Tips ved bestilling av reise på nett

26.07.2016 — Mange bruker sommerferien til å booke høstferien eller neste utenlandstur. Ved bestilling av reiser og hotellovernattinger på internett er det en rekke ting det er lurt å være oppmerksom på. Her er Forbrukerombudets smørbrødliste.
ombordstigning fly. foto

BRUK GOD TID: Du bør alltid sette deg inn i vilkårene til selskapet før du bestiller en reise på nett. Da unngår du ubehagelige overraskelser hvis noe går galt.

  • Sett deg inn i betingelsene for reisen. Dine rettigheter og plikter som passasjer vil i stor grad reguleres av flyselskapets transportvilkår. Her finner du mye viktig informasjon, blant annet tidspunkt for oppmøte, innsjekking, ruteendringer og mulighet for å avbestille reisen. Vilkårene varierer fra flyselskap til flyselskap, så du bør alltid lese avtalevilkårene før bestilling.
  • Pass på at all informasjon er riktig utfylt før du bestiller.
  • Husk at du ikke har angrerett når du bestiller en flyreise. Det betyr at du ikke kan kreve å få billettprisen refundert dersom du ikke har mulighet til å reise.
  • Sjekk sluttprisen når du bestiller. Mange flyselskap velger å dele opp prisen slik at man må betale ekstra for å ta med innsjekket bagasje, setereservasjon, betaling med kredittkort, innsjekk osv. Sett deg inn i hvilke tilleggstjenester du må betale for, og vurder de ulike reisealternativene med alle pristillegg opp mot ditt behov.
  • Hvis du kjøper flybilletten via et nettreisebyrå er det grunn til å være oppmerksom på at enkelte byråer tar høye avgifter for å bistå med endring av billetter, refundering av skatter og avgifter og bruk av avbestillingsforsikring. Sjekk derfor hva slags avgifter byråene tar før du bestiller.
  • I noen tilfeller må man bestille innsjekket bagasje direkte fra flyselskapet etter man har bestilt flyreisen fra nettreisebyrået. Flyselskapet tar seg gjerne ekstra betalt for dette.

Bestilling av overnatting på nett

  • Les alltid gjennom vilkårene før bestilling. Hotellformidlingssider kan ha andre vilkår enn selve hotellet, så det er viktig å finne ut hvilke betingelser som gjelder for avbestilling, betaling og lignende på den siden du bestiller oppholdet fra.
  • Sammenlign prisen på formidlingssiden med hotellets egen hjemmeside før du bestiller. Da kan du være sikker på at du får den beste prisen.
  • Ikke ta reiseformidlernes «billigst»-garantier for god fisk. Sjekk om andre operatører har bedre priser.
  • Velger du å bestille fra Airbnb må du være klar over at prisen som står oppgitt på den aktuelle leilighetens forside, ikke er totalprisen på oppholdet. Når du klikker deg inn på leilighetens side, vil du se at tjenestegebyr og eventuelt rengjøringsgebyr ikke er inkludert i den første prisen du ser. Forbrukerombudet har en pågående sak med Airbnb, hvor vi ber dem om å endre denne praksisen.

Sjekk andres erfaringer

Mange reiseformidlere benytter brukeromtaler i markedsføringen, slik at du kan lese hvordan andre reisende hadde det da de var på besøk. Andre brukeres tilbakemelding på et hotell eller en restaurant kan bidra til å gjøre det enklere å navigere mellom de ulike tilbudene. Men vær oppmerksom på at det som ellers på internett kan forekomme juks med brukeromtaler. Våre råd er derfor:

  • Sier magefølelsen din deg at brukeromtalen du leser ikke er til å stole på? Du kan ikke nødvendigvis se at en brukeromtale eller anmeldelse er falsk, men du kan få indikasjoner. For eksempel kan det være et signal hvis mange omtaler ser påfallende like ut, er lagt inn på samme tidspunkt, eller gir deg en følelse av at den ikke er skrevet av en forbruker som har vært på stedet – men virker mer som reklame.
  • Har siden du er inne på opplysninger om hvordan brukeromtalene kvalitetssikres? Utvis normal kildekritikk, og bruk eventuelt andre kilder til å dobbeltsjekke opplysninger som er viktige for deg.

Klagemuligheter

Hvis du ikke blir enig med flyselskapet eller reisebyrået om hvilke rettigheter du har, kan du klage saken inn til Transportklagenemnda – fly. Da må du først ha tatt opp saken skriftlig med det aktuelle selskapet. Dersom flyreisen er bestilt som en del av en pakkereise, bør man kontakte Reklamasjonsnemnda for pakkereiser i en slik sak.

31.10.2019

Axo Finans vil rydde opp i spam-markedsføring

Axo Finans sier de vil gå gjennom sine lister med kontaktinformasjon til forbrukere, og sørge for at forbrukere som ikke har avgitt gyldig samtykke til å motta markedsføring på e-post og SMS fjernes fra listene.