisene annonsert på egne sider. I tillegg har Kilroy.no, Airngo.no, Ticket.no, Reisefeber.no og Sembo.no fått brev der de bes om at de oppgir totalprisen med kortavgift og uten medregnet rabatt, slik at den totalprisen som er aktuell for de fleste forbrukerne kommer tydelig frem i alle sammenhenger hvor det gis prisopplysninger.

De aktuelle flyreisetilbyderne har fått frist frem til 20. juni 2019 med å endre sin markedsføring.

31.10.2019

Axo Finans vil rydde opp i spam-markedsføring

Axo Finans sier de vil gå gjennom sine lister med kontaktinformasjon til forbrukere, og sørge for at forbrukere som ikke har avgitt gyldig samtykke til å motta markedsføring på e-post og SMS fjernes fra listene.