Sender brev til påvirkere og klinikker for markedsføring av kosmetiske behandlinger

24.02.2020 — Forbrukertilsynet har gjennomført en ny tilsynsaksjon på markedsføring for kosmetiske behandlinger i sosiale medier.
Bildet viser en jente som skriver på laptopen sin.

FOTO: Nicole Honeywill/Unsplash

17 kliniker og 16 påvirkere ble sjekket i aksjonen, og fokuset denne gangen var på grovere behandlinger. Av dem har vi tatt opp sak med fire klinikker og en påvirker. Påvirkerne som klinikkene har brukt for å markedsføre behandlingene har også mottatt et orienteringsbrev hvor de oppfordres til å ha et bevisst forhold til alderen på sine følgere, og hvilke samarbeid de velger å inngå.

Det groveste tilfellet som ble funnet var innlegg om en rumpeoperasjon, hvor vi i første omgang har bedt påvirkeren om å oppklare et par ting i forbindelse med innlegget.

– Vi har bedt om klarhet i om innlegget er markedsføring, og oversikt over alderen på følgerne hennes. Hvis det viser seg at det er markedsføring, og hun har mindreårige følgere, vil vi ta saken videre, sier Tonje Hovde Skjelbostad.

Les også: Mener dansk påvirker bryter loven

Tilsyn fungerer

Klinikkene som mottar brev har blant annet brukt påvirkere med mindreårige følgere til å markedsføre behandlinger som fillers, Dermapen og medisinsk peeling. Et av brevene omhandler også manglende merking av reklame.

Imidlertid viser aksjonen at de som fikk brev etter tilsynsaksjonene i fjor har blitt bedre i perioden markedsføringen ble gjennomgått.

– Det virker som påvirkerne og klinikkene er blitt mer bevisste på hva de legger ut, og er mer kjent med regelverket. Etter denne aksjonen er det tydelig at det fungerer med jevnlige tilsyn, det er vi glade for, sier Skjelbostad.

Oppdatert veilederen med ny praksis

I fjor lanserte Forbrukertilsynet en veiledning om markedsføring av skjønnhetsprodukter og –behandlinger i sosiale medier, med formålet å gjøre informasjonen om regelverket mer tilgjengelig. Denne er nå oppdatert med ny praksis etter at Forbrukertilsynet har tatt opp flere saker med påvirkere og klinikker for problematisk markedsføring. Se den oppdaterte veiledningen her.

Skjelbostad oppfordrer forbrukere til å sende inn tips hvis de kommer over markedsføring som kan være i strid med regelverket.

– Kommer du over en påvirker eller klinikk vi burde ta en nærmere titt på, er det bare å sende oss en melding på Instagram, sier hun.

12.10.2020

Tre av fire av pakkereisearrangørene er i rute med tilbakebetalinger

Etter at Forbrukertilsynet sendte brev til fire pakkereisearrangører for å få status på tilbakebetalinger for avbestilte eller avlyste pakkereiser, er nå tre av dem i rute.