29. mai 2018

Telekom-bransjen må opplyse bedre om klagemuligheter

Et felles-europeisk tilsyn viser at mobil-, internett- og strømmebransjen ikke gir forbrukerne god nok informasjon om hvor de kan klage hvis de er misfornøyde med tjenestene.

Denne artikkelen er over 1 år gammel.

Forbrukertilsynet i Norge og 22 andre europeiske land har sjekket totalt 207 nettsider som tilbyr mobil-, internett- eller strømmetjenester. I Norge undersøkte Forbrukertilsynet totalt 14 norske mobiltilbydere. Formålet med tilsynet var å sjekke om tilbyderne følger forbrukervernlovgivningen. Det europeiske tilsynet viste at svært mange aktører ikke gir forbrukerne de opplysningene de har krav på. Mange har også ulovlige vilkår i kontraktene de tilbyr forbrukerne.

– Mange europeiske forbrukere er misfornøyde med mobil- eller internettleverandøren, og vi vet at mange havner i ulike former for konflikter med selskapene. Derfor er det viktig at operatørene gir forbrukerne klar og tydelig informasjon om hvilket klageorgan de kan kontakte dersom de trenger hjelp til å løse en tvist, sier direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth.

De europeiske tilsynsmyndighetene vil følge opp lovbruddene overfor selskapene som er sjekket, og kreve at de retter seg etter regelverket.

– Vi forventer at bransjen gjennomgår sine nettsider og avtalevilkår, og sørger for at de gir forbrukerne de opplysningene de har krav på, sier Haugseth.